sthu

Trådstartare
Funderar på att skaffa en fön så det går snabbare att torka katterna efter dusch.

Hittat lite olika och blir inte klok på vad jag behöver egentligen.

Såg en som var en karda med inbyggd fön. Yay or nay?
 
Har en kompis som brukade ställa ut sina birmor. Hon badade och fönade dem med inpackning. De älskade det och kom sättande och njöt. Men de var också vana vid hela kattspa.
 
Vad ska du använda den till? Fönborste funkar nog till vardagstorkning av en inte allt för tjock semi-långhårig päls. Till tjockare päls eller om det ska funka för utställningsprepp tror jag man får sikta på att använda en riktig fön. En med bra temperaturreglering och högt tryck, man kan ju inte använda samma temperatur som på människor...

De som har preppraser brukar ju säga att det inte kan bli riktigt bra utan en riktig trimfön, men det är väl rätt mycket overkill (och mig veterligen rätt svårt att vänja katten vid) annars.
 
Vad ska du använda den till? Fönborste funkar nog till vardagstorkning av en inte allt för tjock semi-långhårig päls. Till tjockare päls eller om det ska funka för utställningsprepp tror jag man får sikta på att använda en riktig fön. En med bra temperaturreglering och högt tryck, man kan ju inte använda samma temperatur som på människor...

De som har preppraser brukar ju säga att det inte kan bli riktigt bra utan en riktig trimfön, men det är väl rätt mycket overkill (och mig veterligen rätt svårt att vänja katten vid) annars.
Jag ska bara vardagstorka. Framförallt två korthåriga som badas regelbundet.

Det är mest för att jag tycker synd om dem att vara småblöta i några timmar innan de torkat ordentligt
 
Jag ska bara vardagstorka. Framförallt två korthåriga som badas regelbundet.

Det är mest för att jag tycker synd om dem att vara småblöta i några timmar innan de torkat ordentligt

Jag tänker bara en vanlig fön för människor, det använde jag på min pudel efter bad. Funkade prima!
 
Jag tänker bara en vanlig fön för människor, det använde jag på min pudel efter bad. Funkade prima!
Har läst att det är stor risk att det blir för varmt, men det kanske inte är nån fara?

Har visserligen bara sån där tratt på min fön. Ska jag ändå köpa en ny kan jag lika gärna köpa en för djur tänker jag.
 
Har läst att det är stor risk att det blir för varmt, men det kanske inte är nån fara?

Har visserligen bara sån där tratt på min fön. Ska jag ändå köpa en ny kan jag lika gärna köpa en för djur tänker jag.

Jag har så jag kan ställa in svalare läge på min, men körde ofta på vanligt läge, han tyckte det var skönt 😁
 
Jag använde dammsugaren till min Perser.
Bytte till ny dammpåse och satte slangen i frånluft läge på baksidan av dammsugaren.
Lagom varmt och blåste på bra. Katten hade inga problem med det. Det går så mycket fortare dessutom att få katten hyfsat torr ned till skinnet. Inte huvudet men resten av katten. Tips från uppfödaren.
 
Har läst att det är stor risk att det blir för varmt, men det kanske inte är nån fara?

Har visserligen bara sån där tratt på min fön. Ska jag ändå köpa en ny kan jag lika gärna köpa en för djur tänker jag.

Det blir för varmt med en vanlig fön om den inte har bra kalluftsläge!
Katter har ju väldigt lite päls på öron och andra ställen, de bränns lika lätt som om man skulle blåsa fönen direkt mot huden på sig själv. (Och pälsen blir lätt torr och statisk om det är för varmt.)

Hade jag inte redan haft en "frisörfön" hade jag köpt en för djur. (Eller en Dyson Supersonic, den är poppis bland kattfolk för att den både har bra tryck och är relativt tyst.)
 
Jag har en Sån här. Skulle den funka till katterna?
Har visserligen bara "tratten", inget vanligt munstycke. Men det går kanske skaffa.
 
Jag har en Sån här. Skulle den funka till katterna?
Har visserligen bara "tratten", inget vanligt munstycke. Men det går kanske skaffa.

Den borde funka, finns det något kalluftsläge som du kan köra med när pälsen börjar bli varm? Annars kan du ju pausa torkningen en stund, det är bara om man är ute efter den helt lockfria pälsen som man behöver föna tills det är snustorrt.

Munstycke brukar gå att köpa löst, det har säkert någon av standardstorlekarna.
 
Den borde funka, finns det något kalluftsläge som du kan köra med när pälsen börjar bli varm? Annars kan du ju pausa torkningen en stund, det är bara om man är ute efter den helt lockfria pälsen som man behöver föna tills det är snustorrt.

Munstycke brukar gå att köpa löst, det har säkert någon av standardstorlekarna.
Jo den verkar ha tre lägen. Får test-blåsa på mig själv och se hur det verkar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 849
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
285
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
802
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp