Fölhantering

valentine

Trådstartare
Jag vill veta allt om hur ni hanterar era "föl" som nu på det nya året blivit 1 år. Har en 8 månaders och är i full gång med hanteriongen...Men fick hemm henne för en vecka sedan och hon var då inte så hanterad. Hur fångar ni in "fölet" och sätte på grimma? Några knep? När jag leder min madam så vill hon inte gå fram utan står fastvuxen i marken :) Några fler tips på hur vi ska utvecklas här (Jag vet att jag kan ha en person som manar på bak eller lägga ett längre grimmskaft runt baken)? Men jag vill ha så många tips som möjligt!!!
 
Sv: Fölhantering

hej hej!
har haft mitt föl hemma i två veckor, även om man har haft häst i nästan hela livet så känns det ibland som man är en nybörjare.

min fölis e jätte nyfiken glad och tycker det är roligt att bli hämtad i hagen, kommer nästan alltid när man ropar. jag har med mig något gott ibland ;). hon har alltid grimma i hagen.
vi spolar av benen med vattenslangen innan vi går in i stallet.
ca 3-4 gånger i veckan har vi våra mys kvällar, min man lägger barnen och jag går ut i stallet, ställer fölis på gången borstar känner igenom henne, kratsar hovar osv, och massor av mys.

nu låter det kanske som om hon e perfekt, vilket hon e i all hantering UTAN att hon e väldigt rädd för att bli lämnad ensam i stallet, hon klättrar över boxen. och då har vi högre galler en standard måtten. puttar in en liten fråga. Vill gärna ha lite tips om hur jag kan träna bort detta. :confused:
 
Sv: Fölhantering

Ett föl som precis bytt miljö och bara varit i sin nya miljö i 2 veckor tränar man inte att vara ensam i stallet!
Låt fölet landa ordentligt i sin nya miljö och bli trygg där, med de nya hästarna och er innan ni utsätter den för stressen att bli lämnad ensam!
 
Sv: Fölhantering

Jag instämmer med hingstungen.
Detta är små små hästar nästan babyhästar fortfarande. Om tänker på det så kan det vara lttare att göra rätt i hanteringen. För inte skulle väl någon sunt tänkande människa komma på tanken att på ett människo dagis börja träna barnen på att vara ensamma inne när de andra var ute och lekte. Om man ändå hade fått det för sig, inte hade man inte gjort det innan man kände barnet och barnet kände sig hemma inne på dagiset. Eller?

Om man fösöker tänka i dagisbanor kan det vara lättare att sätta gränser för hanteringen av fölet. Hur mycket det kan klara, hur länge det orkar hålla på, vad det bör kunna klara o s v. Det är ju ingen vuxen häst ännu och den ofta kommit till en ny miljö och nya rutiner och dessutom utan mamma. Bara det är stressigt även om kanske inte syns på fölet.
 
Sv: Fölhantering

Ska jag berätta vad som hände min häst när hon kom hem till mig efter att ha blivit avvand från sin mamma vid drygt 7 månaders ålder? Jo, bonden som hade stallet bestämde att hon skulle vara instängd i sin box dygnet runt de första 2 veckorna. För att "acklimatisera" sig och lära sig var hon bodde så att hon inte skulle springa genom stängslet. Medan de två andra hästarna, två äldre ston, gick tillsammans ute i hagen. OK, kanske kan det vara vettigt att låta fölet stå inne första dagen och över natten tillsammans med de andra hästarna för att ty sig till dessa ute i hagen sen. Men i 2 veckor???? Jag pysslade såklart med henne så mycket jag kunde när hon stod inne men efter 6 dagar stod jag bara inte ut längre utan släppte ut henne.

Gör INTE så, det har gett mig en fruktansvärd massa problem. Hästen är nu 4 år och grymt flockberoende.

Ett föl som precis bytt miljö och bara varit i sin nya miljö i 2 veckor tränar man inte att vara ensam i stallet!
Låt fölet landa ordentligt i sin nya miljö och bli trygg där, med de nya hästarna och er innan ni utsätter den för stressen att bli lämnad ensam!
 
Sv: Fölhantering

Med min 07:a gör jag följande, leder till och från hagen, borstar honom uppbunden på gången, kratsar hovarna, har täcke på honom. Mycket mer bryr jag mig inte om att göra med honom. Lastade honom iof idag för att åka och vaccinera honom. Lastar honom först och sen morsan. Går jätte bra men man får ha en stor gottehink framför nosen på honom när han ska gå in bara;)

Jag har ju haft grimma på och lett honom från dag 1 så det är inga problem för vår del, men visst han kan "frysa" fast ibland, tex om han ser något "farligt", jag väntar bara ut honom så kommer han. Ibland får man dra och smacka lite men det händer väldigt sällan.

Om du inte har haft fölet hemma så länge och den dessutom inte är hanterad så är det bara att ta det lugnt, gör inte mer än att ta på grimma och leda till och från hagen tycker jag och borsta lite försiktigt till en början. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Fölhantering

tänk vad fel det kan bli! jag har naturligtvis inte lämnat henne själv i stallet, problemet ligger i att när jag ska ta och ställa en annan häst på gången så vill hon klättra över, hon tror väl att hon ska bli lämnad kvar själv, klart att jag inte skulle utsätta henne för något sådant, när hon e för tok för ung och inte van vid miljöbytet.
ledsen att jag uttryckte mig galet, e lite snurrig ibland :confused::confused:
 
Sv: Fölhantering

När min häst var i den åldern hanterades han jättemkt. Han fick tidigt vara kvar i stallet medan jag red och mamma eller pappa vaktade honom, gick jättebra. Efter årsskiftet tror jag inte ens vi tog in honom utan han fick vara i hagen med de andra medan jag red. Han borde ju ha varit helt avvand då.

Han hade på sig filtar och vojlockar med täckesgjord, knöt min jacka runt hans hals om jag blev varm på promenader. Gick med honom nästan varje dag i skogen och på vägarna. Varje gång vi gjorde något så var det ju också rutin att borsta, kratsa hovar osv. Klängde mycket på honom så han var van att ha mig överallt runt omkring sig och aldrig kände sig träng. Det gjorde dock inte så stor skillnad, han var en odåga, jag säger bara: hingstbete :bow:
 
Sv: Fölhantering

hej
jag undrar också vad man ska göra när fölet/åringen nästan mer eller mindre klättrar/hoppar ur boxen?
min åring blir som tokig när mamman lämnar stallet ,fast där är fler hästar kvar i stallet. hon riktigt reser sig över gallerna. känns riktisgt läskigt och man är ju rädd att hon kommer över med benen och fastnar. hon får mat i krubban och hö men det hjälper inte,,
vad ska man göra?
Ska jag flyttat mamman till något annats stall och släppa henne med någon annan eller vad??
 
Sv: Fölhantering

Vi tränar lite lydnad på väg till och från hagen; stanna, stå still, gå fint, trava. Går på transporten ibland när han är nyfiken på den.
I stallet kan han vara uppbunden, bli borstad, lyfta på hovarna. Kliar och "pillar" över hela kroppen på honom. Går på prommenad någon gång ibland. Går in i ladugården o kollar på de konstiga kossorna. Har provat lägga på däckelgjord i stallet en gång och det gick bra.
Kan vara själv i stallet utan problem, men vi har ingen lust att lämna honom själv i hagen ännu.
 
Sv: Fölhantering

Våran kunde vid den åldern vara själv ute och inne,
(ingen vi i början visste om, utan insåg vid en kvällsfodring att han stod ensam i mörkret :crazy:, dock tackar vi för det idag)
ledas utan större problem (han testade ibland med att tvärnita eller ta sats och springa in) till och från hagen.
Visste att grimma ska på för att komma in, annars fick man vänta kvar.

Sen kunde han borstas i gången, gå kortare promenader,
hade regelbundet hovslagare eftersom han föddes med svaga bakhaser.
Hade vojlock med täckesinspännare runt magen.
Vi traglade väldigt mycket.

På tal om att lämna ungen själv och h*n blir galen när mamma försvinner
skulle jag träna på att h*n inte blir lika beroende av henne.
Hitta en annan häst som han kan ty sig till och ha i närheten då mamman försvinner,
och låt de inte gå i samma hage (om de nu gör det)..
Sen se till att någon är i stallet i början så inget händer..
Våran var lättare kinkig i början, men när hans jämåriga kompis fick stå i boxen bredvid var det inte ett ord.
Mamma försvann och slutade tillslut existera.
Dock såg han henne inte under dagarna utan enbart när han kom in på eftermiddagen.
 
Sv: Fölhantering

det är ingen i malmö/svedala området som har en lekkamrat till min sto åring??
//Anette
 
Sv: Fölhantering

Våra ungar som närmar sig året blir borstade och får hovarna lyfta några dagar i veckan. De leds till och från hagen och idag fick hingstungen prova på att gå in i trailern själv. Han tassade in utan att fundera för att få käka morötter :)

I övrigt så gör vi inte så mycket mer. de går ute från morgon till kväll och röjjer med sina kompisar. Ja sen blir det verkade ungefär en gång i månaden också.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 000
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp