Bukefalos 28 år!

Förlängning av paddock

Taz

Trådstartare
Hej!

Vi har en befintlig paddock i dag som är 20x30 m, nu under några år har vi fyllt ut brevid denna paddock för att göra en förlängning av den befintliga paddocken så den blir 50 m lång i stället.

Nu till mina frågor:

På förlängningen så har vi fyllt ut med fyllnadsmassor (sten, jord, lera m.m) Vad ska man lägga nu på detta? Något bärlager av något slag?

Vad ska jag lägga sen på bärlagret?

Har ni något förslag på översta lagret? Tänkte stenmjöl kanske, finns det olika sorters stenmjöl? Olika stl på "kornen"? vilken ska man ha i så fall?

På den befintliga delen ligger där i dag sand tror jag men det är inte så jättebra att rida på.

Tänkte också dränera hela paddocken eftersom den befintliga inte heller är det.

Tacksam för svar då jag inte är alls inne på detta med underlag:bow:
 
Sv: Förlängning av paddock

Det är en hel vetenskap det där, men HÄR kan du hitta en bra pdf med både instruktioner och ritningar.
Lycka till!
 
Sv: Förlängning av paddock

Regulation matt pa en ridbana for dressyr ar 20x 40 meter, varfor skall ni gora den 50 meter?? Ar det inte battre att ha den i storlek sa ni kan trana aven om ni inte ar dressyr ryttare per se??

Jag tycker det verkar som manga inte bryr sig mkt om storlek egentligen.. och sen kommer de in pa tavlingsbana och inget stammer..

Forlat knapplan, ar bara fundersam.
 
Sv: Förlängning av paddock

Hej!

Anledningen att vi gör den 50 m är att det var vad där var kvar i meter till vår tomtgräns, lite dumt att inte utnyttja dom sista 10 meterna bara för att göra den 40 m lång.

Man kan dela av med koner, band eller liknande om man vill träna på en bana som är 40 m lång så det är inte så svårt.

Vi är inga tävlingsmänniskor som ska rida där ändå , vi är bara hobbyryttare och ska man hoppa eller löshoppa är dom 10 meterna extra guld värt så varför inte ta hela vägen ut om man har möjlighet?

Om vi hade haft möjlighet så hade vi såklart gjort den 60 meter lång men tomtgränsen tog slut där;)
 
Sv: Förlängning av paddock

jag forstar hur du tanker...

dock undersok vad reglerna ar for ha ngt upp till tomtgrans. jag vet inte hur det ar i sverige, men usa maste man lamna 6 inches mellan byggnad/arena och tomtgrans.. jag tror att det ar for om det ar fejd om dessa inches sa kan man flytta tomtgransen..

men man kanske far bygga hela vagen?? som jag sa vet jag inte, dock skulle det vara intressant att fa hora vad byggnads styrelsen sager.. de har ju sa konstiga regler ibland...
 
Sv: Förlängning av paddock

hej
min sambo har hållit på med detta,han undrar vad nivåskillnaden är till färdig ridbana?
han undrar också vad det är för mark, är det sand mark eller ler jord eller berg i botten?
ligger den högt eller lågt?
är det dikat runt om?
ha det bra mvh pillan
 
Sv: Förlängning av paddock

är det inte bättre att lägga om den befintliga banan också om den nu inte är drännerad och underlaget inte är särskilt bra? då blir det förmodligen ingen nivå skildnad och underlaget blir det samma i hela padocken.
 
Sv: Förlängning av paddock

Hej!

Nivåskillnaden är bara några centimeter till den befintliga delen, alternativt så får vi skrapa av lite till om där ska läggas på mycket.

Vi har väll fyllt upp ca 2 meter så den ligger högt upp ridbanan och det som vi då fyllt upp med är fyllnadsmassor (sten, jord, grus m.m)

3 av sidorna har vi ca 1 meter ner till en väg som går runt och på den fjärde sidan har vi vår gårdsplan som ligger ytterligare lite högre upp.

tack för hjälpen:bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 508
Senast: warg
·
Anläggning Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och...
Svar
16
· Visningar
2 739
Senast: Lickety
·
Ridning Idag hade jag ett företag som gräver allt möjligt. De kollade på plats där min paddock jag vill att de ska göra skulle platsa. De ska...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Hej, nu är det så att jag behöver lite råd ang min paddock och vill få lite tips från er på buke, ni besitter ju enorm kunskap...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp