Föreställ dig att det här är ditt barn..

Har ni sett klippet på aftonbladet? (Varning för starka bilder)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21351714.ab

Jag blir helt förstörd av att se sådant här, eller höra om de stackars människorna som dog innestängda i en lastbil.Men jag blir än mer förkrossad över alla dessa människor som inte bryr sig. om tycker att flyktingarna ska minsann inte få komma hit.

Hur kan man vara en sådan vedervärdig människa att man kan leva med de åsikterna när vi hela tiden får svart på vitt hur dessa barn lider?

Jag dör inombords vid tanken på det.

Jag känner precis som du. Jag blir helt förstörd, det är så fruktansvärt. Fast jag orkar inte se klippet.
 
Hycklare är när man i lilla Sverige, som inte varit i krig på 200 år, sitter och äter fredagsmys framför tv:n och inbillar sig att Sverige inte är en del av världen. Allt ont, allt krig, all svält tillhör någon annan. Det är förbjudet att komma in med svält, krig och pyskiskt skadade människor i bubblan som Sverige finns i.
Och när Svensson börjar se att krigsoffer faktiskt kommer till Sverige, då kommer rädslan, då kanske man sätter tacosen i halsen en fredagkväll. Hur vågar de komma hit? Vi har inte råd! Hur vågar de komma hit och spräcka vår bubbla? Allt farligt händer ju faktiskt någon annanstans!

Och ingen vågar ta ansvar, ingen vågar stäcka upp handen och säga "men vad händer i andra delar av världen, hur har VI kunnat blunda så länge", världsmedborgare som vi är.
 
Jag antar att ni ar sadana som konstant dag ut och dag in grater over alla barn som svalter ihjal i afrika ocksa. Och jag antar att ni aktivt aker ner dit och hjalper till. Atminstone hoppas jag att ni ger minst halva er lon till att losa svaltfragan i varlden.

Eller ar det sa att det bara gills om det ar bilder pa facebook? Sjalvklart skall vi ta emot alla miljoner barn i varlden (hur de ska ta sig hit vet jag inte, de har ju inte rad att hyra smugglare?) Och sjalvklart kommer ni alla stalla upp pa att ta emot och uppfostra minst en sisadar tusen barn sjalva i era hem? Eller ar bara vissa flyktingar varda att bry sig om?

Hycklare ar ni. Sitta-och-ma-daligt-och-tycka-man-ar-duktig-for-att-man-"bryr sig"-och-ar-en-god-manniska -hycklare

Ett perfekt resonemang för någon som vill normalisera sin egen sjuka nationalism.

Alla andra är hycklare.

Så du är inte hycklare enligt samma resonemang?? Du bryr dig om utsatta svenskar men inte om de som flyr krig och svält?

Skillnaden är att ditt hyckleri är baserat på nationalism och rasism.

Hyckleriet du antyder är baserat på att en människa är otillräcklig för att göra allt och då är inget nåt värt.

Vi andra har insett att det är falskt. Var och en kan bara gör en viss insats, tillsammans blir det storverk som förbättrar livet för miljontals människor.
 
Jag tror att Sillysinta menar att det är förbannat mycket snack och liten verkstad (om man bortser från antydan "vi kan inte ta emot alla" vilket inte hör till någon realistisk uppfattning om flyktingmottagandet). Hur många gör som din sambo? Hur många tar kontakt och stöttar nyinflyttade? Jag är rätt säker på att de är beydligt färre än de som gråter över flyktingarnas situation men inte försöker bidra med något annat än empati hemma i soffan (Det hjälper ju inte flyktingarna menar jag).

Empati är bra även när den inte lämnar soffan eller bara når sociala medier. Attityden till humanitära katastrofer och hur pass benägna vi som har det bra är att ta emot flyktingar är i viss mening avgörande för hur många flyktingar som kan få hjälp här i Sverige. För humanitära katastrofer kostar pengar och måste få kosta pengar (det handlar om människoliv). Ju bättre attityd människor har till det, desto fler människor kan hjälpas. Så ja, empati i soffan - om den nu skulle stanna där - är inte hyckleri så länge det inte följs av ett "bara inte på min bakgård".
 
Jag har dåligt med pengar men jag har skänkt till Vi gör vad vi kan. Ska även se om jag på något sätt kan få dit saker till deras insamling, sånt som mitt barn inte använder längre. Ingen kan göra allt, men många kan göra lite var och det tillsammans blir en stor insats. Såg på nyheterna igår att vi har i år tagit in ca 50' flyktingar, Tyskland har tagit in nästan 200'. Vi beräknas komma upp i ca 100' innan året är slut, Tyskland beräknas komma upp i ca 800' på samma tid. Vi ska inte klaga någonstans på att vi tar in alla! Vafan, vi är ett rikt land med gott om plats! Öppna gränserna och hjälp till!!
 
Jag antar att ni ar sadana som konstant dag ut och dag in grater over alla barn som svalter ihjal i afrika ocksa. Och jag antar att ni aktivt aker ner dit och hjalper till. Atminstone hoppas jag att ni ger minst halva er lon till att losa svaltfragan i varlden.

Eller ar det sa att det bara gills om det ar bilder pa facebook? Sjalvklart skall vi ta emot alla miljoner barn i varlden (hur de ska ta sig hit vet jag inte, de har ju inte rad att hyra smugglare?) Och sjalvklart kommer ni alla stalla upp pa att ta emot och uppfostra minst en sisadar tusen barn sjalva i era hem? Eller ar bara vissa flyktingar varda att bry sig om?

Hycklare ar ni. Sitta-och-ma-daligt-och-tycka-man-ar-duktig-for-att-man-"bryr sig"-och-ar-en-god-manniska -hycklare
Vad det gäller Afrika så skänker jag pengar till trädplantering, skolbygge och mikrolån för kvinnor till att starta företag..

Vi kommer anmäla oss som familjehem när vår son är äldre (9mån just nu) och vi inte längre bor i ett helrenoveringobjekt för just nu skulle vi inte kvalificera oss.
 
Empati är bra även när den inte lämnar soffan eller bara når sociala medier. Attityden till humanitära katastrofer och hur pass benägna vi som har det bra är att ta emot flyktingar är i viss mening avgörande för hur många flyktingar som kan få hjälp här i Sverige. För humanitära katastrofer kostar pengar och måste få kosta pengar (det handlar om människoliv). Ju bättre attityd människor har till det, desto fler människor kan hjälpas. Så ja, empati i soffan - om den nu skulle stanna där - är inte hyckleri så länge det inte följs av ett "bara inte på min bakgård".

Jag blir riktigt rädd av att människor som @sillysinta skulle få något som helst inflytande över migrationspolitiken. Tyvärr är hen inte ensam.
 
Jag har dåligt med pengar men jag har skänkt till Vi gör vad vi kan. Ska även se om jag på något sätt kan få dit saker till deras insamling, sånt som mitt barn inte använder längre. Ingen kan göra allt, men många kan göra lite var och det tillsammans blir en stor insats. Såg på nyheterna igår att vi har i år tagit in ca 50' flyktingar, Tyskland har tagit in nästan 200'. Vi beräknas komma upp i ca 100' innan året är slut, Tyskland beräknas komma upp i ca 800' på samma tid. Vi ska inte klaga någonstans på att vi tar in alla! Vafan, vi är ett rikt land med gott om plats! Öppna gränserna och hjälp till!!

Utifrån dina siffror tar Sverige och Tyskland emot lika många flyktingar, sett till befolkningsmängd.

Jag ser - faktiskt, även om det gör mig till en dålig människa i den här tråden - ett problem med svenskt flyktingmottagande.
Vi tar emot många människor och förvarar dem.
Men de får svårt att komma vidare.
Och handläggningstiderna är löjligt långa, ibland pga att handläggarna är överbelastade med ärenden och inte hinner jobba fortare än de kan, ibland för att asylsökande har gjort sig av med dokumentation och därmed försvårar utredningen, ibland av andra skäl.
Men det är inte bra med så långa handläggningstider.
Det är inte bra att våra asylsökande inte får (? kan vara en missuppfattning från min sida) lära sig svenska eller söka sysselsättning innan de fått sina "sista fyra". Det leder till en passivisering av människor som i många fall har enorma resurser (vad 17, de har lyckats ta sig hit och det är inte det enklaste).

Jag har just börjat på ett nytt jobb.
Här är det vanligt att man fortfarande behöver tolk trots att man bott i Sverige i 10-15 år.
Det är ett problem.
Här är det vanligt att mannen för kvinnans talan, även gällande mycket personliga frågor, och kvinnan inte får tala.
Det är ett problem.

Jag har inte lösningen.
Men lösningen är faktiskt inte att ta emot alla som kommer, eller alla som har det eländigt.
 
Jag antar att ni ar sadana som konstant dag ut och dag in grater over alla barn som svalter ihjal i afrika ocksa. Och jag antar att ni aktivt aker ner dit och hjalper till. Atminstone hoppas jag att ni ger minst halva er lon till att losa svaltfragan i varlden.

Eller ar det sa att det bara gills om det ar bilder pa facebook? Sjalvklart skall vi ta emot alla miljoner barn i varlden (hur de ska ta sig hit vet jag inte, de har ju inte rad att hyra smugglare?) Och sjalvklart kommer ni alla stalla upp pa att ta emot och uppfostra minst en sisadar tusen barn sjalva i era hem? Eller ar bara vissa flyktingar varda att bry sig om?

Hycklare ar ni. Sitta-och-ma-daligt-och-tycka-man-ar-duktig-for-att-man-"bryr sig"-och-ar-en-god-manniska -hycklare

Tänk om det är så att alla de som skänkt resurser till svältande populationer har bidragit till att populationen ökat i antal och blivit beroende av bidrag? Är det sjysst? Vore det inte bättre med hjälp till självhjälp? Svält är inte detsamma som flykt. Att känna förtvivlan är väl ändå inte hyckleri utan förtvivlan att inget kunna göra på kort sikt. Att ingen sitter med facit i hand - vi gör på det här sättet så blir det bra.
 
Utifrån dina siffror tar Sverige och Tyskland emot lika många flyktingar, sett till befolkningsmängd.

Jag ser - faktiskt, även om det gör mig till en dålig människa i den här tråden - ett problem med svenskt flyktingmottagande.
Vi tar emot många människor och förvarar dem.
Men de får svårt att komma vidare.
Och handläggningstiderna är löjligt långa, ibland pga att handläggarna är överbelastade med ärenden och inte hinner jobba fortare än de kan, ibland för att asylsökande har gjort sig av med dokumentation och därmed försvårar utredningen, ibland av andra skäl.
Men det är inte bra med så långa handläggningstider.
Det är inte bra att våra asylsökande inte får (? kan vara en missuppfattning från min sida) lära sig svenska eller söka sysselsättning innan de fått sina "sista fyra". Det leder till en passivisering av människor som i många fall har enorma resurser (vad 17, de har lyckats ta sig hit och det är inte det enklaste).

Jag har just börjat på ett nytt jobb.
Här är det vanligt att man fortfarande behöver tolk trots att man bott i Sverige i 10-15 år.
Det är ett problem.
Här är det vanligt att mannen för kvinnans talan, även gällande mycket personliga frågor, och kvinnan inte får tala.
Det är ett problem.

Jag har inte lösningen.
Men lösningen är faktiskt inte att ta emot alla som kommer, eller alla som har det eländigt.

Lite OT.
Ett första steg är att inse att välfärd kostar pengar och att det måste få kosta pengar. Arbete som kan ge välfärd via skattepengar kostar initialt pengar innan det kan ge oss pengar (det vet alla som investerar eller startar upp en verksamhet). Sverige har hamnat i en ond spiral i att spara pengar - ingenting får längre kosta pengar. Problemet är inte att det inte finns arbeten (chefer arbetar 150% av heltid, vården är överbelastad, migrationsverket är överbelastat, lärarna i skolan är överbelastade) - utan att ingen vill skjuta till de medel som krävs för att vi ska få igång sysselsättningen igen. Uppenbarligen finns det hur många arbetstillfällen som helst - bara någon betalar för det.
 
Lite OT.
Ett första steg är att inse att välfärd kostar pengar och att det måste få kosta pengar. Arbete som kan ge välfärd via skattepengar kostar initialt pengar innan det kan ge oss pengar (det vet alla som investerar eller startar upp en verksamhet). Sverige har hamnat i en ond spiral i att spara pengar - ingenting får längre kosta pengar. Problemet är inte att det inte finns arbeten (chefer arbetar 150% av heltid, vården är överbelastad, migrationsverket är överbelastat, lärarna i skolan är överbelastade) - utan att ingen vill skjuta till de medel som krävs för att vi ska få igång sysselsättningen igen. Uppenbarligen finns det hur många arbetstillfällen som helst - bara någon betalar för det.

Här hängde jag inte med?
Jag håller med dig i sak men förstår inte ditt inlägg relaterat till trådens ämne.
 
"Här är regeringens strategi för hållbart asylmottagande

1. Bostäder och ett hållbart mottagande i hela landet


  • Förändrat regelverk för mottagande där alla kommuner tar ansvar utifrån sina förutsättningar. Det krävs både för att nyanlända ska kunna bosätta sig där förutsättningarna att etablera sig på arbetsmarknaden är goda, och för att kommunerna ska ges rimliga planeringsförutsättningar för att klara sina åtaganden.
  • Ett ökat byggandet med minst 250 000 nya bostäder till 2020. För att nå målet krävs regelförenklingar så det går snabbare, lättare och blir billigare att bygga, samt ekonomiskt stöd för att bygga fler små, billiga och klimatsmarta hyresrätter. Därför satsar regeringen 6,7 miljarder per år i ett nytt bostadspolitiskt paket, varav 3,2 miljarder går till att bygga fler hyresrätter med rimliga hyror.
  • Större flexibilitet och bättre samarbete mellan Arbetsförmedlingen och kommuner, i syfte att skapa lokalt och regionalt anpassade lösningar.
2. Tidigare språkträning och social etablering

  • Rejäl satsning på det civila samhället genom mer resurser till ideella organisationer som vill stödja asylsökande och bidra till nyanländas etablering genom exempelvis mentorskapsprojekt, språkvänner och sociala aktiviteter såsom idrott och bildning.
  • Kompetensutveckling och insatser för att rekrytera fler SFI-lärare.
  • Studieförbunden får medel för att asylsökande och nyanlända som bor kvar på anläggningsboende ska kunna läsa svenska och andra kurser för att stärka sina kunskaper om det svenska samhället.
  • Tidiga insatser redan i anläggningsboenden; utbildning i svenska för invandrare och förberedelser för arbetsmarknaden genom anpassad information och tidig kompetenskartläggning. Allt för att korta tiden från ankomst till arbete.
3. Snabbare etablering på arbetsmarknaden

  • Regeringen kommer att ta initiativ till närmare samarbete med de arbetsgivare som vill underlätta inträdet på arbetsmarknaden för nyanlända.
  • Nyanlända får förbättrade studiemöjligheter genom regeringens generella investeringar i den kommunala vuxenutbildningen, vilket möjliggör för fler nyanlända med låg utbildning att fullfölja sin grundskole- och gymnasieutbildning.
  • Satsningar på validering för att korta tiden för bedömning av utbildningar och betyg.
  • Mer resurser till kompletterande utbildningar som rustar nyanlända med högskoleutbildning för att bättre möta kraven på den svenska arbetsmarknaden och bidra till kompetensförsörjningen.
  • Snabbspår: Regeringen vill tillsammans med arbetsmarknadens parter utveckla vägar för nyanlända in i yrken där det råder brist på arbetskraft, i syfte att snabbt tillvarata nyanländas kompetens och yrkeserfarenhet. Hela 50 arbetsgivarorganisationer och fackliga organisationer har nu påbörjat arbetet inom sina branscher.
Därutöver ges kommunerna ökat stöd för att kunna erbjuda nyanlända barn och ungdomar både en bra utbildning i förskolor och skolor, och det sociala stöd som krävs för att unga ska få en bra start i livet.

Regeringen tar utmaningarna som den snabba befolkningstillväxten medför på allvar, men ser samtidigt den utvecklingspotential och de vinster som finns för vårt land om vi skapar rätt förutsättningar för nyanlända att etablera sig och göra vårt land till sitt. Om vi lyckas kan Sverige bli det land i Europa som har bäst förutsättningar att möta de välfärdsutmaningar som bland annat den demografiska utvecklingen med fler äldre och färre i arbetsför ålder innebär. Därför ligger regeringens fokus på konkreta åtgärder som förbättrar nyanländas möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden och i samhället och därmed bidra ekonomiskt, socialt, kulturellt och politiskt till Sveriges utveckling.

Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister"

http://www.regeringen.se/debattarti...ringens-strategi-for-hallbart-asylmottagande/
 
Utifrån dina siffror tar Sverige och Tyskland emot lika många flyktingar, sett till befolkningsmängd.

Jag ser - faktiskt, även om det gör mig till en dålig människa i den här tråden - ett problem med svenskt flyktingmottagande.
Vi tar emot många människor och förvarar dem.
Men de får svårt att komma vidare.
Och handläggningstiderna är löjligt långa, ibland pga att handläggarna är överbelastade med ärenden och inte hinner jobba fortare än de kan, ibland för att asylsökande har gjort sig av med dokumentation och därmed försvårar utredningen, ibland av andra skäl.
Men det är inte bra med så långa handläggningstider.
Det är inte bra att våra asylsökande inte får (? kan vara en missuppfattning från min sida) lära sig svenska eller söka sysselsättning innan de fått sina "sista fyra". Det leder till en passivisering av människor som i många fall har enorma resurser (vad 17, de har lyckats ta sig hit och det är inte det enklaste).

Jag har just börjat på ett nytt jobb.
Här är det vanligt att man fortfarande behöver tolk trots att man bott i Sverige i 10-15 år.
Det är ett problem.
Här är det vanligt att mannen för kvinnans talan, även gällande mycket personliga frågor, och kvinnan inte får tala.
Det är ett problem.

Jag har inte lösningen.
Men lösningen är faktiskt inte att ta emot alla som kommer, eller alla som har det eländigt.

Får de ett sämre liv när de får tillfälligt skydd i Sverige än på flykt undan kriget?

Jag ser dessutom att de problem du pekar på, dels är lösbara, dels löses ganska bra med nästa generation (dvs löses över tid).
 
Här hängde jag inte med?
Jag håller med dig i sak men förstår inte ditt inlägg relaterat till trådens ämne.

Det är därför som jag skrev "lite OT". Välfärd kostar pengar.

Du skulle ju förmodligen inte hålla med någon som sa att vi inte kan ta hand om fler pensionärer eller sjuka människor så länge vi saknar resurser, eller hur? Istället skulle du (eftersom du är en vettig person) säga att vi måste se till att det finns resurser att ta hand om pensionärer och sjuka. Samma, menar jag även gäller flyktingsituationen: Rätten till välfärd omfattar inte bara svenskar och européer. Vi måste därför se till att resurserna att ta hand om flyktingarna finns och vara beredda att betala vad det kostar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp