Bukefalos 28 år!

Förlamad Kanin

Swimmern

Trådstartare
Ber nu om största hjälp!
Jag har en kanin hona, ca 6 mån. Hon har blivit förlamad i ena bakbenet, verkar det som.

Hon har ingen som helst styrka i vänstra bakbenet, utan håller upp det i luften. Det gör att hon ramlar åt sidan, och inte kommer upp igen, utan får panik. Var hur pigg som helst igår eftermiddag/kväll, men imorse var hon dålig, och det har bara blivit värre under dagen. Verkar nästan som att hon gett upp, då hon är helt stilla, och helst inte rör sig. Verkar inte ha någon känsel i benet, då hon inte reagerar, utan, reagerar på andra benet ist. Om ni förstår, så om jag skulle trycka på det förlamade benet, så sparkar hon ist med det "friska" benet.

Ber nu endast om hjälp, ni behöver inte säga att jag ska ta henne till vet. eftersom jag känner att ifall det inte finns något sätt att hjälpa henne hemma, så kan hon lika gärna avlivas, för att slippa lidandet. Tack på förhand :)
 
Ber nu om största hjälp!
Jag har en kanin hona, ca 6 mån. Hon har blivit förlamad i ena bakbenet, verkar det som.

Hon har ingen som helst styrka i vänstra bakbenet, utan håller upp det i luften. Det gör att hon ramlar åt sidan, och inte kommer upp igen, utan får panik. Var hur pigg som helst igår eftermiddag/kväll, men imorse var hon dålig, och det har bara blivit värre under dagen. Verkar nästan som att hon gett upp, då hon är helt stilla, och helst inte rör sig. Verkar inte ha någon känsel i benet, då hon inte reagerar, utan, reagerar på andra benet ist. Om ni förstår, så om jag skulle trycka på det förlamade benet, så sparkar hon ist med det "friska" benet.

Ber nu endast om hjälp, ni behöver inte säga att jag ska ta henne till vet. eftersom jag känner att ifall det inte finns något sätt att hjälpa henne hemma, så kan hon lika gärna avlivas, för att slippa lidandet. Tack på förhand :)


Det enda rätta svaret är just att ta den till veterinär. Man är enligt lag skyldig att ge sitt djur veterinärvård, just för att de är utbildade att bedöma om djuret lider, om den behöver smärtlindring eller behandlas/avlivas.

Hur menar du att du ska "hjälpa" ett djur med förlamning/benbrott hemma? Avliva eller åk till veterinär med den.
 
Ber nu om största hjälp!
Jag har en kanin hona, ca 6 mån. Hon har blivit förlamad i ena bakbenet, verkar det som.

Hon har ingen som helst styrka i vänstra bakbenet, utan håller upp det i luften. Det gör att hon ramlar åt sidan, och inte kommer upp igen, utan får panik. Var hur pigg som helst igår eftermiddag/kväll, men imorse var hon dålig, och det har bara blivit värre under dagen. Verkar nästan som att hon gett upp, då hon är helt stilla, och helst inte rör sig. Verkar inte ha någon känsel i benet, då hon inte reagerar, utan, reagerar på andra benet ist. Om ni förstår, så om jag skulle trycka på det förlamade benet, så sparkar hon ist med det "friska" benet.

Ber nu endast om hjälp, ni behöver inte säga att jag ska ta henne till vet. eftersom jag känner att ifall det inte finns något sätt att hjälpa henne hemma, så kan hon lika gärna avlivas, för att slippa lidandet. Tack på förhand :)
Ett förlamat ben hålls sällan upp, det släpar efter.
kan mkt väl vara benbrott eller annan skada. Det är ju omöjligt för dig att veta om det går att behandlas eller ej utan att kontakta veterinär, och skulle du själv kunna ge exakt diagnos så kan du ändå inte få medicinsk behandling utan veterinär. Så tyvärr, Veterinär är det enda alternativet om du inte bara vill avliva den hemma utan att veta om den kan bli bra eller ej.
Om den är apatisk och inte äter kan den få livshotande magproblem inom något dygn.
Ta den till veterinär och om den visar sig ha en skada du inte vill behandla för/inte går att behandla så låter du den somna in där.
 
Veterinär direkt eller avlivning direkt. Jag håller med Ponylove, bakdelsförlamning yttrar sig genom att benet släpar efter kaninen, försöker den hålla upp det är det nog brutet.

Jag har haft både bakdelsförlamingar och brutna ben under min kaninkarriär. Bakbensbrott kommer veterinären rekommendera avlivning för så om du har möjlighet att göra det humant hemma, bespara henne lidandet. På grund av hur kaniner är byggda så kan dom inte avlasta brutna bakben på ett bra sätt.
 
Tror inte riktigt det är ett benbrott heller, det varken syns eller känns någon skillnad på benen, och hon är inte svullen eller varm. Det är liksom när man lyfter henne som hon håller upp benet, och sedan släpper hon ner det efter ett par sekunder. Har inte möjlighet att ta mig till veterinär, då jag ej har körkort, och mina föräldrar är inte hemma. Närmaste vet. ligger 1.5 timmar bort, annars hade jag utan tvekan tagit henne dit, men har inte möjlighet tyvärr...
 
Tror inte riktigt det är ett benbrott heller, det varken syns eller känns någon skillnad på benen, och hon är inte svullen eller varm. Det är liksom när man lyfter henne som hon håller upp benet, och sedan släpper hon ner det efter ett par sekunder. Har inte möjlighet att ta mig till veterinär, då jag ej har körkort, och mina föräldrar är inte hemma. Närmaste vet. ligger 1.5 timmar bort, annars hade jag utan tvekan tagit henne dit, men har inte möjlighet tyvärr...

Ring en granne? En kompis? Betala någon som kan köra dig? Du kan ju inte bara låta kaninen lida! Det är ett djurskyddsbrott!
 
Tror inte riktigt det är ett benbrott heller, det varken syns eller känns någon skillnad på benen, och hon är inte svullen eller varm. Det är liksom när man lyfter henne som hon håller upp benet, och sedan släpper hon ner det efter ett par sekunder. Har inte möjlighet att ta mig till veterinär, då jag ej har körkort, och mina föräldrar är inte hemma. Närmaste vet. ligger 1.5 timmar bort, annars hade jag utan tvekan tagit henne dit, men har inte möjlighet tyvärr...

Ring närmaste uppfödare! En kanin döljer sin smärta in i det längsta så om den inte stödjer på benet är något allvarligt fel och det är väldigt elakt att låta den bara sitta med den smärtan.

Var bor du?
 
Ring närmaste uppfödare! En kanin döljer sin smärta in i det längsta så om den inte stödjer på benet är något allvarligt fel och det är väldigt elakt att låta den bara sitta med den smärtan.

Var bor du?
Jag bor mitt ute i buschen, utanför Örebro. Hon är bättre nu, inte frisk men bättre. Hon börjar stödja på benet och har gått från att falla till sidan, till att hoppa små steg. Jag ska ge henne en chans till, blir hon inte bättre så får hon avlivas.
 
Är inte dina föräldrar hemma idag?
Var utanför Örebro bor du? Jag kanske kan skjutsa till närmsta veterinär. Det är djurplågeri att bara titta på när djuret är skadad och har ont.
Jag ringde vet. idag, de tyckte inte att jag skulle komma in, utan avvakta med den lilla "Behandling" som jag använt mig av, de tyckte de lät bra eftersom det var örter som verkar smärtstillande och antiinflammatoriskt. Avvaktar somsagt tills måndag, annars åker jag in då.
 
Jag ringde vet. idag, de tyckte inte att jag skulle komma in, utan avvakta med den lilla "Behandling" som jag använt mig av, de tyckte de lät bra eftersom det var örter som verkar smärtstillande och antiinflammatoriskt. Avvaktar somsagt tills måndag, annars åker jag in då.
Örter som verkar smärtstillande och antiinflammatoriskt?

Se till att kaninen får ordentlig veterinärvård.
 
Det måste det vara.. ingen veterinär skulle säga så!
Jo tyvärr. Distriktsveterinären där jag bor har ofta kört med liknande och verkar inte vilja jobba i onödan så att säga. Jättetråkigt.
Rekommenderar därför att man innan man skaffar djur kollar upp både vart och hur man ska ta just den djurtypen till veterinär vid olycka. Så har man en plan om det händer. Även om det finns veterinär i närheten är det inte säkert de tar emot just den djurtypen.

edit: oj var visst en gammal tråd :P
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 133
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 541
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp