Bukefalos 28 år!

Foder vid vila

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Tänkte ställa av min häst i 2 mån, alldså bara gå i hagen (ca 10 tim /dag) hur mycket ska man sänka på fodret?

Han får nu:
79.26 MJ
640.20 SMBRP

Tilläggas kan jag då berätta att det är ett fullblod som väldigt lätt tappar hull, dom värdena han står på nu är han perfekt i hull och temprament och han har gått "normalt" arbete.
Kan också berätta att han blir väldigt pigg om han får förmycket mat :crazy:

Himla dilema :confused:

Så det är ju frågan hur mycket jag vågar sänka utan att han tappar hull men nändå inte blir för pigg??

Någon som har ett förslag :confused:

:bump:
 
Ta bort kraftfoder först, hö sist, sikta på ca 60-70 MJ. Ta inte bort för mkt om han tappar hull, särskilt inte prot/MJ-kvoten.
 
Enligt "regeln" skall underhållsbehovet täckas med grovfoder. Ställer man av hästen drar man alltså ned till underhållsbehovet och tar bort kraftfoder (plus ev. extra grovfoder)från den vanliga foderstaten.
Problemet är att det kan vara svårt att uppskatta hästens underhållsbehov eftersom de är individer, speciellt om man som du har en häst som lätt tappar hull.

Se detta som ett gyllene tillfälle att få en uppfattning om din hästs underhållsbehov. Ge grovfoder motsvarande (vad du tror är) underhållsbehovet och justera om det inte fungerar.
 
OM man ska kunna ta bort kraftfodret rakt av sådär så KRÄVS att grovfodret innehåller tillräckligt mycket protein/MJ så att kvoterna bibehålls bra. Det är alltså inte så enkelt som att bara plocka bort kraftfodret och sen tro att allt är frid och fröjd...

Jag har själv en hingst som kräver MASSOR med mat och som lätt tappar sitt hull Hans kära mor var likadan. Och BÅDA dessa låter/lät jag faktiskt stå kvar på i princip samma foderstat vid vila som när de arbetas/arbetades. De lägger/lade då på sig lite extra hull, som sedan försvinner/försvann snabbt när arbetet återupptas/-togs. Detta förutsätter dock mycket utevistelse i hage där de kan röra sig ordentligt OCH att hästarna klarar av att få lite mer mat än de kanske egentligen behöver, utan att bli helflängda i huvudet...
(jag har haft sån tur att dessa hästar "tål" havre, så jag har kunnat ge stoora mängder utan att de blivit knäppa! :))
 
Sikta på 65-70 MJ. Jag skulle nog inte våga gå lägre med ett fullblod, spec om den har lätt för att tappa. Fullbloden tappar ju ofta så mkt lättare o fortare och är svårare att få upp igen.

Varför ska hästen stå? Kommer du longera etc?
 
Hejsan!

Tack för era svar :bow:

Ja jag har tänkt och jag tror nog också att runt 70 MJ blir bra ;)

Tyvärr har jag ju inte sån tur att jag kan ge honom samma foderstat vid vila som vid arbete då det sätter sig i huvudet med en gång :crazy:

Jo han kommer att få vila pga "vädret".
Jag har en paddock men fryser vid -1 och ingen transport att åka till ridhus så det kommer endast att bli promenader dagtid och ledövningar vid tillfällighet även en longering när det töar mellan minusgraderna, så jag kallar det hans "viloperiod"

:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 441
Senast: Dornes
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 238
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 212
Senast: axel
·
Hästvård En av hästarna hemma började att tappa muskler och var även indragen vid flankerna. Märkte sedan att hästen var lite seg vid ridning och...
Svar
13
· Visningar
2 371
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp