Bukefalos 28 år!

Foder till digivande sto

bigganl

Trådstartare
Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det krävs som mest av energi och protein för att stoet ska kunna producera bra mjölk. Hur hade ni kompletterat foderstaden när grovfodret har dessa värden: MJ 8,5 smrp 35? Det ger en kvot på 4,1 :mad: och jag har svårt att få till det på ett bra sätt.
Den första digivningsmånden har hon fått 15 kg hö, 0,3 kg lusern, o,3 kg krafft avel, 0,2 kg soja samt mineraler.
Hur jag än gör så blir det väldigt mycket energi och jag vill inte ge hur mycket soja som helst. Har ni några bra förslag?
 
Sv: Foder till digivande sto

Ingen som har förslag. Jag kanske ska lägga frågan på Avel istället? Eller kan moderator flytta den dit?
 
Sv: Foder till digivande sto

Om du vill ha en högre kvot, kan du inte ta bort Krafft Avel och ersätta med mer lusern? Det är väl bättre kvot på lusernet än aveln?
 
Sv: Foder till digivande sto

Mitt sto har föl som nu är 1 månad. grovfodret har dessa värden: MJ 8,5 smrp 35? Det ger en kvot på 4,1

Du har helt fel grovfoder till din häst. Skaffa ett annat grovfoder med högre proteinkvot. Tänker du ge ditt föl detta grovfoder över vintern?
 
Sv: Foder till digivande sto

Ingen som har förslag. Jag kanske ska lägga frågan på Avel istället? Eller kan moderator flytta den dit?
(foderfrågor SKA ligga här, lägger du den på avel kommer den flyttas hit... :idea: )

Angående ursprungsfrågan så hade jag börjat redan nu med att skotta i stoet lusern. Det finns ingen direkt övre gräns för hur mycket lusern man kan ge...

Mitt NF-sto med snart 2 månader gammalt föl får NU 2-3 kg lusern, 1 kg vitafor Total, ½ kg krossad havre och ca 0,6 kg vitafor Proteinmineral... Tyvärr är betet lite för dåligt så hon tappar lite hull ändå - har haft henne kvar där av rent praktiska skäl (+ att jag inte kunde tänka mig att denna lättfödda dam skulle fall ur så mkt som hon har gjort), men denna veckan flyttar hon till ett bättre bete.
 
Sv: Foder till digivande sto

KRAFFT foder giv är uträknad för dom genomsnitt hästar.

För dom oerfaren hästäger är det ett bra "guid line", bättre än foder råd från buka wanna-bees.
Tyvärr har du nog fel där, för fodertillverkarna har ingen som helst aning om varken hur mycket grovfoder man ger sin häst, vad grovfodret innehåller och vad hästen har för behov i övrigt.
Deras rekommenderade grovfodergivor brukar dessutom vara i underkant...
 
Sv: Foder till digivande sto

Tyvärr har du nog fel där, för fodertillverkarna har ingen som helst aning om varken hur mycket grovfoder man ger sin häst, vad grovfodret innehåller och vad hästen har för behov i övrigt.
Deras rekommenderade grovfodergivor brukar dessutom vara i underkant...

Nej, deras giv ligger runt den mängd som vi har alltid gert, lite under men det kan berör på dagens dräktiga och digivning hästar arbete inte som dom hade gjört före.
 
Sv: Foder till digivande sto

Som NI har gett kanske, men förmodligen inte samma giva som alla andra ger.
Alla vill inte göda kraftfodertillverkarna utan har man bra grovfoder så kan man ge det i stället, inte sällan till under halva kilopriset ...
 
Sv: Foder till digivande sto

Vet inte vad du anse ett digivning sto ska få?
Av gammalt fick dom:
hö 6kg
havre 6kg
vetekli 1kg
sojamjöl 1kg
morötter 1kg
salt/mineral sten och fri tillgång av foderkalk.

Med pelleterad kraftfoder fick man nåt som var redan balanserad med vitamin och mineral.

Viss kan du kör med enbart hö/lucern men det behövs rätt mycket för att täcka behovet och lucern koster lika mycket som havre eller pellet foder.

Vart fodert kommer ifrån hör inte till saken!! om det så vara KRAFFT , Mustange, Granngård eller bonde brevid!!
 
Sv: Foder till digivande sto

Om du vill ha en högre kvot, kan du inte ta bort Krafft Avel och ersätta med mer lusern? Det är väl bättre kvot på lusernet än aveln?

Nej. Det blir väldigt myckrt energi hur jag än gör, och det är ok när hon ger di, men det saknas mycket protein. Jag vill inte ge hur mycket soja som helst. :(
 
Sv: Foder till digivande sto

Du har helt fel grovfoder till din häst. Skaffa ett annat grovfoder med högre proteinkvot. Tänker du ge ditt föl detta grovfoder över vintern?

Jag väntar på analysen från ett annat fält och hoppas innerligt att det är bättre värden på det. Jag har letat och letar fortfarande efter annat hö, men har inte hittat något som är bättre än.
 
Sv: Foder till digivande sto

Då kanske jag ska öka luserngivan då? Stoet är definitivt i väl gott hull. (ja hon är rätt tjock), men det kan ju vara bra att ha lite att ta av.

Bra att jag lade tråden på rätt ställe då;)
 
Sv: Foder till digivande sto

Snälla, gör inte tråden till ett tjafsande om kraftfoder/grovfoder. Jag är ingen foderexpert, men har klart för mig hur hästen och dess matsmältning fungerar. Jag vet hur man räknar ut en bra och balanserad foderstat och hästarnas behov. Jag håller mig uppdaterad m nya rön och forskning, men jag är inte rädd för att be om råd. Ibland vänder och vrider man på saker och då är det bra att få andras åsikter. Det kan ge ett nytt perspektiv. Ibland ser man inte det självklara för att tankarna trasslat ihop sig.
 
Sv: Foder till digivande sto

Fast om du inte kan hitta bra hö med högre värden så får du nog kolla på såna foderleverantörer som levererar i hela landet o har rätt värden för din lilla fölis sen.

Har du inget bete alls eftersom du fodrar så mycket hö redan? Här går både nordsvenska mamman o halvblodsmamman o fölen enbart på bete än. Nu när regnet kommit så växer ju gräset så det knakar o halvblodet som har lätt för att bli tunn går upp i vikt för tillfället.
 
Sv: Foder till digivande sto

Vet inte vad du anse ett digivning sto ska få?
Av gammalt fick dom:
hö 6kg
havre 6kg
vetekli 1kg
sojamjöl 1kg
morötter 1kg
salt/mineral sten och fri tillgång av foderkalk.

Med pelleterad kraftfoder fick man nåt som var redan balanserad med vitamin och mineral.

Viss kan du kör med enbart hö/lucern men det behövs rätt mycket för att täcka behovet och lucern koster lika mycket som havre eller pellet foder.

Vart fodert kommer ifrån hör inte till saken!! om det så vara KRAFFT , Mustange, Granngård eller bonde brevid!!
Har man ett bra grovfoder kan de få fri tillgång till det. Mitt fullblodssto brukade behöva ca 2 kg kraftfodertillskott totalt utöver fri tillgång till bra hösilage, när hon hade diande föl vid sidan...
6 kg grovfoder är vad mina shetlandsponnyer äter och inget jag skulle livnära mina avelsston på...
OERHÖRT mycket billigare än att ge det du rabblar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 893
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 241
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 042
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp