Bukefalos 28 år!

Förklimakteriet/klimakteriet - hur mår ni??

... dessutom har en nära vän till mig som är äldre sin hormonspiral kvar då hennes gyn informerat att den kan minska besvär vid klimakteriet. Vet inte om det har hjälpt mig, eller om jag hade fungerat likadant utan.

Superintressant att höra då jag funderat lite i de här banorna. Fyller 43 i år och varit lite inne på om jag fått en smula klimakteriekänningar. Satte in ny spiral 2014 och fick då veta att det blir den sista då jag ju börjar komma i den åldern.

Men frågan är om jag inte tar en till och försöker mota Olle i grind...
 
Superintressant att höra då jag funderat lite i de här banorna. Fyller 43 i år och varit lite inne på om jag fått en smula klimakteriekänningar. Satte in ny spiral 2014 och fick då veta att det blir den sista då jag ju börjar komma i den åldern.

Men frågan är om jag inte tar en till och försöker mota Olle i grind...

Ska du inte plocka ut den istället och skaffa en liten? Du kommer inte ångra dig, barn är det bästa som finns! :love:

(obs skämt)
 
Superintressant att höra då jag funderat lite i de här banorna. Fyller 43 i år och varit lite inne på om jag fått en smula klimakteriekänningar. Satte in ny spiral 2014 och fick då veta att det blir den sista då jag ju börjar komma i den åldern.

Men frågan är om jag inte tar en till och försöker mota Olle i grind...

Faktum var att jag fick kämpa för att få byta...Det var förra året när jag var 48, hade fått den på recept på barnmorskemottagningen då jag gjorde cellprov. Men sedan när jag kom dit för att byta så skickade de mig till gyn i stället för de tyckte att jag åldersmässigt hörde hemma där.
Jag gick dit och hon tog ut den gamla men vägrade sätta in den nya. Hon sa att jag inte behövde den och att jag förmodligen inte var fertil. Jag sa att jag var väldigt angelägen om att få bestämma över min kropp själv, att jag inte ville riskera att bli gravid och att man via UL kan titta ifall en kvinna fortfarande producerade ägg, och att jag fått reda på att den ev kan minska klimakteriebesvär. Hon sa att inget av det jag sa stämde, att om jag nu hade sex "någon gång då och då" kunde jag ju ha kondom...

Jag trodde jag skulle svimma. Först var jag arg för att hon vägrade sätta in nya hormonspiralen, sedan att hon förnekade min information ang UL och minskade besvär, men när hon skulle bestämma hur jag skyddade mig mot graviditet om jag nu hade sex, då höll jag på att smälla av.

Jag blev inte så jättetrevlig, men hon verkade tro att kvinnor i min ålder inte har ett aktivt sexliv....till slut gav hon med sig, och sa att hon skulle skriva i journalen på gyn att jag varit väldigt påstridig och att det var mitt ansvar. Och jag sa att hon kunde skriva vad f*n hon ville, och att jag också skulle anteckna hennes bemötande av mig. Vilket var korkat för så ont som det gjorde och så ovarsam som hon var, så svimmade jag nästan av helt.....

Åh, jag blir arg bara jag tänker på det, men så här i efterhand väldigt nöjd över att jag stod på mig.
 
Men det är ju helt makalöst så märkligt ni har blivit behandlade.
Jag hade vid 42 inget som helst problem med att få en sterilisering beviljad.
Kanske för att jag då hade en 1½ år gammal son?
 
Blir snart 50 och tycker att det borde komma snart....
Har en del nätter med enorma svettningar, kan nog vara ett tecken :)
Oregelbunden, rikligare mens.
Annars inget jag reflekterat över
 
Faktum var att jag fick kämpa för att få byta...Det var förra året när jag var 48, hade fått den på recept på barnmorskemottagningen då jag gjorde cellprov. Men sedan när jag kom dit för att byta så skickade de mig till gyn i stället för de tyckte att jag åldersmässigt hörde hemma där.
Jag gick dit och hon tog ut den gamla men vägrade sätta in den nya. Hon sa att jag inte behövde den och att jag förmodligen inte var fertil. Jag sa att jag var väldigt angelägen om att få bestämma över min kropp själv, att jag inte ville riskera att bli gravid och att man via UL kan titta ifall en kvinna fortfarande producerade ägg, och att jag fått reda på att den ev kan minska klimakteriebesvär. Hon sa att inget av det jag sa stämde, att om jag nu hade sex "någon gång då och då" kunde jag ju ha kondom...

.

Men hjälp :-O Låter ju inte klokt! "Min" BM sa att de flesta aborterna här görs av "äldre" kvinnor. Hon sa att många tror de inte längre är fertila och därför inte behöver skydd men att det absolut behövs. Hon nämnde skydd upp till 50 års åldern iallafall.
 
IBS liknande problem. Verkar ha börjat reagera på laktos också. Vad har du för problem?
Läkaren jag var hos i höstas trodde IBS eftersom mina värden var bra. Jag tar, när jag kommer ihåg det, en probiotika-kapsel. Tycker att det hjälper faktiskt. Idag har jag även börjat med magnesium och kalcium. Får se om det har någon effekt på mitt mående.
 
Läkaren jag var hos i höstas trodde IBS eftersom mina värden var bra. Jag tar, när jag kommer ihåg det, en probiotika-kapsel. Tycker att det hjälper faktiskt. Idag har jag även börjat med magnesium och kalcium. Får se om det har någon effekt på mitt mående.

När man läser på om magnesium står det att det även påverkar matsmältningen så vi kan ju hoppas det är så enkelt så det hjälper till med det också...

Fick också tips om matsmältningsenzym att tas vid måltid som jag prövar nu. Upplever inte så här långt som de är till någon hjälp, snarare tvärtom. Skall pröva med probiotika kapslar sen!
 
En fundering... Jag har kanske haft (eller har) PCOS. Men hur som helst fick jag regelbunden mens efter 24 års ålder och jag har fortfarande rätt glest. 30-37 dagar mellan mens.

Innebär detta att jag eventuellt kan komma i klimakteriet senare? Eller är det mer en ärftlig ålder eller en slump?
 
Någon av er som haft/har magproblem?
Jag har fått trögare mage och har börjat äta linfrön, det fungerar bra.
Sen har jag också känt av ökad PMS, svettningar i tid och otid - mest i otid :crazy:
Jag har inga natt-svettningar utan det kommer en stört-svettning då och då under dagtid och det är så lagomt kul när man är på möten och andra tillställningar där man tvingas vara nära andra människor... :yuck:
Vikten försöker ju jag att minska, men det är svårare - mycket svårare - det är tydligt :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp