Bukefalos 28 år!

För hög kvot??

Cats

Trådstartare
Fick precis min analys av vårt hösilage 2:a skörd taget i början på september.
Tycker att proteinvärdet är misstänkt högt.
Har inte varit i närheten av det tidigare. Nu gödslades ju i och för sig vallen i juli efter den värsta torkan.
Nu läser man ju att för mycket protein inte är skadligt om det kommer från grovfodret men kan man ha hur mycket som helst?
Det är ju kanon till fölet men knappast ridhästarna.
Har problem med lättfödda hästar men om energigivan är ok ska de alltså inte bli feta av proteinet?
Vilket dilemma. Höet var det tvärtom med låg kvot vilket är mkt värre förstås (och dyrare).
Analysvärden på hösilaget:
ts: 64,6%
E: 7,1 MJ/kg foder
Smrp: 99,5 g/kg foder
Ca: 3,5g
P: 1,6 g
Mg: 1,2
Kvot på 14!!
Använde mig av Agrilab denna gången har alltid använt Hjortens lab tidigare. Skillnad?

/Cats
 
Sv: För hög kvot??

Som högst har jag fodrat med kvot på strax över 13, har aldrig haft så fin häst som då. Fick bara grovfoder och lite krubbskrammel (morötter). Billigt år!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Corax
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 008
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Fick hem analysen på hösilaget jag beställt. Fick frågan av hen jag köper av vad jag tycker och ja.. Jag ville försöka få lite mindre...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp