föl och registrering

skorpannorpan

Trådstartare
Jag söker lite hjälp angående registrering och hur detta kommer funka. Det är så att jag tänker ta en, idag, icke godkännd hingst på mitt sto till våren. Har fått tipset att registrera den i KWPN istället. Tyckte det lät bra å slippa massa pappersarbete å grejer men så började jag fundera...
- Hur funkar det med språngrulla?
- Hur funkar det med bruksprov å liknande ifall ifall?
- Kommer det synas på mitt sto på blup ändå?
- vad tjänar jag på detta?
- Vad förlorar jag?

Vad säger ni? Grå papper vet jag inte om jag ser som ett alternativ då allt utom avels och sportchampionatet går bort. Gör det inte det om jag skriver fölet i KWPN istället? Hur kommer den reg i holland? Kommer det vara vita papper så att säga? Varför är det så att 2 föl med samma pappa har så olika möjligheter beroende på om de föddes i sverige eller holland och vilket förbund de är med i? Förstår inte grejen. Det är ju samma hingst, varför får ett föl med en elitmamma å låt säga Uphill men grå papper i asvh inte gå bruks medan en import med Uphill som pappa och reg i KWPN gå? Må vara trög men förlorar inte aveln på detta? Sånt jag aldrig behövt bry mig om innan men nu vaknar jag till. :grin:
 
Sv: föl och registrering

Den syns inte på språngrulla och kan inte göra bruksprov om den inte är tilläggsregistrerad i ASVH med gröna papper. Vilken färg det blir på papprena avgörs den dag du vill tilläggsregistrera fölet. Det pågår diskussioner inom ASVH att ändra vad som ger gröna papper se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1123672

Vad du tjänar respektive förlorar beror väl på vad du värderar?
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 676
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 454
Senast: Görel
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 772
Senast: pastejja
·
S
Avel Hur bär man sig åt med registrering på fölet om hingsten ej är godkänd och det inte är betalt någon språngrulla? Är det över huvudtaget...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp