Bukefalos 28 år!

Fördelar och nackdelar, skydd vs. lindor

Amha

Trådstartare
Jag trodde aldrig att jag skulle behöva starta en sån här tråd (nästan så jag får starta hemligt nick då jag är emot skydd helt ;) ).

Min minsting slog på sig sista ritten och jag har märkt nu ett par gånger efteråt att hon kommit hem lite sårig när vi ridit så nu måste jag hitta en lösning, gärna igår om det gick bra. I sista grinden kommenterade veterinären att det blivit lite värre och iom att det fortfarande är en skorpa på det är det ju lätt att slå upp igen.

Hon har aldrig tidigare slagit på sig varför jag aldrig tränat med skydd. Hon accepterar däremot att ha saker på benen så det ska inte vara något problem. Det jag funderar på, jag kan ju rida utan men riskerar att hon slår sönder sig mer, sen har jag lindor hemma och benskydd i affärerna. Vad ska man välja?

Rent spontant tänker jag ju lindor, dels för att jag har det hemma och dels för att det känns som om trycket kan bli jämnare än med benskydd som sitter på en så pass liten del av benet men jag kanske tänker galet?

Vilket är överlag störst risk att få in skräp under? Skydd eller lindor?

"Kan" jag smacka på skydd endast på tävling eller är det bättre att köra utan och riskera slag om hon är ovan vid att ha skydden? Jag tänker nu eventuella risker för senskador eller vad man nu kan råka ut för. Jag tänkte rida Rimbo på lördag nämligen.

Att det tar extratid att få på och av skiten på benen är ingenting jag lägger vikt på då hon ska gå CR och jag har INTE bråttom :)

Förhoppningsvis slipper jag ju att använda något dylikt någon längre period, jag hoppas innerligt att jag kommer att slippa detta efter nästa skoning (kanske blev en galen vinkel någonstans då det bara är bak hon slår sig?) eller åtminstone efter några få månader om det är att hon växer som är problemet.

Ursäkta rörigt inlägg, är så trött att jag kan somna stående.
 
Sv: Fördelar och nackdelar, skydd vs. lindor

Tyvärr så kräver vissa hästar skydd, min är en av dom men han slår sig fram.
Jag föredrar skydd framför lindor, jag skulle för det första aldrig få herrn stå stilla tillräckligt länge för att linda på bra och lindorna måste verkligen lindas bra för inte göra mer skda än nytta. Fördelen är ju att det blir ett bra och oftast skavfritt skydd men är det blött så drar de åt sig både skit och vatten.

Jag har helst lätta benskydd, har använt reflexskydden på hööks som är billiga, sitter bra, lätta och svala. Bakskydd finns det ju vanliga lätta strykkappor som.bara är att dra av i en hink vatten och skrubba av när de blir skitiga.

Sorry om det ser virrigt ut, skriver från mobilen...

/Ponnyfantast som också rider på rimbo men 80 km på tossig brun travhäst;)
 
Sv: Fördelar och nackdelar, skydd vs. lindor

Min dam behöver skydd bak när jag rider. Jag testade vanliga bakstrykappor på henne men det fungerade itne eftersom hon fick skav av skyddet i karleden :confused:. Resultatet blev att jag lindade henne. Det fugnerade bra förutom en tävling där lindan började gå upp vilket en snäll medtävlare talade om för mig innan något mer hände. Det var bara att sitta av och linda om. Det var ingen "tävling" för mig så det kvittade att jag förlorade tid men om man rider för placering är det ju inte så kul.
Senare köpte jag en annan typ av skydd som ser ut som ett lågt senskydd och det var tillrädkligt uppskuret baktill för att skavet inte skulle uppstå.
Jag upplevde lindorna som bättre än skydd pga att jag inte fick lika mycket skit i dem men så är det ju nackdelen med att de kan gå upp och att de tar mycket längre tid än ett kardborrefäste.
 
Sv: Fördelar och nackdelar, skydd vs. lindor

Delvis kl

Det med att få lindorna bra är ju inte den roligaste biten men jag har tränat lite nu så jag tror och hoppas att jag blivit bättre på det.

Det känns som om benskydd kräver en rätt stor investering för att man ska få något bra. Fördelen är att de är lätta att "rensa" om det kommer in massa skräp.

Men hur är det med den biten att jag lägger skydd på henne på lördag när hon inte är van, finns det en risk att hon reagerar på något runt det? Alltså inte den psykiska biten "något sitter på benen" utan mer.. fysiskt? Att hon reagerar på nåt som sitter illa är ju givet men förutsatt att det sitter bra, kan det hända något jag inte vill ska hända så att säga? Senor eller nåt som inte tycker om det? Vad som helst? Känns lite som att det är skydd/lindor på (efter de här meddelandena känns det mest som lindor om man kan lyckas få dem tightare än skydden och sedan bara ta en ny uppsättning i grinden) eller helt enkelt avanmäla sig, vänja in och sedan starta någon annan ritt längre fram men det vill jag ju helst inte i onödan då jag jobbar som en tok ett tag nu och vill rida unghästfinalen ;)
 
Sv: Fördelar och nackdelar, skydd vs. lindor

Det blir ju en viss tyngdskillnad men inte speciellt stor och lindar du korrekt så ska det nog inte vara några problem iom att du dessutom bara rider cr. Enligt sista väderrapporten så ska det ju inte heller vara speciellt varmt, annars kan det lätt bli lite väl varmt under lindorna.

När det gäller skydd så gäller det att man har rätt storlek och passform för hästen, har också lyckats med skav i karled av strykkappor med hård skål som gick lite för lågt ner. Jag har helst mjuka skydd utan skål för det är ofta den som skaver.
 

Liknande trådar

Tjatter Äntligen är det dags att börja öppna alla våra adventskalendrar! :bump: Spänningen är olidlig, blir det en till IKEA-kalender hemma hos...
36 37 38
Svar
754
· Visningar
34 589
Senast: Hajfisk
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 667
Senast: alazzi
·
Utrustning Vårt lilla gotlandsruss har troligen trampat snett i hagen och har nu en misstänkt senskada på höger bak. Veterinär kom i fredags och...
Svar
5
· Visningar
783
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 684
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp