Földiarré

B

**BORTTAGEN**

Min lilla föling har fått diarré... Han är 6 månader o pigg för övrigt, kan det bero på ensilaget?? Vad ska jag göra åt det? :confused: Är första fölet så man är inte så kunnig...
Dessutom undrar jag det börjar ju bli dags att han slutar dricka mjölk nu... men stoet får så svullet och hårt juver om han inte får "snutta" hur undviker jag att hon får juverinflammation? Alla svar uppskattas!
 
Vad står fölet på för strö? Det kan bero på ensilaget, att det blir för blött och för mycket vatten. Prova ge halm eller helst hö vid sidan.

Det kan också vara så att fölis slickar för mycket på saltstenen och då dricker för mycket.

När det gäller stoet, så vill du inte att hon ska avvänja själv så får du separera dem. De BLIR svullna och spända i juvret, men om du tar bort allt stoets kraftfoder, gärna motionerar henne och LÅTR BLI juvret så sinar de ganska fort. vad du absolut INTE ska är massera juvret eller mjölka ur henne, det stimulerar mjölkproduktionen. Men när juvret blir fyllt men inte mjölkas/dias ut går signaler till kroppen att sluta producera mjölk. Kraftfodret hjälper också till för mjölkproduktionen därför du ska dra ner det.

Känn bara försiktigt på juvret (akta stoet slår!) så det inte blir väldigt varmt eller hårt på en halva, då har du en juverinflammation. Normalt så går det dock utmärkt, men man tycker lite synd om dem i början när de har sprängfyllt juver och det forsar mjölk nerför bakbenen på dem vid varje steg.

Men mer än inte röra, minska/ta bort kraftfodret och motionera samt VÄNTA kan man inte göra.
 
Hej
Diarré på sådana där småknattar kan vara allvarligt eftersom de snabbt torkar ut. Jag tycker därför att du ska låta en veterinär komma och titta på fölungen för att utesluta att den behöver vätsketillförsel (dropp). Veterinären kanske också direkt ser något som du missat, att det är en specifik typ av infektion t ex.

När en häst drabbas av diarré ska man alltid fundera över om något i rutinerna nyligen ändrats. Du är orolig över att det är ensilaget som orsakar diarrén - har du nyligen ökat givan? Har du nyligen börjat skilja föl och sto åt? Är det något annat i foderrutinerna som förändrats? Är hästarna regelbundet avmaskade?

Tänkbara orsaker är (förutom infektion) överätning av ensilage eller möjligen dålig hygienisk kvalitet på detsamma, inälvsparasiter (fölmask, blodmask, spolmask...), stress i samband med avvänjning (föl löper tyvärr stor risk att drabbas av magsår).

Vad gäller behandling - gör upp denna i samråd med din veterinär. Chansa inte genom att mixtra med fil etc först. Jag skulle i ditt fall låta sto och föl gå ihop på heltid även om du nu avvant fölet "litegrann".
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp