För tung för min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Limelight

Trådstartare
Vet inte om detta ligger fel, moderat flytta då :)

På grund av depression och annat tråkigt i mitt liv har jag gått upp lite i vikt och är nu rädd att jag blivit för tung för min häst. Tänkte höra med er bukare vad ni tycker?, vill absolut inte skada hästen.

Hästen är ett litet varmblod på 154cm i manken. Ganska nätt i kroppen. Han är 11år. Han har stått nu på grund av det som hänt i mitt liv, men känner att jag vill sätta igång han nu.

Jag själv är 174cm och väger nu 80kg :(.

Har haft en annan häst innan denna som också var ett varmblod på 154cm manken och nätt i kroppen, men då vägde jag 74kg..
 
Sv: För tung för min häst?

Bara du har bra balans och sitter rätt på hästen så är det ingen fara.
Har själv en liten häst och har märkt att han tar illa upp av "ovana" ryttare som sitter snett, däremot fixar han "stora" ryttare med bra balans utan några problem.

Tänk själv att bära någon på axlarna, ett litet barn som hänger åt ena hållet - eller en tyngre männsika som sitter stadigt och rakt. Vad är lättast?
 
Sv: För tung för min häst?

Det är ju jättesvårt att svara på men hade jag varit som du så hade jag valt att jobba hästen från marken några veckor först, tag långa promenader vid hand och/eller tömkör. Hästen sätts på så sätt igång på ett skonsamt sätt, samtidigt som du blir av oönskade kilon :) Lycka till!
 
Sv: För tung för min häst?

Jo det är sant, jag har ridit i 17år så balansen har jag även, nu har jag inte ridit på ca 4mån, men antar att balansen sitter där den ska :)
 
Sv: För tung för min häst?

Det är kanske inte så dumt tips, då får man sällskap också när man går ut och går och som du sa förhoppningsvis kanske något kilo försvinner så jag slipper oroa mig för att bryta hans rygg...
 
Sv: För tung för min häst?

När jag var yngre hade jag ett sto som var 152 cm i mankhöjd. Vårat problem var min längd, är 181 cm, det var ganska vingligt för henne. Men vikten tror jag knappast var något problem. Du kan rida på med gott samvete. :)
 
Sv: För tung för min häst?

är hästen nätt i kroppen så kan jag nog tycka att du väger lite för mkt. Du får nog jobba hästen från marken, eller se till att någon lättare motionerar den åt dig tills dess att du gått ner i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 371
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp