Bukefalos 28 år!

Förberedelser inför att hålla häst, vart vänder man sej gällande markarbeten osv?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Om man någon gång i framtiden skulle lyckas hitta sitt hus med tillräcklig mark och får lov att ha häst på den marken så måste ju stall/uteboxar, gödselplatta och ev markarbeten fixas.

Det jag undrar nu är vem eller vad för typ av företag man anlitar för att tex gjuta en platta för stall/utebox, vem som kan göra en gödselplatta, vem som kan göra upp en grusad plan och ev grusad stig i hagen?
Har någon anlitat någon för detta så undrar jag vad ni fick betala?
Vad är alla steg för att få det bra, då menar jag tex hur börjar man med själva arbetet på respektive sak, kanske man kan göra nått själv?

Jag har noll koll som ni kanske märker men vet jag bara vart jag ska vända mej så borde jag kunna få fram lite priser och ev mer info än vad jag får här.

Sen har jag kollat runt lite på olika uteboxar och måste bara säga att jag tycker det verkar väldigt dyrt med 18 000 kr för en box(men jag kanske har fel uppfattning), borde det inte gå att bygga själv utan några direkta svårigheter?
 
Sv: Förberedelser inför att hålla häst, vart vänder man sej gällande markarbeten osv?

de flesta byggföretag kan göra markarbeten, gjuta platta till stall och gödsel likaså, kolla på gula sidorna och ring och fråga.. och om dom du runger inte gör markarbeten fr¨åga dem om vilka dom anser är bra..

bygga själv kräver tid men kan bli billigare, ibland kan man köpa stommen färdig och få den rest och sedan klä den själv..

det du kan göra själv i förväg är ju planeringen, märka ut vart allt ska vara, ha GOD koll på företagen, ekonomin, avtal och tidsscheman. Bra planering om hur och vart allt ska vara nånstans är guld värt..

Lycka till när det väl beger sig :idea:
 
Sv: Förberedelser inför att hålla häst, vart vänder man sej gällande markarbeten osv?

För enklare arbeten, exempelvis grusning har jag anlitat vårnärmsta jordbrukare. De brukar hjälpa till mot en billig peng, eftersom de ändå har så nära hit. I övrigt vet jag inte, vi gör det mesta själva. Grävarbeten har vi anlitat grävare för helt enkelt, då är det väl gula sidorna som gäller.
 
Sv: Förberedelser inför att hålla häst, vart vänder man sej gällande markarbeten osv?

Tack för bådas svar.

Brukar det vara ett stort jobb att grusa upp en plan och ev stig, eller går det ganska fort? Kanske beror på vad det är för mark?
 

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: domesticus
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 242
Senast: TheOne
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp