Bukefalos 28 år!

Förälskad

peace

Trådstartare
ja det har jag blivit i rasen Berger des pyre´neés a´face rase:love: Det är inte så att det är aktuellt för mig att skaffa hund och jag vet absolut ingenting om denna ras,men jag har träffat en och jag föll pladask! Kan ju ändå inte låta bli att drömma,undra om det överhuvudtaget skulle vara möjligt att få äga en sådan en dag!!?? Finns det ngn som har en sådan el. kan berätta ALLT ni vet om dem o.s.v .
 
Sv: Förälskad

Jag har också fastnat för den rasen :) Enligt rasbeskrivningen och enligt uppfödare (sveriges dåvarande enda) jag talat med verkar den passa mig, men på andra håll har jag har hört att de ska vara väldigt skarpa och ha ett enormt aktiveringsbehov?

Jag har aldrig träffat en face race själv, men en poil long, det var en trevlig hund, men lite svår att få någon uppfattning om.

Visst har Vallhund här på buke en face race?
 
Sv: Förälskad

Jag har också fastnat för den rasen :) Enligt rasbeskrivningen och enligt uppfödare (sveriges dåvarande enda) jag talat med verkar den passa mig, men på andra håll har jag har hört att de ska vara väldigt skarpa och ha ett enormt aktiveringsbehov?

Jag har aldrig träffat en face race själv, men en poil long, det var en trevlig hund, men lite svår att få någon uppfattning om.

Visst har Vallhund här på buke en face race?

Minns faktiskt inte om hon har en face race eller poil long (eller hur det nu stavas) men en berger är det i alla fall :).
 
Sv: Förälskad

Jo men visst e´dom:love: Den jag har träffat är en allround som sysslar med lydnad,freestyle,frisbee och även lite agilty.
 
Sv: Förälskad

En av mina närmsta vänner har en Berger (poil long) och jag vet att hon avgudar sin hund. Däremot är det en ras som jag aldrig skulle rekommendera någon alls att skaffa.. >_<

Han är skällig, folkskygg, hundrädd, kaxig (och åker på så vis på stryk för att han egentligen bara är osäker), kan inte vara ensam hemma, behöver aktivering 24/7 - hon går alltså omkring 5-6h promenad varje dag + massor av mental träning i form av lydnad, agility, trickträning, klicker etc.
Han är rädd för det mesta och extremt reserverad...

Självklart kan han vara ett rejält undantag i rasen, för hans uppfostran är det inget fel på och hans ägare är otroligt dedikerad till hans träning.
Jag vet också att hon avgudar honom och rasen trots allt, men jag personligen kan inte förstå hur man kan vilja ha en sådan hund som sällskapshund. Som arbetande vallhund skulle han säkert vara kanon och dessutom verkligen få utlopp för all sin energi, men som sällskap är de inte optimala direkt enligt min erfarenhet..

Men visst är de underbart vackra att se på! Och jag är övertygad om att min vän skulle prata sig varm för rasen. :)

/Nixëhén - som håller sig till Amstaff
 
Sv: Förälskad

"Han är skällig, folkskygg, hundrädd, kaxig (och åker på så vis på stryk för att han egentligen bara är osäker), kan inte vara ensam hemma, behöver aktivering 24/7 - hon går alltså omkring 5-6h promenad varje dag + massor av mental träning i form av lydnad, agility, trickträning, klicker etc.
Han är rädd för det mesta och extremt reserverad..."

Alltså jag blir lite mörkrädd när jag läser sådant där:eek: Jag är absolut ingen expert MEN,har man inte som hundägare gjort ngt fel när hunden kräver SÅÅÅ mkt aktivering:confused: Jag menar: promenad 5-6 h/dag + allt annat, hur hinner människan med, har hon inget annat att sköta?? Jag kan tycka att som hundägare är det absolut lika viktigt att träna/lära hunden att koppla/vila/slappna av, som naturligtvis, jobba med den både mentalt+kondition, så att den kan fungera i ett "vanligt" liv.Nu vet jag som sagt var inget om den här rasen, mer än om den hunden jag har träffat och visst den fick jobba en del, men jag vet att den nu under ngn vintermånad oxå "klarat av" att inte göra så mkt.
Kan det inte vara så att det ibland överdrivs med akviteter så att hunden blir helt sönderstressad (som det låter som hunden du berättar om verkar vara)och aldrig får göra "ingenting"....
 
Sv: Förälskad

Visst har jag en Berger des Pyrénées a face rase!

Han är inte speciellt skällig o vare sig rädd för hundar eller något annat.
Jag går inte heller promenader i flera timmar.

Finns mycket bra baskrivning av rasen, både historik o annat :
http://www.gossarna.com/

Numera finns det fler uppfödare av rasen, men man måste vara noga med mentaliteten som kan vara ojämn!

Här är lite bilder som Gnist tog i sommras:
http://profiler.aktivhund.se/vallhund/fotoalbum/Leon-i-Norrland-a846.aspx
 
Sv: Förälskad

Jag har träffat tre av denna sort. Varav två varit totala mentala vrak med mycket utåtagerande beteende, gapiga, stressade och allmänt skitjobbiga.

Den första jag träffade fick tyvärr avlivas efter ett par år, då han hade bitit flertalet personer. På utställning försökte han bita domaren och fick då "rastypiskt beteende" på sin utställningskritik. :confused: Helknäpp domare ju...

Den vi har på klubben är också utåtagerande och gapig, klarar inte av att andra hundar går för nära för då blir det ett jäkla liv. Svår att hantera och överlag otroligt mycket problem med rädslor, speciellt mot folk och andra hundar.

Sen träffade jag en på My Dog förra året som var helt tvärtom! Tillgänglig, social och lättsam. Så det kan tydligen variera otroligt mycket?

Meeeen, jag är inte insatt i rasen. Jag kanske har träffat undantagen (då menar jag dom som varit "dåliga").
 
Sv: Förälskad

Som jag skrev tidigare så måste man vara extremt noga med mentaliteten på de tilltänkta avelsdjuren.
Nackdelen med små raser, speciellt vackra sådana, som växer i popularitet (jmf tollare o aussie) är ju att det avlas på mycket skit för att möta efterfrågan.

Själv har jag inte träffat några direkta katastrofer, förutm hundar med lite för mycket rädslor, o andra sidan träffar jag bara de som är väldigt aktiva o engagerade i rasen.
I sitt hemland är speciellt FR vanlig som räddningshund (nåja, vanlig med hänsyn till sin numerär) o sådana måste ju vara mentalt stabila o relativt orädda.
 
Sv: Förälskad

Men skulle du klassa din egen hund som orädd och rastypisk på andra sätt?

Hur ska dom vara i sättet? Det står att dom kan vara skeptiska mot främlingar. Vad innebär detta mer exakt?
 
Sv: Förälskad

Jag har skrivit kritiker för en drös med sådana hundar. De gillade inte att vara i en utställningsring och jag undrar än idag varför man envisas med att ställa ut dem när de inte trivs? Jag tyckte att alla hundar mer eller mindre visade sitt missnöje. En del med att skygga/backa/dra sig undan i olika grader till att stå helt stela och spända till att nafsa efter domaren. Han brydde sig inte ens utan verkade ta det som något som bara hörde till...
 
Sv: Förälskad

Det här stämmer ganska bra på de bergers jag känner:
http://www.gossarna.com/bergertemperament.htm

Leon har inte läst rastandern o går inte att ha lös annat än i sällskap av andra bergers eller boxers.
På sin vakt är han mot allt som inte tillhör flocken, okända människor utan hundvana kan det vara knepigare med.

Visserligen flyttade han hit när han var tio månader, så jag inte så mycket om valptiden, fock tycker jag att han ät lättare att fostra o att träna än mina Nötavlade BCs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 807
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 099
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp