Bukefalos 28 år!

Föräldrarpenning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Har börjat läsa lite om detta och jag tycker det är en riktig djungel! Jag har väldigt blandade arbetstider, som innefattar dagtid, vardagsnätter och helgnätter. Gäller samma regler dygnet runt 7 dagar i veckan?

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarpenning!

Timsetim skrev:
Har börjat läsa lite om detta och jag tycker det är en riktig djungel! Jag har väldigt blandade arbetstider, som innefattar dagtid, vardagsnätter och helgnätter. Gäller samma regler dygnet runt 7 dagar i veckan?

/Timsetim
Hur menar du då? Menar du att du ska jobba en del under föräldraledigheten? eller?
Det är ju inte riktigt som sjukpenning som ersätter specifika arbetsdagar. Utan du är ledig från ordinarie jobb och tar ut föräldrapenning i stället för att ha något att leva på. Tar du ut full föräldrapenning så tar du heltid 7 dagar/vecka, sen kan man välja delar av dagar och färrre antal dagar/vecka om man vill att det ska räcka längre.
Har inget alls att göra med vilka arbetstider du hade när du jobbade.
 
Sv: Föräldrarpenning!

ameo skrev:
Hur menar du då? Menar du att du ska jobba en del under föräldraledigheten? eller?
Det är ju inte riktigt som sjukpenning som ersätter specifika arbetsdagar. Utan du är ledig från ordinarie jobb och tar ut föräldrapenning i stället för att ha något att leva på. Tar du ut full föräldrapenning så tar du heltid 7 dagar/vecka, sen kan man välja delar av dagar och färrre antal dagar/vecka om man vill att det ska räcka längre.
Har inget alls att göra med vilka arbetstider du hade när du jobbade.

:o :o :o Där ser man så lite jag visste! Jag trodde man ersatte arbetsdagar med föräldrardagar, därav frågan! Tack för hjälpen! :bow:

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarpenning!

det man ska komma ihåg dock , som även diskuteras i en annan tråd här antar jag (om garantidagar) är att efter att barnet fyllt ett år så måste man ta ut 5 hela dagar i veckan (sjukpenningnivå eller lägstanivå osm förut hette garantidagar) för att få behålla sin sjukpenninggrundande inkomst. Du kan även jobba halvtid och ta ut fp på halvtid, så har du sjukpenning för helttid ändå... Innan barnet är ett år får man fippla hur man vill med dagar och delar av dagar..
 
Sv: Föräldrarpenning!

ameo skrev:
det man ska komma ihåg dock , som även diskuteras i en annan tråd här antar jag (om garantidagar) är att efter att barnet fyllt ett år så måste man ta ut 5 hela dagar i veckan (sjukpenningnivå eller lägstanivå osm förut hette garantidagar) för att få behålla sin sjukpenninggrundande inkomst. Du kan även jobba halvtid och ta ut fp på halvtid, så har du sjukpenning för helttid ändå... Innan barnet är ett år får man fippla hur man vill med dagar och delar av dagar..

Ok, gäller det även om man får tvillingar?

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarpenning!

jag vet inte vilka regler som är annorlunda när man har tvillingar, faktiskt.. Men just de reglerna, att man ska ha "något" på heltid efter ett år för att få behålla sin SGI tror jag gäller alltid.
 
Sv: Föräldrarpenning!

Håller med om att det är en djungel...

Tokmaja, om man trots allt inte tar ut 5 fulla dagar efter ettårsdagen, från när har man full SGI då? När man börjar jobba heltid eller?
 
Sv: Föräldrarpenning!

SGI grundas på den faktiska inkomsten de 6 senaste månaderna.
Regeln jag nämnde ovan är alltså ett undantag från det, för att man ska kunna få behålla sin SGI även om man är hemma mer än 1 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 490
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: cili
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp