Bukefalos 28 år!

För dyra kostnader för en?

F

Filifjomp

Som läget är just nu har vi hästar hemma på lösdrift, tre stycken. Två shettisar som tillhör oss som har lösdriften, samt en travare som tillhör en "släkting". Vi har försökt komma fram till en bra överenskommelse för släktingen nu, då hon är nybörjare och även hon ska förstå att det inte är gratis att ha häst och så här ser det mer eller mindre ut. Tilläggas bör att hästarna har stått inne på natten i en vecka och kommer göra det i ungefär 1 vecka till för att vänja sig vid omgivningen då vi har mkt rådjur som springer här, och ingen av hästarna är vana vid det sedan tidigare då dom stått i vanligt stall.

Vi har iaf kommit fram till att vi fodrar och släpper ut hästarna 4dgr i veckan, och då mockar vi också (bajset som åker ut ju). De övriga 3dgr fodrar och släpper släktingen ut hästarna, men ALLA 7dgr i veckan så står vi för insläpp. När det kommer till halm och hö så delar vi på kostnaderna. Så kommer vi till maten... där står vi för betforn + vitaminer, medan vi sagt att släktingen får stå för inköp av müslin till hästarna istället för att betala stallhyra. En säck müsli kostar 175kr och är på 25kg, vilket innebär att hon ungefärligt kommer få köpa 2st i månaden. Och detta protesterar hon vilt för!!?

ANSER NI ATT HON BETALAR ÖVERPRIS? Hon bor 1,6km från oss, och iom att hon är "släkt" så kommer hon dessutom oftast in och dricker kaffe och äter mat/fika med oss oxå.. så vi är ju knappast snikna. I det stallet hon tidigare var i fick hon stå för både mat, halm, hö och stallhyra, samt att hon IBLAND stod för bensin till den tjejen som hon samåkte med till stallet - men helst ville hon inte. Det stallet låg mer än 5km från hennes hem och den hon samåkte med fick alltid köra omväg för att hämta upp släktingen. Och där var hon tvungen att åka upp och fodra VARJE morgon, släppa ut och mocka VARJE dag, samt åka dit på kvällen och ta in och fodra också.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Nej, ni är inte snikna, det är släktingen som är snål. Anar att hon är ganska nöjd med att kunna gratisäta hos er ibland också. Hennes betalning är väl snarare att ni delar på en del matkostnader, så jag ser det inte som att hon betalar något alls i nuläget.

Det är just detta som är problemet att göra affärer med släktingar/vänner. Börjar de utnyttja situationen kan det vara mycket svårt att komma undan utan att totalt förstöra vänskapen.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Ehh.. Muslin är väl till största del åt hennes häst? EN travare brukar generellt äta mer än två shettisar ;)
Hon betalar ju bara för mat till sin egen häst nu och inget till er för själva stallplatsen.
Alternativet är ju att hon betalar stallhyra (300-500kr?)+ köper egen mat och ni betalar för era hästar. :laugh:
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Oooh shit!! Jag tycker jag har det bra som själv är inakorderad hos en "släkting" mockar åt min + hennes 3 minst 3 dagar i veckan, betalar spån, hö + kraft till min häst samt hälften av kontainertömningen. Har sällan in eller utsläpp. jag är riktigt lyckligt lottad och kommer billigt undan och gnäller INTE!! Men din släkting måste ju va helt kocko om hon inte går med på era premisser... Jösses.. vad blir det.. 350:- i månaden + lite sysslor? Vad gnäller hon om?? :confused:

*Läste igen och såg att jag missat kostnaden för halmen och höt.. Men med tanke på att det är hennes häst som nyttjar det så låter det som hon fortfarande kommer billigt undan.. Tycker inte att ni ska vika. Hon kan gott betala för två säckar müssli i månaden + sitt hö och sin halm..*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För dyra kostnader för en?

Nej, ni är verkligen inte snikna :crazy:
Hon står ju nästintill gratis och hon kan ju garanterat inte hitta det billigare.
Otacksamt och snålt av henne.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Det blev sagt att hennes häst skulle stå här tills hon hittade en ny boxplats, för det var en akutlösning då stallet hon stod i inte blev tillgängligt pga diverse skäl (som inte har med häst eller hästägare att göra). Hon har däremot, vad jag förstått, inte letat efter ny boxplats då det är meningen att hon ska ha hästen på sommarbete hos grannstallet (knappt 1km härifrån) och har förhoppningar om att få boxplats där efter sommaren. Ingen har stressat henne till att leta ny plats heller, det är synd om hästen ska flyttas för mkt. Men hon menade till oss att hon tyckte det var förjävligt att vi kom med detta nu (hon har haft hästen här i en vecka), att det var vi som började ställa till med bråk för hon tyckte det var bra som det var innan vi började hålla på om stallhyra.

Saken är ju den att vi inte är ute efter att kräva henne på ngn stallhyra, vi föreslog först för henne att vi skulle köpa maten (müsli+betfor) vartannan månad men hon visste inte hur hon ville ha det och då bestämde vi här att vi står får betfor + vitaminer medan hon får stå för müslin (som ändå hennes häst äter mest av) och att hon kunde se det som en sorts variant av "stallhyra". Det var då livet började och hon menade att hon hade ingen skyldighet att betala müsli för shettisarna också. Sen när jag sa att vi skiter i allt och köper maten var för sig, men då får hon också komma vartannan dag och ta IN och UT, plus mocka så förklarade hon att hon och hennes syster nu letar boxplats för fullt, så problemet snart är löst (även om dom är 2 om det blir det dyrare, vilket blir hennes chock så klart!). Jag tycker det är synd att det blivit ett sånt här liv av en sån liten sak och förklarade för henne att det inte handlar om vare sig hon har en skyldighet eller ej att betala maten för shettisarna oxå, även om det är ENBART det hon hänger sig på. Vi frågade ju trots allt om vi skulle köpa mat vartannan gång, för det blir inga extra kostnader för någon av oss (möjligen för mig, men det kan vara kvitsamma eg) och att det varit smidigare än att ha "tio olika tunnor" för att man måste köpa var och för sig. Ja... vad säger man liksom? Hehe.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Ring runt till ställena runt omkring och fråga vad de tar i kallhyra, lägg på hö, halm, betfor, mineraler och muslin hennes häst äter och ge henne räkningen.
Vem som tar in och ut får ni antingen ta betalt för också eller så får hon göra det själv.
Bara för att man är släkt så innebär inte det att man ska ha gratis för era shettisar äter ju knappast lika mycket ihop och trampar inte sönder lika mycket ihop som hennes häst gör ensam.

Antingen betalar hon eller så får hon flytta, sedan är det inget mer med det i min värld.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Låt släktingen betala en tredje del av alla utgifter Minst.

Underlag i lösdriftsskjulet
Kraftfoder
Vatten
El
Underlag i boxen

Jag hade den uppgörelsen ett tag. Min nota hamnade på mellan 800-1300:-/mån.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

I dagsläget SPONSRAR ni släktingen med häst. Dvs det är en deal som för henne är extremt bra, och för er innebär en kostnad för att ha henne 'inhyrd'..

En travare äter mer än två shettisar, dvs när ni splittar hökostnaden betalar ni mat åt hennes häst. Samma sak med muslin. Halmen är väl helt okej splitta dock, där är ju åtgången hyfsat jämn 2 shettisar vs en travare.

Hon tar en liten del av jobbet, mindre än vad 1/3 av allt blir, och 'betalar' därmed ingen stallhyra. Ni sponsrar henne via arbetet med den med.

Om jag hade varit så snäll, och människan hade mage att säga pip skulle jag omedelbart ändra förutsättningarna, och hon skulle få betala kallhyr, ta 1/3 av ALLA pass (inkl insläpp), alternativt om hon ville det ta fler utsläpp mot att slippa insläpp (byta pass) eller betala för skötsel. Och betala ALL mat och strö till sin häst efter faktiskt förbrukning. Dvs kostar höet 2 kr kg och hennes häst äter 10 kg hö/dygn så 20 kr/dag = 600 kr i månaden för hö. Accepterades inte det så varsågod att flytta.

Att vara så otacksam som det du beskriver innebär skulle få mig att se rött på alla håll och kanter och sluta sponsra ett endaste dugg. För det är och förblir det ni gör, sponsrar.
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Låter som ett väldigt konstigt "avtal" ni har?

Att hon inte behöver betala en stallhyra e ju inte speciellt konstigt "tjänster o gentjänster", men varför skall ni krångla till det med att betala olika delar av maten o så?

Låt henne betala för förbrukat hö så som ovanstående skribent säger, betala en tredjedel av förbrukat strö och thats it, ni verkar ju ha delat upp arbetet relativt ok iaf -ni får ju avlastning. Sen vad hon förbrukar i form av musli och mineraler till SIN häst får hon väl ändå stå för själv? Givetvis skall hon vara med o betala på ev. bortförsel av gödsel, vara med o bära hö osv. Alt. att hon slipper o ni ger henne en kallhyra som täcker det.

Så hade jag gjort iaf :)

Jag har haft hyresgäster i form av två goda vänner i ett par månader- vi har gjort som ovanstående. De har betalat vad deras hästar förbrukat i hö och foderhalm, hjälper till att mocka, fodra, göra fodersäckar, bära hö när det skall hämtas och hjälpa till att mocka i hagen när det blir dags. De har inte betalat stallhyra eller ens för strö(fast de har erbjudit det). Jag tycker jag har tjänat på affären ändå i form av arbetsavlastning, jag skulle ju annars få fodra alla pass själv... Men jag skulle ju aldrig nånnsin komma på tanken att betala deras hästars kraftfoder?

Men kort sagt- det är hennes häst o bör betala för sin häst. Eller hur? :D Ni e INTE snikna!
 
Sv: För dyra kostnader för en?

I mina öron låter det som att ni skulle tjäna både ekonomiskt och känslomässigt på att släktingens häst inte stod hos er...
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Säg upp henne.
Alternativt kolla upp vad en motsvarande stallplats kostar, räkna ut vad ni SKA ha betalt och visa henne: Så får hon välja.
Det kostar att ha häst och en varmblodstravare behöver ohyggligt mer än shettisar.
(Varför är det så lite populärt med varmblodtravare som sällskapshästar? -de behöver mycket mat, de flesta)
 
Sv: För dyra kostnader för en?

Om hon nu letar stallplats, så är det kanske bäst att hålla sig lite lugn med tanke på att ni är släkt.
Be henne att betala sina kostnader så står ni för era. Sätt ett slutdatum för denna överenskommelse ex. 2 månader. Förklara att efter det är det normal stalltaxa som gäller, alltså inte kompispris. Då har ni gjort vad ni har kunnat för att vara shyssta tycker jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 393
Senast: ako
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 358
Senast: Twihard
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 420
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 452
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp