Bukefalos 28 år!

Foder till digivande sto

Sv: Foder till digivande sto

Med Fri Tillgång mena du hästen (ponnys i ditt fall) som stå runt ett ensilage bal 24/7.
Fint måttbands råd i uttfodering konst :up:
 
Sv: Foder till digivande sto

OM man vet att man har ett grovfoder med bra näringsinnehåll så finns det inga motsättningar mellan att ge fri tillgång av det och att ha en välbalanserad foderstat. Och det är sundare utfodring för både hästens välbefinnande och ägarens plånbok.
Jag har hästar av flera raser, för övrigt.
 
Sv: Foder till digivande sto

Vet inte hur ditt utfodering se ut.
Det som jag har sett med fri tillgång gå det valdig mycket till spillo, jag kalla inte det för ekonomisk.
Enbart hö rakar inte till för Breeding Stock med babies!

Pricis kom hem från grangård, lucern pellets kostar mer an havre :eek:

Jag anvander inte KRAFFT själv men förstå inte vad du har imåt dom? deras foder rådgivning folk är like till läs som du eller non annan.....känske mer så.
 
Sv: Foder till digivande sto

Vet inte vad du anse ett digivning sto ska få?
Av gammalt fick dom:
hö 6kg
havre 6kg
vetekli 1kg
sojamjöl 1kg
morötter 1kg
salt/mineral sten och fri tillgång av foderkalk.

Med pelleterad kraftfoder fick man nåt som var redan balanserad med vitamin och mineral.

Viss kan du kör med enbart hö/lucern men det behövs rätt mycket för att täcka behovet och lucern koster lika mycket som havre eller pellet foder.

Vart fodert kommer ifrån hör inte till saken!! om det så vara KRAFFT , Mustange, Granngård eller bonde brevid!!

Vet inte hur ditt utfodering se ut.
Det som jag har sett med fri tillgång gå det valdig mycket till spillo, jag kalla inte det för ekonomisk.
Enbart hö rakar inte till för Breeding Stock med babies!

Pricis kom hem från grangård, lucern pellets kostar mer an havre :eek:

Jag anvander inte KRAFFT själv men förstå inte vad du har imåt dom? deras foder rådgivning folk är like till läs som du eller non annan.....känske mer så.
Jag upprepar mig, OM MAN HAR ETT BRA GROVFODER så klarar många ston sig på fri tillgång av bara det och eventuellt ett litet kraftfodertillskott. Man kan ha ett grovfoder som har lika bra värden som lusern och då behöver man liksom inte lägga 7 kr/kg lusern när man får samma sak i hösilaget för 2 kr/kg.

Jag räknar med att jag har ca 20 kg spill/500 kg hösilage och med de priser jag betalar för hösilage så är det ändå mycket, mycket billigare än att köpa foder på säck.

Dessutom, 6 kg grovfoder som du skrev är alldeles åt skogen för lite för en stor häst. Det blir liksom för lite struktur i maten!
 
Sv: Foder till digivande sto

Varför jämför du lusern med havre???

Hi Wrangler, long time.
Jag var in för att stock up och prjosa lite dom olika kraft foder och alfalfa som ett protein boost, visst inte det var så dyrt, och hackelse var inte att tänka på, double så dyr.
Nej, det bli havre, kommer det svalt tid kan jag sno lite av hästar :d
 
Sv: Foder till digivande sto

Jesus Christ you don´t have too get all mad woman!:rage::rage::rage:

20kg. rackar 2 dager för mitt Hay Burners (dock vill dom har riktiga hö :d)

Om du tro fri tillgång ko foder rakar för dina digivande sto........:up:
Men jag ska inte rekomendera det till andra :cautious:
 
Sv: Foder till digivande sto

Men har du inte förstått att det är skillnad på hö och hö ?
Visst hö är så dåligt att man måste ge kraftfoder annat hö är fullt tillräckligt ? Konstigt för alla andra tycks förstå den skillnaden.
 
Sv: Foder till digivande sto

Jesus Christ you don´t have too get all mad woman!:rage::rage::rage:

20kg. rackar 2 dager för mitt Hay Burners (dock vill dom har riktiga hö :d)

Om du tro fri tillgång ko foder rakar för dina digivande sto........:up:
Men jag ska inte rekomendera det till andra :cautious:
Pja, jag har väl förmodligen SETT med egna ögon hur mycket eller lite mat mina hästar behöver för att hålla hull medan de ger di.
Och även om jag har lite spill från hösilagebalarna i hagen så är det billigare att fodra med bra hösilage än att skotta i dem kraftfoder som ger dem samma näring.
PLUS att hästarna mår bättre av att äta grovfoder än kraftfoder.
 
Sv: Foder till digivande sto

Ch
Fast om du inte kan hitta bra hö med högre värden så får du nog kolla på såna foderleverantörer som levererar i hela landet o har rätt värden för din lilla fölis sen.

Har du inget bete alls eftersom du fodrar så mycket hö redan? Här går både nordsvenska mamman o halvblodsmamman o fölen enbart på bete än. Nu när regnet kommit så växer ju gräset så det knakar o halvblodet som har lätt för att bli tunn går upp i vikt för tillfället.

Nej här hemma har jag inga beteshagar. Visst finns det gräs men det är mest som hon kan gå och plocka i. Inget som går att leva av. Min beteshage ligger drygt 2 km hemifrån och där finns inget skydd mer än lte skog. Fölet är för litet för att gå den vägen tycker jag och utan möjlighet att kunna ta in dem. Därför är de hemma.
 
Sv: Foder till digivande sto

Men snälla. Du kan inte på allvar tro att allt hö är likadant? Om jag jämför ett hö med 6 Mj med ett hö med 9 MJ så blir det stor skillnad på energimängden om hästen äter tex 12 kg om dagen. Eller protein. Jag har en gång haft hö som innehöll 19 g smrp/kg. Men hö kan ju innehålla tex 70 g smrp. I ena fallet blir det 127 g smrp och i andra fallet 840 g smrp.Ser du skilnaden?
 
Sv: Foder till digivande sto

Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det krävs som mest av energi och protein för att stoet ska kunna producera bra mjölk. Hur hade ni kompletterat foderstaden när grovfodret har dessa värden: MJ 8,5 smrp 35? Det ger en kvot på 4,1 :mad: och jag har svårt att få till det på ett bra sätt.
Den första digivningsmånden har hon fått 15 kg hö, 0,3 kg lusern, o,3 kg krafft avel, 0,2 kg soja samt mineraler.
Hur jag än gör så blir det väldigt mycket energi och jag vill inte ge hur mycket soja som helst. Har ni några bra förslag?

Jo det var lite skillnad i siffer i ditt sista brev till mig.
Men som jag se på siffer har är det ett bra egnomsntt av det allman hö värdet, (gå tillbaka till en av tråderna "vad har du för värd på årets hö" eller nåt sånt).

Det som är skillnad är dagens hästhållning mot före.

Anse du att det har fodergiv i grunden räcker till för två hästar då är tips om några gram tillskott inte mycket att komma med.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till digivande sto

Visst är det ett genomsnitt för varje fält som man får vid en analys. Men om du på ett fält har ett snitt på 19 smrp och på andra fältet ett snitt på 70 smrp så förstår du väl att det gör väldigt stor skillnad i vad hästen får i sig om man ger lika många kg per dag?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med vad du skriver, men det finns skillnad mot förr när det gäller foder. Då fick hästarna det hö som skördats och det varierade i näringsinnehåll från år till år. Då fick hästarna mer foder om de började bli magra och mindre foder om de började bli för tjocka. Med dagens kunskaper kan man förekomma detta och räkna ut en balanserad foderstat åt hästarna så att de kan hålla sig i bra hull och med bra muskulatur. Man slipper vara steget efter och kan istället vara steget före. Hästarna slipper "toppar och dalar". Det anser jag vara bättre för hästarna. Mycket var bra förr, det håller jag med om, men på många områden har man kommit framåt vilket lett till en bra utveckling för våra hästar. Foder är ett sådant område tycker jag. Vill man inte hänga med i utvecklingen när det gäller sådant som främjar hästen så tycker jag det är konstigt. För vems skull i så fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till digivande sto

Not that it will change your thinking but I will pass this on anyway:
www.horsechannel.com/horse-health/feeding-mares-foals-1320.aspx

Bara så du vet, kommer hästen under 0 läget och börja att falla ur kan det vara valdig svor att få den tillbaka.

Var den här länken till mig? Det var inga nyheter det som stod där. Just nu står hästen på dubbelt så mycket energi och protein mot vad hon äter i vanliga fall när hon rids för fullt. Utan tillskotten hon får nu så fattas det protein. Det är ju precis det som tråden handlar om. Hur jag ska komplettera för att få tillräckligt med protein. Jag vet inte om du missat min frågeställning? Varför tror du hästen skulle börja falla ur? Som jag skrev i trådstarten så är hästen väl tjock i nuläget. Eftersom digivningen tar mycket på ett sto så tror det är bättre att hon har lite att ta av. Det kommer snart att försvinna. Men jag skulle aldrig fordra så att hon faller ur. Jag förstår inte varför du tror det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 028
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp