Förgiftning åkerfräken

maria_b

Trådstartare
Tre hästar, varav två är mina egna har visat konstiga symtom senaste två dagarna, två av dem i helgen och den tredje idag.

De två som blev dåliga i helgen ställde sig båda och krafsade i boxen, ratade både kraftfoder och hö trots att de är väldigt matglada. Den ena hade något dålig aktivitet i magen, ingen feber, den andra hade normalt tarmljud men vit-gula slemhinnor, ingen feber. Vi försökte få tag på veterinär och promenerade med dem samtidigt. Kändes inte som vanliga koliksymtom. Efter en timme får vi tag på veterinären men då har hästarna blivit som vanligt igen och fått tillbaka aptiten, slemhinnorna började få tillbaka rätt färg osv. Veterinären hade inte så mkt att komma med mer än att hon precis som oss förstod att nått var tokigt. Eftersom hästarna gått i två olika hagar under dagen (vänjer in på gräs) samt även nyligen bytt grovfoder var vi inte säkra på var problemet låg. Veterinären tyckte inte hon behövde komma ut eftersom hästarna verkade ok igen.

Idag var det dags för den tredje hästen. Hade haft dem i förbeteshagen igen och när jag tar in dem så lägger sig hästen ner i boxen och börjar hyperventilera. Tar ut henne på gången, hon hyperventilerar fortfarande och flemar hela tiden, irriterad när jag ska ta feber och krafsar. Normala tarmljud och ingen temp. Vi gör då en grundlig undersökning av hagen jag misstänker och hittar då åkerfräken som hästarna festat loss på. Hur stora mängder är svårt att uppskatta, även andra hästar har betat där men inga fler har visat symtom. Kan dock inte vara några extrema mängder. Jag visste inte sen innan att växten var giftig och att vi hade den i vår hage.

Promenerar med hästen och efter en timme så är hon hyfsat normal igen. Får tag på distriktsveterinären (en annan) som knappt hade en aning om att åkerfräken är giftigt och hon kände inte att hon kunde göra så mycket eftersom hästen nästan var normal igen.

Vi har läst om växten på SVA där den anses mycket giftig för hästar. Så imornbitti åker jag till kliniken och pratar med veterinärerna där. Vill mest ha råd och erfarenheter om någon mer haft hästar som fått förgiftningssymtom av åkerfräken och hur man bör gå vidare.

Jag ska kolla upp ordentligt om vi ska behandla ändå, då det står att symtom kan komma upp till 14 dagar efteråt. Jag är ju inte heller helt 100 på att det är på just detta hästarna reagerat men det känns ju ganska sannolikt. Det står att man bla kan behandla med Bvitamin. Någon som vet mer om behandling osv?

Mvh Maria
 
Sv: Förgiftning åkerfräken

Fy vad obehagligt! Slog upp bilder på åkerfräken och inser att det är just det ogräset som håller på att invaderar delar av min gräsmatta. Kanske ett bra år för den?
 
Sv: Förgiftning åkerfräken

Hoppas hästarna blir helt återställda.
Har du hittat om alla fräken är giftiga? finns ju även ängs, skogs mm vet att åkerfräken är giftigt och försöker komma fram till vad det är som börjat ta sig in i åkerkanten och även lite i hagen. Verkar ju inte heller vara det roligaste att bli av med dom.
 
Sv: Förgiftning åkerfräken

Åkerfräken är i princip omöjliga att bli av med.. jag hade såna på ridbanan och då den angränsade till sommarbetet så gjorde jag helt enkelt så att jag stängslade innanför dem... det var det lättaste sättet att veta att hästarna inte kom åt dem. Tyvärr breder de ju ut sig och hade vi bott kvar där så hade säkert betet blivit för litet till slut.

Koncentrerad RoundUp ska visst bita ganska bra på dem, men det ville jag inte hålla på med där hästarna ska beta... det ska visst också gå att kväva bort dem (täcka med tidningar och markduk t.ex. men de letar sig nya vägar och kommer upp på andra ställen då.)

Alla fräken är mer eller mindre giftiga dessutom. Kärrfräken ska visst vara värst men som det hörs på namnet har vi den sällan i hästhagarna, utan det är ju främst Åkerfräken som trivs på såna marker vi använder - där av att det oftast är den som nämns i hästsammanhang.
 
Sv: Förgiftning åkerfräken

tillägg: giftet i fräkenväxter heter thiaminas. Det bryter ner vitamin B1 och hästen kan alltså få B-vitaminbrist. Jag tror dock inte att det är det den blir akut dålig av, och då borde det inte gå att häva symptomen med B-vitaminer heller...
 
Sv: Förgiftning åkerfräken

Uppdatering:

Hästarna verkar må bra men jag har varit inne på kliniken och pratat med vet. De ska få B-vitamin injecerat i fyra dagar för ev B-vitaminbrist samt att de ska få några liter parafin som ska hjälpa till att forsla ut giftet då fett tydligen binder många gifter.

Ang att bli av med det så har vi hört oss för bland kunniga och ja, det ska tydligen vara ett stort problem. Tipset vi fått är att rensa strategiskt, om man rensar från ena hållet så drar sig tydligen rötterna åt andra. På så sätt så kan man "flytta" plantorna ditåt man hellst vill ha dem och gärda in just det området, alternativt klippa av dem just där.

Vi har främst haft växten i kanten av paddocken och har tidigare (då vi bara trodde det var vanligt ogräs) rensat paddocken på det. Resultatet har då alltså blivit att det brett ut sig utanför där hagarna går. Så det vi nu alltså istället får försöka göra är att rensa så de sprider sig inåt paddocken igen, och låta dem vara där fast då klippa av själva planorna. Vi får försöka med detta och se om det kan funka.

/Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 709
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp