Bukefalos 28 år!

Fodret "Hestekraft" ?

B

**BORTTAGEN**

Fodret \"Hestekraft\" ?

Vilka erfarenheter har ni av det? Bra eller dåligt?
Var kan man få tag på det i Gävleborgs län?
Min arabvalack har lite känslig mage så jag vågar inte ge honom korn eller havre, och är då rädd för att han inte får i sig det han behöver. Han motioneras dagligen och får ca 8 kg hö.
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Jobbar nu på ett ställe där de så länge jag kan minnas (minst 5 år) använt Hästekraft. Det är ju en annan balans mellan näringsämnena i det än i korn eller havre och ang. känslig mage så vet jag faktiskt inte... Men det brukar vara bra till magra hästar och inte ge någon märkbar tempramentsförändning. Meningen är väl egentligen att det ska kompletteras med havre eller korn men det går säkert bra ändå...

Jag kanske kan skaffa fram nummret till den svenska importören (så kan du ringa och fråga vart just du kan få tag på fodret) om du ger mig några dagar för det brukar finnas i säckarna, men det borde inte vara svårt att få tag på hos dig för jag tror importören kommer från Gävle...
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Innan du funderar på Heteskraft, läs innehållsförteckningen.. Om hästen har känslig mage så du inte törs ge havre eller korn, kanske inte soja, popcorn (majs, men i popcornform), solrosfrön etc är det bästa för magen?

Mina erfarenheter av Hestekraft är väldigt begränsade: Hästarna tycker det är fullkomligt oapatitligt och vägrar äta det :smirk: Kliniken jag åker till har Hestekraft, och fölis FNÖS och rynkade på näsan åt det och vägrade äta. Jag stal lite med mig hem (två nävar) för att se vad valacken (inte spec kräsen) tyckte, bara på kul. Han vände bort huvudet och vägrade röra det.

Sen, vad har du för analys på HÖET? Det är ju det du måste titta på först, hästen kanske får i sig det han behöver via höet, och är höet dåligt så kanske Hestekraft inte passar alls, så även om du ger Hestekraft så får han inte i sig det han behöver.
Har du bra värden på höet så räcker 8 kg hö utmärkt, har du sämre värden måste du komplettera med lämpligt kraftfoder (både med hänsyn till vad höet innehåller och magen) och har du ett riktigt dåligt hö kan du glömma Hestekraft direkt, det räcker inte till..
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

vi fodrar våra hästar med hestekraft och jag har bara bra erfarenheter av det. Våra hästar älskar det!
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Har du kollat på Granngården? Där brukar det mesta finnas. Annars kanske dom har det på Valbo ridsport?
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Jag har fina erfaranheter av Hestekraft och tycker det funkar galant! Jag har också en ung arabvalack som har ganska lätt att bli lite smal. Han älskar det verkligen, brukar pilla bort all annan mat och äta bara Hestekraft.
Men som sagt, Hestekraft bör kombineras med antingen havre eller korn.
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Min pålle tyckte mycket om det men blev lite fisig av det, så jag bytte foder till Müsli. Hestekraft säljs i Valbo, Gävle av Klaus Haager samt att han brukar stå och sälja när det är ridtävlingar i omnejd.
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

min förra häst fick det och blev riktigt fin av det. Har bara positivt att säga om det!
 
Re: Fodret \"Hestekraft\" ?

Min häst fick det i 1,5 år ungefär. Han blev jättefin på det - tills dess att hans mage tappade "stinget" totalt efter buttakurer, djävulsklorot osv. Han klarade då inte längre av att äta det, vilket var synd. Han fungerade super på hestekraft i kombination med havre och han formligen älskade det... :D

Men, som sagt, till häst med känslig mage skulle jag nog inte rekommendera det kanske efter egna erfarenheter. :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 752
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 201
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kyltäcke/ kylfilt
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp