Bukefalos 28 år!

förkorta draglinor

angelofthedevil

Trådstartare
Nu äntligen kan jag börja köra, trodde jag. :cry:
Har fått hem en 7 årig inkörd kille, selen är hemma och vagnen har fått en svängel. Ja så vad är då problemet?
Jo när vi skulle testa allt idag så visar det sig att draglinorna är för korta, ca 5-10 cm.
Hur gör jag nu????
Detta är selen jag har: Economic
Detta är svängeln jag har: svängel
Hjälp mig snälla så vi kan få komma ut i skogarna å mysa. :)
 
Sv: förkorta draglinor

Du kan väl köpa ett par längre? Det finns ngt billigare i nylon på samma hemsida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förkorta draglinor

Ekipaget blir ju klumpigare i svängarna om skaklarna är för långa. Men ska man mest "komma ut i skogarna å mysa" gör det nog inte så mycket, bara vagnen är väl avvägd.

Om det är så att skaklarna är onödigt långa så skulle jag i första hand försöka åtgärda det. Annars kanske du kan förlänga draglinorna genom att sätta en bit kätting eller annat hållbart vid svängeln.

Vi vill se foto på ponny och vagn också :laugh:
 
Sv: förkorta draglinor

Ok, bara ett tips även om du säkert tänkt på det själv.
 
Sv: förkorta draglinor

Ja kätting skulle ju kunna vara ett alternativ till en början.
Såg på vagnen nu och man kan ju faktiskt korta av skaklarna en liten bit.
Lär ju bli billigare än å köpa nya draglinor. Får kolla om min pappa kan hjälp mig med det. Men tills vidare får det bli nödlösning med kätting.
Kan man använda en grov karbinhake och fästa kättingen i svängeln??? Eller finns det något bättre?
Har bara en bild som min syster tog ifrån vagnen.
pic_show_id29819367.html
 
Sv: förkorta draglinor

Tusen tack för ditt svar.
Tänkte oxå på sån där snabblänk men kom aldrig på vad dem hette och hitta ingen bild.
Ja skaklarna går antagligen å korta av, men får bli en nödlösning tills jag kan få hjälp med det.
 
Sv: förkorta draglinor

Såna där skothakar kan man köpa i hästbutiker också, då kostar de nästan 10 gånger så mycket :eek:

Finns på Biltema också, bland båtgrejerna.
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 355
Senast: Lynxsa
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 017
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 166
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp