Foder till racing - trav/galopp

H

henrik

Jag träffade en kille på en foderkurs som talade om skillnader i önskad fiberkvalitet i grovfoder mellan extremt presterande hästar, som travare i tävling och galoppörer. Dessa skulle gynnas av ett mycket högt näringsvärde i kombination med lågt fiberinnehåll, eller kanske snarare en väldigt lättsmält fiber. Likaså sökes höga näringsinnehåll, gärna 11,5 MJ/kg ts och 90-110 g smb rp. Detta för att kunna luta sig helt mot grovfoder och inte behöva belasta hästen med så mycket kraftfoder etc.

Gammeln, vad säger du? Någon annan?
 
Vässning..........nu är du lite vass märker jag ;). När det gäller fibern får vi vara lite försiktig och gå lite av balansgång. Snabblopparen bör inte ha en högiva större än 1,5% av kroppsvikten per dag därför att det binds vatten till grovfodret och detta utgör en besvärande extra vikt. Medeldistansaren eller långdistansaren vill ju gärna ha energitillskott iform av högt växtfiberinnehåll som till störrsta delen tas om hand i grovtarmen.

En annan punkt att beakta är ju tunntarmens rörelser och dessa befrämjas ju av tillräcklig mängd grovt foder. Eftersom tunntarmen är i ständig rörelse finns ju risken att detta störs om vi har för lite fibrer. Samntidigt vill ju mikroberna ha lättsmältbara fibrer att bryta ned eftersom dessa blir till flyktiga fettsyror som tas upp av blodet och som hästen kan nyttja som energikälla. Vi har alltså en del faktorer att ta hänsyn till.

Spannmål till racinghästar vill man ju undvika så mycket som möjligt då det gäller stora mängder, eftersom de surgör tjocktarmsinnehållet om det inte hinns brytas ned i tunntarmen. Den mjölksyran vill vi ICKE veta av under loppet. Vi har nog med den som produceras i muskelaturen. Medicinen mot detta blir ju då att öka näringen i grovfodret och själv vill jag ha över 10MJ och kring 100g smbrp i grovfodret. Dessutom pytsar vi i någon form av växtolja efterom de innehåller 3 ggr mer energi än spannmål samtidigt som smältbarheten är fantastisk. På så sätt kan vi ersätta spannmålen ganska mycket utan att behöva ge avkall på energin. Dessutom befriar vi hästen från en del stärkelse
 
Vass... som en kniv :)
Det är rätt intressant detta. Så om du får välja, ger du 100 MJ från 10 kg ts hö/hösilage och , 3 dl olja ger väl 9 MJ ? och sen kanske 20 till från 2 kg havre? Det borde bli rätt bra. Den enl "riksrek" höga proteingivan, "djurplågare!" ropar någon, muskler säger jag...

Gräsarter då?
Rajgräs?
Timotej?
Raj+Tim+ängssvingel?
Klöver, röd/vit?
Lusern+timotej i blandning?
Jag är grymt sugen på den sista, plus en vanlig koblandning med tim+raj+hundäxing+vitklöver+rödklöver. Vad säger du?
För energi OCH protein OCH fiber.
 
Vass... som en kniv :)
Det är rätt intressant detta. Så om du får välja, ger du 100 MJ från 10 kg ts hö/hösilage och , 3 dl olja ger väl 9 MJ ? och sen kanske 20 till från 2 kg havre? Något ditåt ja. För min egen till ligger havregivan fast på ca 2kg likaså oljan 2-3 dl, sedan blir det ad libitum på grovfodret och då måste detta vara i toppklass :d Det borde bli rätt bra. Den enl "riksrek" höga proteingivan, "djurplågare!" ropar någon, muskler säger jag... Men nu var det ju snack om racinghästen inte lallarhästen. Racinghästen MÅSTE ha en motor och motorn bygger man upp med protein och en stor motor kräver mycket bränsle. Dessutom ska motorn klara av 3 speeder i ett lopp, om så blir nödvändigt

Gräsarter då?
Rajgräs?
Timotej?
Raj+Tim+ängssvingel?
Klöver, röd/vit?
Lusern+timotej i blandning?
Jag är grymt sugen på den sista, plus en vanlig koblandning med tim+raj+hundäxing+vitklöver+rödklöver. Vad säger du?
För energi OCH protein OCH fiber.

Med min erfarenhet av mina hästar så skippar jag rajgräset. Dom gillar det inte speciellt. Jag brukar köpa en vanlig slåtterblandning och även blanda in 5 kg rent timotej innan man lägger det i såmaskinen. Problemet med för mycket baljväxter är ju att de är känsliga för fältförluster samt att om skörden blir förskjuten pag dåligt väder så blir ju baljväxterna lite grova och risk för genomstick i plasten. Jag har ingen direkt erfarenhet av att plasta lusern utan nöjer mig med rödklöver i vallblandningen. Lusernen tror jag gör sig bättre genom en exakthack och då blir det ju mat för mjölkkor
 
Håller med om rajgräset.
Finns någon litteratur kring detta? Eller krävs 80 P på HUVen?
Jag har en lite lusernodling, ska prova det i år. Tror mig ha en lösning. (rödklevr är ju inga problems, men många gillar lusern bättre, och det är viktigt för mig...)

Tunga i kroppen ...blir de det av vatten, eller fibrigt foder som binder vatten i grovtarmen? Lite snabbare genomströmning kunde ju då vara intressant inför racet (inget extremt, men...) Resonemang. Hur är det mjölksyrabildning från snabba grovfoderkolhydrater kontra spannmål? Havre kontra processat, med majs, vete etc?

/h
 
Det finns ju en hel del skrivet om rajgräs men jag har väl inte dykt ner i den delen direkt eftersom rajgräset ändå är ointressant för min del. Men vet att det finns hästar som gillar det. Fördelen med rajgräs är väl att den är sockerrik.

Vatten väger ju och kan vi kasta av snabblopparen en del vatten så gör vi ju honom lättare. 5-10kg lättare kan ju betyda mycket innan hästen når ritsen. Det är väl trevligare att kvittera ut en femsiffrig check än en fyrsiffrig :angel:

Majs är ju väldigt energirikt MEN mycket dåligt på protein och HÖG stärkelsehalt (gäller kärnan) . Processad majs vet jag inget om, tipsar dig om att vända dig utomlands då där det odlas mycket maj tex i staterna.

Jag tror inte det är några problem med mjölksyrabildning från grovfoder eftersom gräs inte innehåller stärkelse :angel: . Däremot finns det lite stärkelse i klöver och lite mindre i lusern
 
Kom bara ihåg att lusernen är mycket sockerfattig så slipper du trampa i klaveret i onödan, för då kan det kosta pengar :angel:
 
Jodå, sockerbristen är ju en utmaning vid ensilering, men jag har lite erfarenhetsutbyte med jänkare som gör det.
Processad majs, med det menar jag majs eller annan spannmål mald i kvarn och sedan pelleterad, d.v.s jäkligt lättsmält för hästen. Jag misstänker att det inte är enbart positivt, läste en australiensisk rapport (från hänvisn här på buke) om ett försök där man slangat i hästar rejält med mald vete, s.k. mjöl ;), de flesta fick fång inom 48 timmar. Har en känsla av att vi inte riktigt har koll på HUR dåligt det är med processad spannmål till häst. Men, låt säga 100 kvar, klockan har ringt. Vill du ha havren då eller känner du dig safe med t.ex. 130 MJ från grovfoder, låt säga av 100% kvalitet med rel hög tshalt och ska vi säga....NDF
kanske kring 500? Skulle NDF 450 vara bättre än, låt säga 600? Visserligen svårt att kombinera 11,5 MJ och 600 NDF, och det kan kanske bli lite rallybajs av 400, men du förstår vart jag försöker resonera?
 
Det här med NDF:en.......mycket svårt att svara på. Då upploppet har börjat och pengarna ska fördelas så är det nog löphuvudet mer av betydelse än fodret, dvs viljan att springa trots att hästens muskelatur håller på att sprängas av mjölksyra. Förmågan hos hästen att utså smärtan av mjölksyra och ändå vilja ta i ÄNNU mer är nog den parameterns som ALLA vill åt men som få har
 
Jag hade under en kort period ett par hästar i träning åt en hästveterinär. Han införde olja till dem, det var -93 tror jag, för att minska mjölksyran. Borde inte spannmålen då vara negativ för mjälksyrabildningen?
 
:rofl: men detta är ju en "Fodersida" :angel: . Nu vågade jag ju inte dra ut diskussionen till kapacitet och dyligt för då hade väl moderatorn låst tråden så därför fick löphuvudet sätta gränsen :D Men det finns mycket att diskutera även om kapaciteten....
 
Talangen betyder väl....iallafall 80% hos en ung häst, treåring? Ju äldre hästen blir desto större inverkan får miljön. Kanske därför vi inte får fram några svenskfödda avelshingstar värda namnet? De börjar prestera sent, i Hambon är det 8 hästar (eller är det 10?), två kurvor och full spätta hela vägen. Taktok inte så viktigt som på Arvika. Den som tål det har pallat träning utan att gå söndet etc, och kanske fått sjysst foder också...
Det är ju lättare för en stackars tränare att påverka fodret än hästens arvsmassa?
 
Ja, fast det är ju ganska roligt att "se" er diskutera :p...och jag vill nog påstå att det är hästen som avgör i slutet iallafall :D
...men som gammeln sa...det är fodersidan ni är på.... :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp