Bukefalos 28 år!

För allt dövare öron ...

mandalaki

Trådstartare
Jag har börjat höra dåligt! Och undrar vart man går för att göra hörseltest. Det kan ju tänkas vara något som kommer att kräva hjälpmedel inom överskådlig tid. Båda mina föräldrar fick nedsatt hörsel tidigt så det är nog logiskt.

Jag tänkte vårdcentralen men när jag googlar lite hittar jag mest privata ställen. Ett skriver att man får ett gratis hörseltest och sedan INTE är tvingad att köpa hörapparat från dem. Och det låter ju bra men what's in it for them? :confused:

Någon som har input?
 
Jag har börjat höra dåligt! Och undrar vart man går för att göra hörseltest. Det kan ju tänkas vara något som kommer att kräva hjälpmedel inom överskådlig tid. Båda mina föräldrar fick nedsatt hörsel tidigt så det är nog logiskt.

Jag tänkte vårdcentralen men när jag googlar lite hittar jag mest privata ställen. Ett skriver att man får ett gratis hörseltest och sedan INTE är tvingad att köpa hörapparat från dem. Och det låter ju bra men what's in it for them? :confused:

Någon som har input?

Jag tror du ber om remiss till hörcentralen för utredning? Och det är din vanliga läkare som kan skicka in den, ganska utan vidare...
Känner verkligen att jag har stenkoll ju mer jag skriver. :o Jag har skjutsat många släktingar till hörcentralen genom åren, men inser nu att jag kanske inte är helt säker på hur de kom dit första gången...
 
Jag tror du ber om remiss till hörcentralen för utredning? Och det är din vanliga läkare som kan skicka in den, ganska utan vidare...
Känner verkligen att jag har stenkoll ju mer jag skriver. :o Jag har skjutsat många släktingar till hörcentralen genom åren, men inser nu att jag kanske inte är helt säker på hur de kom dit första gången...
Hörcentralen? :cautious:

Har ingen koll på de här geratriknära verksamheterna, märker jag.
 
Om man tittar på hörcentraler på 1177 så verkar det vara remisskrav från vårdcentral eller audionommottagning. Så det enklaste är nog att ta kontakt med vårdcentralen för att få en remiss, när man väl har fått en kontakt på hörcentralen så brukar det bara vara att höra av sig dit, eller komma på drop in tid. Men drop in tiderna verkar mest vara till för strulande hörapparater och hjälp att byta batterier.
 
Om man tittar på hörcentraler på 1177 så verkar det vara remisskrav från vårdcentral eller audionommottagning. Så det enklaste är nog att ta kontakt med vårdcentralen för att få en remiss, när man väl har fått en kontakt på hörcentralen så brukar det bara vara att höra av sig dit, eller komma på drop in tid. Men drop in tiderna verkar mest vara till för strulande hörapparater och hjälp att byta batterier.
Tack! Det låter vettigt.
 
Företagshälsan har gjort hörseltest på mig, jag hör bra och har därför inte skickats vidare.
De gjorde det på mig också för många år sedan, men vårt avtal med nuvarande företagshälsovård är väldigt begränsat. Hörseltestet ingick i allmän hälsokoll tidigare men vi har inte hälsokollar längre.
 
Ring till din vårdcentral och hör med dem, det kan säkert kolla på dig och sedan skriva remiss. Det är mkt möjligt att du också kan höra av dig direkt till en öron-näsa-halsmottagning de kan ofta göra hörseltest och titta på dina öron. Du ska inte behöva gå till privat och betala "fullt pris" utan detta borde ju gå inom normal sjukvård och inte under hälsokontroll då du ju misstänker hörselnedsättning. Har du en hörselnedsättning borde du få remiss till Hörseltjänst och få hjälpmedel utprovat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 020
Senast: Lillefrun
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 112
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp