Foder vid kortare vila

Centaur

Trådstartare
Hur gör ni med kraftfodret om hästen ska vil ca en vecka? Nu så får han 1.5-1.7 kg/dag med müsli, samt hö och lucernhack. Blir sex nu i år, halvblod (50% fullblod), ca 170cm och växer i bredden. Ska han få samma kraftfodergiva, halva givan? Hur gör ni? :confused:
 
Om det blir en planerad vilovecka drar jag ner på havren lite (typ hälften). Lucern och hö som vanligt. Vid oplanderade avbrott sänker jag först efter några dagar om det verkar bli något längre uppehåll.
 
På mitt vbl måste hela krafftfodergivan bort(ger endast vitaminer) vid vila mer än typ 3 dgr. Annars finns risken att hon åker på korsförlamning. Fick det som 02 då hon vilade 2 veckor och stod på halva givan. :crazy: :crazy:

På min fjording ändrar jag inget om hon ska vila, hon får såpass lite krafft ändå och det har fungerat bra.
 
På vuxna hästar har jag gett halva givan. På 4-åringen som var i en rejäl växtperiod drog jag ner från 3 till 2 kg i höstas då han vilade i 2 v. Han verkade behöva fodret ändå som han växte.
 
När jag gör en foderstat till min häst så brukar jag räkna ut en för underhållsbehovet och en för om det nu är t.ex. lätt arbete, med samma fodermedel i så lång utsträckning som möjligt. Så när han inte rids och så så går jag helt enkelt bara över till underhållsfoderstaten. :)

Vad man ska dra ner på beror ju som vanligt på vad underhållsbehovet är och vad dina fodermedel innehåller.

Så gör jag iallafall!
 
Vid så kort vila som 1 vecka drar jag inte ned...det tar ju ändå ett par dagar för att ställa om sig, och sedan har ju veckan nästan gått. Men vet jag med mig att det ska bli ca 2 veckor, då drar jag ned...men inte kortare tid.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Jeslin
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp