Bukefalos 28 år!

Förkylningsastma

Vår son (nu 6 år) hade väldiga problem med sin förkylningsastma som mindre.
Började vid ca 10 mån och var mest jobbigt under 2-3 årsåldern. Han fick väldigt lätt infektioner och han var sjuk mest hela tiden kändes det som.
Fick äta singulaire hela vinterhalvåret.
Annars använde vi flutide och airomir.
Skitjobbiga år med denna astma och oroliga nätter, så jobbigt när de små har problem med andningen,
Men för vår son är det bättre nu. Inte ofta förkyld och om han blir det så är det bara någon gång ibland han behöver sina mediciner.
 
Min mellantjej fick diagnosen runt 7 månader gammal. Fick airomir och flutide som skulle tas vid förkylning, inte annars. Men det gick aldrig mer än en vecka mellan förkylningarna så det var typ hela tiden!
Haft många kruppanfall också.
Nu är hon 4,5 år, är glesare mellan förkylningarna men hostan sitter i länge fortfarande, tycker inte medicinerna hjälper mycket. Har IAF fått rådet bara för ett tag sedan att ge dem ett par timmar innan sänggående, för att de retar luftvägarna så hon hostar mer annars.
 
Vi har nu fått Monteleukast Teva utskrivet till dottern att prova som underhållsmedicin istället för Flutide.

Hon fick första gången i förrgår kväll, sov halvdant. Vaknade några ggr i början av natten o va ledsen. Men inatt...jisses. Tror vi var mer vakna än sov och hon var jätteledsen!
Biverkningslistan är ju inte rolig om man säger så.

Nån mer som provat detta läkemedel?
 
Har inget eget barn men jag hade svår förkylningsastma som liten och var nära att dö ett antal gånger till mina föräldrars förskräckelse. Det växte bort men kom tillbaka i tonåren i en mycket lindrigare version och jag såg att några skrev om kall /kylig luft tidigare och tänkte bara säga att jag behöver medicin när luften är torr. Om jag inte haft min puff tillgänglig så har jag kunnat lindra genom att andas vattenånga.
 
Vi har nu fått Monteleukast Teva utskrivet till dottern att prova som underhållsmedicin istället för Flutide.

Hon fick första gången i förrgår kväll, sov halvdant. Vaknade några ggr i början av natten o va ledsen. Men inatt...jisses. Tror vi var mer vakna än sov och hon var jätteledsen!
Biverkningslistan är ju inte rolig om man säger så.

Nån mer som provat detta läkemedel?

Vi har det. Har gjort underverk för sonens astma och han är mycket mindre infektionskänslig numera.

Det fungerar tydligen bara på ca 50%, men eftersom flutiden han fick innan gav så liten effekt och det inte kändes jättekul att låta honom stå på höga doser kortison testade vi. Har inte märkt några biverkningar.
 
Vi har haft fredagsmys på akuten.

Ny krupp. Jag trodde att det handlade om kruppanfall och att det liksom gick över sen - men här har vi haft en och en halv dag med "lågfrekvent" krupp. Jobbig rethosta och ansträngd andning, men inget klassiskt typiskt anfall.

Tack och lov åkte vi in. Dubbel dos adrenalin och vanlig dos kortison. Toppenbra personal och en väldigt busig onge.

Jag blir så förtvivlad och desperat när jag blir så maktlös. När medicinen inte fungerar och andningen blir värre - då är det svårt att vara lugn, trygg och tapper.

(Jag vet att krupp är lite off topic, men det är min tråd och jag behöver skriva av mig lite,)
 
Vi har haft fredagsmys på akuten.

Ny krupp. Jag trodde att det handlade om kruppanfall och att det liksom gick över sen - men här har vi haft en och en halv dag med "lågfrekvent" krupp. Jobbig rethosta och ansträngd andning, men inget klassiskt typiskt anfall.

Tack och lov åkte vi in. Dubbel dos adrenalin och vanlig dos kortison. Toppenbra personal och en väldigt busig onge.

Jag blir så förtvivlad och desperat när jag blir så maktlös. När medicinen inte fungerar och andningen blir värre - då är det svårt att vara lugn, trygg och tapper.

(Jag vet att krupp är lite off topic, men det är min tråd och jag behöver skriva av mig lite,)

Jag förstår precis!

Vi spenderade alla hjärtans dag på akuten med A. Hade astma hela dagen (var hemma med min mamma) men på kvällen var det inte kul.

Vill ju bara åka in med honom och säga GÖR NÅGOT!! men vet ju att jag måste vara lugn och ge mediciner hemma först. Hatar när A är sjuk och att han är så liten att han inte kan uttrycka sig ordentligt om hur han mår!
 
Nu är vi på akuten igen.
Enligt läkaren har han "blandinslag" och alltså krupp och astma samtidigt.
 
Hej,
Har ni några bra tips på hur man bäst kan ge puffen med andningsmask? Min dotter (snart 1,5) med förkylningsastma vägrar masken...
 
Nu är vi på akuten igen.
Enligt läkaren har han "blandinslag" och alltså krupp och astma samtidigt.

Det hade alla mina tre ocksa. Den yngsta var varst drabbad och hade det anda tills han blev over 5 ar, medan det vaxte bort pa de tva aldre runt 3-4 ars aldern. Det var jobbigt, men jag larde mig att sa lange jag gav medicinerna och inte la barnen for natten behovde vi oftast inte aka in. Jag satt i soffan med barn i knat som satt i gransle over mina ben och sov mot mig.
 
Hej,
Har ni några bra tips på hur man bäst kan ge puffen med andningsmask? Min dotter (snart 1,5) med förkylningsastma vägrar masken...
Ibland har det fungerat om man låtit dom trycka själva. (Eller snarare dom tror dom tryckt själva. Det kräver en viss styrka för att orka trycka ner ”knappen” :)).

Annars har mutor fungerat rätt så bra också :D
 
  • Gilla
Reactions: AAS
Hej,
Har ni några bra tips på hur man bäst kan ge puffen med andningsmask? Min dotter (snart 1,5) med förkylningsastma vägrar masken...

Låt henne leka med den så att hon lär känna den.

Och visa på er själva!

Är det en Philips? Det går i så fall att tuta med den som en trumpet (på inandning) genom hålet där medicinen sitter, vilket är helfestligt.

Det går också att trycka lite på den lilla gummiventilen som sitter på ovansidan och som reser sig när man andas ut. Den spelar vi också lite melodier på.

Viktigaste är att hon andas in i den, ibland tar vi bort den på utandning/vrål och sätter bara dit den snabbt när han andas in. Puffar upp den lite extra bara.
 
  • Gilla
Reactions: AAS

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 719
Senast: tott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 067
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 290
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp