Bukefalos 28 år!

Foderproblem

C

Cecely

Jag har ett varmblod som har gått ner något i vikt.
Dock tycker jag att hon inte har fått förlite mat. Hon har fått 6 kg hö och 3 kg ensilage + 700 g krafft groov och 100 g vetekli. Men iallafall så har hon gått ner. Jag var påväg nu att öka både grov- och kraftfodret men när jag räknade foderstat på ett foderprogram så fíck jag fram att hon skulle ha 7 kg hö och knappt något annat. Detta fick jag fram när jag räknade på ett medelbra hö eftersom att jag inte har annalys. Hur ska jag göra? Vill få henne att gå upp ung 70 kg. Vill ju inte ge för mycket heller för hon har tidigare haft korsförlamning.
 
Du har troligtvis ett hö med sämre värden än ett "normalhö". Dessutom GÅR det inte att bara följa tabeller, väldigt många hästar avviker från vad tabeller säger att de behöver, man måste använda ögat också.

Var har hon tappat vikt? Över revbenen eller rygg/rumpa?
 
Hon har blivit något benigare vid bogbladen och över revbenen.
 
Jag skulle öka delen kraftfoder. Ger du nya eller gamla Groov? Ger du gamla så kan det vara läge att byta till nya så får du både mer energi och protein. Att öka grovfodret känns tokigt eftersom du redan ger ordentligt och dessutom inte vet vad det innehåller.
 
ja det kan ju vara en ide. Men du tror inte att hon kommer att få förmycket protein?
 
Ingen större risk med de små fodermängderna du faktiskt ger. Är du orolig, varför inte skicka in analys?
 
Jo hade gärna gjort det men balarna kommer från olika åkrar så det kommer inte stämma endå...
 
Då tar man ett samlingsprov från de olika åkrarna så får du ut ett medelvärde på analysen. Det är många som gör så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 364
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Fick hem foderanalysen härom dagen. Energi 7.5MJ Smb råprotein 26 g/kg Kalcium 2.1 Fosfor 1.2 Jag har ett 5årigt fullblodssto samt en...
Svar
1
· Visningar
607
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp