Ersättning halm

Ise

Trådstartare
Hej!

Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker jag kan ge för att ge mer tuggtid och något att pilla med.

Gäller en c-ponny och två d-ponnysar. De får ca 2 kg halm på kvällen och 2 kg på morgonen.

Har tyvärr inte fått analysen på höt än men de äter idag 7,5 kg hö om dagen
I veckorna vid ca
06
15:30
18:30
22

På helgerna
08
11
14
17
20
22:30


Tack på förhand
Ise
 
Det ser ut som att jag kan få tag i gräsfröhalm, men denne inte analyserad. Någon som vet ungefär vilka värden den brukar ligga på?
 
Det ser ut som att jag kan få tag i gräsfröhalm, men denne inte analyserad. Någon som vet ungefär vilka värden den brukar ligga på?
Kolla i SLUs Utfodringsrekommendationer, där finns en del tabellvärden. Jag har för mig att gräsfröhalm finns med. Men räkna med ytterst lite protein (Under 10 g SRP/kg) och energi på kanske 5-8 MJ per kg foder om jag minns någorlunda rätt.
 
  • Gilla
Reactions: Ise

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
686
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 321
Senast: Rie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp