För många ryttare?

M

Monsterkyss

Jag har haft min medryttarhäst i 1½ år, och under den här perioden har ägaren skaffat fler medryttare till honom då och då. Först var det en tjej som började samtidigt som jag, och hon red i 2 veckor innan hon slutade. Sen efter några månader började en ny tjej, som red ett par månader innan även hon slutade. Efter henne tog det en månad innan en mamma & dotter började rida honom, och de fick sluta efter 3 månader. Nu har det börjat en annan tjej på honom, och hon har honom en dag/vecka. Jag rider honom 2 dagar/vecka och nu börjar en tjej till som ska ha honom 1 dag/vecka. Så tillsammans med ägaren blir det fyra ryttare till honom och jag kan inte låta bli att fundera på om jag ska sluta och söka efter en ny pålle. För trots att han är gammal ridskolehäst så tycker jag att det är synd att han ska ha så många ryttare. Det blir fyra olika personer som förväntar sig fyra olika saker och rider på fyra olika sätt.
Ska jag sluta på honom? Tycker det är så synd att han ska behöva ha fyra ryttare... :confused::cry:
 
Sv: För många ryttare?

Jag tror snarare att det är en fördel för hästen att du fortsätter så det blir någon form av kontinuitet. Hästen anpassar sig efter olika ryttare - men ägaren bör väl ha någon form av "rutin" som alla medryttare ska följa?
 
Sv: För många ryttare?

Jag personligen skulle vilja ha min medryttarhäst själv, eller att vi är max två på den utöver ägaren. Tycker det skulle vara svårt att veta hur de andra har ridit och tränat OM det inte finns någon form av träningsschema förstås. Men som sagt, skulle tycka det blev för rörigt.
 
Sv: För många ryttare?

Jag tror snarare att det är en fördel för hästen att du fortsätter så det blir någon form av kontinuitet. Hästen anpassar sig efter olika ryttare - men ägaren bör väl ha någon form av "rutin" som alla medryttare ska följa?

Nja, det är det som inte finns... Vi får i princip göra vad vi vill med hästen. Därför är det ju väldigt svårt att veta vad alla håller på med... någon kanske tränar en sak, så tränar man själv en annan sak, någon annan en tredje och ägaren en fjärde.
 
Sv: För många ryttare?

Jag personligen skulle vilja ha min medryttarhäst själv, eller att vi är max två på den utöver ägaren. Tycker det skulle vara svårt att veta hur de andra har ridit och tränat OM det inte finns någon form av träningsschema förstås. Men som sagt, skulle tycka det blev för rörigt.

Vi har en bok att skriva i, men det är väl mest jag som faktiskt använder den. Blir ju väldigt svårt att rida hästen, vet inte om det gått ett stenhårt pass dagen innan, eller om den fått stå.
Håller med dig, jag skulle också vilja vara själv. De gånger jag haft honom bara tillsammans med ägaren har allt dungerat mycket bättre, har haft bättre kontakt med ägaren också och det har varit enkelt att byta dagar med varandra om det är någon dag man inte hinner, eller inte har lust, eller om jag känt att jag vill ut och rida någon dag som inte är "min" så har det bara varit att slå ägaren en signal och höra efter om det är okej att åka ut.
Tyvärr blir det ju så att ju fler ryttare han har, desto svårare är det att byta dagar sådär... :(
 
Sv: För många ryttare?

Det kanske är värt att byta medryttarhäst? Eller så pratar ni ihop er så ni får någon klarhet i träningarna :bump: Lycka till! :)
 
Sv: För många ryttare?

Det kanske är värt att byta medryttarhäst? Eller så pratar ni ihop er så ni får någon klarhet i träningarna :bump: Lycka till! :)

Ja, jag tror nog jag ska byta faktiskt. Tycker det är så synd att han ska behöva ha många ryttare - han var mycket finare att rida och hålla på med när det bara var jag och ägaren. Så om jag slutar få han ju iaf en ryttare mindre. :crazy:
Sen kan jag ju se på det rent ekonomist också.. Han står över en mil bort, och han kostar rätt mycket. Så kostnaden för hästen, och sen bensinen blir ganska så hög. Finns billigare hästar som står närmare ju... ;)
 
Sv: För många ryttare?

Tänkte just föreslå en bok där man skriver upp vad man gjort osv. Själv är man med i ett team på 4 pers, där ju för sig bara en (ägaren) rider regelbundet men det är ändå en väldig fördel att ha koll på vad som har hänt under dagarna man inte är där. Små skador och annat som behöver följas upp. Små noteringar om hästens humör, roliga händelser, ändrade foderstater osv osv. Sen är det kul att kunna gå tillbaka senare och se vad som har hänt och vilka ev. förändringar som gav resultat och vilka som var mindre lyckade.

Kan du inte be ägaren att be de andra vara mer aktiva med skrivandet? Så fasligt tidskrävande/jobbigt är det inte att kladda ner en kommentar.
 
Sv: För många ryttare?

4 st olika ryttare är kanse ganska mkt psec. om det blir nya hela tiden. Jag delar min häst tillsammans med min kmopis för attkunna hinna med skolan och det är inga problem, fast vi är ju bara 2 och vi har ju koll på vad den andra gör. Det kan ju vara svårt och veta vad alla gör om det är 4 st oilka som rider hästen, kanske borde skriva någon typ av riddagbok så man kan kolla vad den som ridit dagen innan gjort eller att man gör något schema. Så att man kankse inte hoppar 4 gg samma vecka. En fördel med att fler rider en häst är ju att domblir vana vid att ha två ryttare som inte rider exakt lika och det kan ju vara en fördel om man själjer hästen sen. finns säkert fler fördelar inom ridningen, om alla ryttarna rider den hyfsat bra och klarara av hästen vill säga.
Jag antar att du är den som varit medryttare på han längst, så antagligen känner ju hästen ej bäst oxå, och om du slutar tror du inte att det bara börjar någon ny istället?? Trivs du med hästen och du inte känner att det stör hästen eller din ridning att den har 4 ryttare skulle jag fortsätta.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Lutten
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Lyan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp