Bukefalos 28 år!

Förebygga uvi

Mirre

Trådstartare
Finns det något bra sätt?
Får det för minsta lilla och det börjar bli rätt tröttsamt. Så, vad kan man göra för att slippa skiten?
Hälla i sig tranbärsjuice som en jäkla dåre? :p
 
Inte helt otippat är första frågan: varför får du täta UVI? Det är svårt att ge tips utan att veta om det finns en orsak att eliminera eller minimera...

Testat dessa hurtiga råd? http://dinamediciner.se/nyheter/slipp-antibiotika-mot-urinvagsinfektion-9-tips
Vet ej, har aldrig fått något svar på det. Det enda som händer när man går till vc är att de skriver ut antibiotika. Det hjälper just då, men det kommer ju alltid tillbaka igen förr eller senare. Även om det kan gå ett tag mellan gångerna.

Ska kolla tipsen :)
 
Jag hade ofta uvi förut, fick alltid två resistenta bakterier samtidigt, samma bakterier varje gång. :crazy: Så de gör alltid resistenstest innan jag får antibiotika (förutom en läkare som sket i det trots att jag tydligt sa att jag brukar få de här två resistenta bakterierna.Jag fattade att hon inte beställt resistenstestning när antibiotikan inte fungerade :mad: )
Har lärt mig att känna när det är på gång och då vräker jag i mig 3-5 gram C-vitamin om dagen i några dagar (kroppen tar inte upp så mycket utan det hamnar i urinblåsan och gör det surt för bakterierna) och det funkar! Har inte haft uvi på flera år nu. :up:

Köper tuggtabletter Ido-C som finns i 1 gram eller 0,5 gram. Brustabletter räcker ju inte om man ska ha 5 gram om dagen... :angel:

Har du blivit utredd med kontraströntgen av njurarna/urinledarna och cystoskopi? På mig hittades inget fel förutom att jag inte verkade kissa ut allt, fick rådet att "kissa två ggr" alltså resa mig upp och sätta mig ner och kissa en gång till. Gjorde det ett tag men glömde bort det till slut. :angel:
 
Tycker jag låter logiskt och lagom avancerat att laborera med själv!
Ja, alltså jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat att urinen blir sur av det men det fungerar ju (för mig) och är inte farligt. :)

Nu har jag inte tagit C-vitamin på ett halvår eller så. Inte tänkt på det. O_o
 
Citronsaft i mängder ;) tänk på att skölja ner med mycket vatten och att skölja med fluor morgon och kväll för tänderna skull.
 
Jag var ett "uvi-barn" och har haft det så många gånger så jag inte ens kan räkna..

Såhär förebygger jag:
- Bli inte kall om rumpan. Sitt inte kallt, ha inte blöta bikitrosor i evigheter (verkade vara viktigare när jag var barn)
- Kissa alltid efter sex! Annars kommer uvi som ett brev på posten.
- Hinka i sig vatten och tranbärsjuice vid minsta känning

För mig funkar det bra, jag får nästan aldrig uvi längre sålänge jag sköter mig :)
 
Citronsaft i mängder ;) tänk på att skölja ner med mycket vatten och att skölja med fluor morgon och kväll för tänderna skull.
Citron blir basiskt i kroppen. Men det kan ju fungera mot uvi ändå....även om det är enklare att ta några gram ren C-vitamin i stället för litervis med citronsaft. :)
 
Hade också uvi ofta som barn, ändå har det aldrig gjorts någon ordentlig utredning på det.
Men pimpla i sig c vitamin låter ju som en ide. Tranbär finns ju i kapselformat också, vilket är bäst av det och drickan?
 
Hade också uvi ofta som barn, ändå har det aldrig gjorts någon ordentlig utredning på det.
Men pimpla i sig c vitamin låter ju som en ide. Tranbär finns ju i kapselformat också, vilket är bäst av det och drickan?

Tranbärskapslarna är bättre än drickan. Då slipper du sockret som inte gör något positivt för att förhindra uvi;er.
 
Skulle just skriva att tranbärsjuice ofta innehåller massvis med socker. Inte så bra vid uvi. Drick massor, drick surt, ta stora doser c-vitamin.
 
Har sen jag var 15 haft problem med UVI. Oftast pga "slarv" som UVIar inte kan göra men ibland helt "omotiverat"

Som andra nämner

ALLTID kissa efter sex!
Badar jag byter jag binikiunderdel om jag ska sola lite emellan - meckit men värt det
Drick mkt som standard
torka alltid frammifrån och bakåt efter toabesök!
Citron, trändbär mm hjälper inte :crazy:

Jag har varit på både kontraströntgen och fört upp en otroligt obehglig liten kamera i urinöret utan att få en förklaring på UVIerna... Har dock "fri tillgång" på antibiotika numera. Kan gå från inga symtom till blod m slamsor i urinen och en lite busigdemon som sitter och gråter på toa för hon vet att hon precis hinner resa sig innan det är dags för 2 smärtsamma droppar inge på 3-6 timmar fårn att jag känner det ä "på gång" = har alltid antibiotika med mig vart jag än går! Livrädd för den dagen det blir resistent. Nu har jag haft fast förhållande i 4 år och det har blivit längre o längre mellan UVIerna (nu ca 4-6 månader) men varje gång jag bytt partner har det dragit igång igen till 2-6 veckor mellan svängarna.
 
Jag har haft UVI hundratals gånger – och kurerar numera själv genom att mota den i grind eftersom jag inte vill äta antibiotika flera gånger om året. Har varit på utredning efter utredning och kommer aldrig fram till något, så jag har gett upp hjälp från vården... :arghh:

– Uteslut socker, fokusera på att sura till kroppen. Lingon, tranbär och vinbär är bra att knapra i sig.
– Undvik att bli kall och blöt
– Kissa alltid efter sex
– Drick mycket, det går att skölja bort en UVI. Kom håg att få dig salt också bara ;)
– Försök att kissa mycket när du kissar i stället för att kissa några droppar hundra gånger om dagen, så drick massor.

För mig blev det många, många gånger bättre när jag slutade rida.
 
Eftersom du redan fått en massa bra tips vill jag bara slå ett slag för "I Say Urinvägsinfektion" (urtöntigt namn) som finns receptfritt på Apoteket! De fungerade riktigt bra på mig, speciellt om jag började ta så fort jag fick minsta känningar av att det var på gång. Det som slutligen satte stopp för flera års problem med UVI var dock att jag slutade med mina p-piller. Hade ingen aning om att det kunde bero på dem men eftersom jag inte haft en enda UVI sedan jag slutade (förr hade jag dem konstant ungefär) så kan jag bara dra slutsatsen att det var det djävulskapet som orsakade det. Så det kan också vara något att tänka över ifall du använder p-piller.
 
Mycket bra tips här, noterar allt :)
P piller har jag inte, däremot kopparspiral. Vet inte om det påverkar dock, hade samma problem innan jag satte in den också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Efwa
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
918
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 060
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp