Bukefalos 28 år!

Förlossning för ryttare utan smärta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Så, nu har vi klätt på oss och bytt blöja osv.
Allmänt svar: Jag tror inte heller att ryttare har svårare förlossning utan tror att det är genetiskt mer eller mindre. Men jag träffade en hästmänniska för ett tag sedan som sa att jag skulle vara försiktig med ridningen för en hon kände hade ridit snabbjobb på galoppörer ända fram till förlossingen och legat i 48 timmar. Men som någon poängterade, hur vet man att det skulle bero på för starka muskler??
Sedan har nog de flesta ryttare jag känner haft mer eller mindre lätta förlossningar (eller normala så att säga). Förra gången red jag tom femte månaden och satt på en häst ca tre gånger i 15 min under sjätte månaden eftersom jag så listigt hade dem på bete. Nu har jag mått ganska dåligt i några veckor - ingen ridning - men har ridit tre gånger varav en idag, och jag är överlycklig att det funkar! I dag fick jag visserligen sammandragningar och orkade inte trava, men det går att göra mycket i skritt. Och häromdagen orkade jag rida ett normalt dressyrpass med galopparbete, underbart!! Jag är i v 29 ungefär.
Silverkedjan, intressant det du säger. I så fall kan ju muskelstyrkan inte ha någon betydelse. Men jag håller inte med om det där med att spricka. Jag tyckte att det var skitjobbigt att spricka och det gjorde ont, och jag använda samma teknik som ni pratar om, att slappna av så mycket det bara går och "ta emot" smärtan, och jag stod emot länge och krystade inte eftersom jag ville att livmodern skulle göra jobbet. Till slut sa barnmorskan att jag var tvungen att klämma i, och då gjorde jag ju det, men jag tror på ungefär samma sätt som när man är hård i magen. Och ut kom ungen med hjälp av henne, hon höll i huvudet och drog ut hela honom i en krystvärk. Jag sprack inte så mycket, två stygn, och det läkte fint, men ont gjorde det!

Sedan till nästa fråga: kan man öva sig så mycket innan att det INTE gör ont under förlossningen?? Enligt Anna Wahlgren kan man ju det, men jag tror inte på det. Däremot tror jag på att det underlättar väldigt att slappna av och andas rätt, men HELT utan smärta verkar väldigt svårt!
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Håller med Snurrfian. Det är inte farligt i sig att rida, men farliga situationer kan uppstå, precis som när man kör bil! Jag undviker att rida unghästar (men ska försöka att rida min väldigt coola femåring någon gång till om det går) rida i storm då de är upphetsade, rida då de är väldigt spända osv. Man kan alltid longera en stund innan, då ser man hur de verkar och de kan springa av sig litegrann. Det är bara folk som inget kan något om hästar som säger att det är farligt, i alla fall har det varit så för mig. Och man måste ju inte rida så hårt. Jag hoppar inte längre, både pga att det är lättare att falla av och att jag har sämre balans. Och det blir ingen eller väldigt lite galopp. Och jag vill INTE ramla av, så jag försöker mitt bästa att inte sätta mig i en sådan situation även om det förstås är helt omöjligt att helt vara säker på det!
Men Cari, låt inte din barnmorska ge dig dåligt samvete för att du rider!! Du känner själv din häst och vet ju vad du orkar och klarar av! Själv hade jag tex lite dåligt samvete för att jag vräkte i mig färskrökt lax på jobbet i mängder innan jul, man ska tydligen undvika det, men jag tror inte riktigt på det. Det finns så mycket rekommendationer om vad man ska och inte ska äta och jag tror inte att det är farligt. Men man får lätt lite dåligt samvete för att någon säger något eller man läser något.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Helt utan smärta tror jag är omöjligt. Även om man tar alla medel till hjälp som finns så gör det ont att föda barn någon del eller hela delen av förlossningen. Det är ju lite som att vänta på en mer eller mindre lång tortyr med mer eller mindre smärta, men det är klart att det gör ont. Hur ont det gör kan man nog inte veta inte ens om man fött barn tidigare men jag tror benhårt på att förbereda sig.

Fast jag bara är i vecka 5+några dagar tänker jag börja förbereda mig i lugn och ro, tänka positiva tankar, kolla upp tai-chi eller något annat som verkar läkande och bra (har ändå tänkt att pyssla med det).

vattengympa verkar ju bra men jag mår riktigt lusigt av kloret i vattnet så det funkar inte för mig.

Jag kommer också ha min häst på bete sista månaderna - perfekt! Tills dess tänker jag rida.

Jag tycker man ska byta barnmorska om man får en mupp som gnäller över att man rider. Så länge man mår bra och barnet gör detsamma så ska de skita i vad jag sysslar med.

men bara igår när jag var nere och tjackade bh (fick REDAN köpa en strl större som nästan redan passade mig, vad är detta!?!) och sa att jag behövde större än den hon föreslog skulle passa mig nu pga graviditet och att jag behövde en riktigt bra sport-top för att jag rider så sa hon med uppspärrade ögon "men NU ska du väl inte rida?" JISSES! Jag är i vecka fem. Det syns eller märks inte det minsta på mig. Jag kan rida precis som vanligt. Fast jag kommer inte snabbjobba min häst på samma sätt som innan, mest för att han är en galenpanna som inte riktigt är att lita på när man galopperar ute. Han skulle aldrig försöka slänga av mig men han förstår inte alltid att jag har svårt att hänga med när han kastar om (vi snackar 180-graders-svängar!), tvärnitar, glädjeskuttar, slänger sig åt sidorna etc. :D . Min häst hittar många "spöken" när vi är ute och rider, men så länge jag anpassar ridningen till det skick jag är i ska det väl gå bra. Jag är försiktig när det gäller ridningen, men galoppera i "säkra" uppförsbackar kommer jag göra så länge jag kan för precis som någon tidigare skrev så tillför det så mycket positiv energi att vara med hästarna och att rida att det säkert gör otroligt mycket mer gott än skada. Och den barnmorska som inte förstår det, den kommer inte behöva träffa mig fler gånger.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

jag tycker det beror på hästen hur länge man vill rida. Har man en lugn häst som man litar på och som man i vanliga fall inte ramlar av så lär man nog inte ramla av mer om man är gravid.

Min barnmorska uppmuntrade min ridning, tyckte det var bra att hålla igång och tyckte jag skulle göra det så länge jag inte fick obehag av det. Hon sa att barnet ligger bra mycket bättre skyddat än vad man tror, det klarar ofta en ganska rejäl smäll utan att ta skada (inte för att man ska testa ;) Men med andra ord så behöver man inte vara överförsiktig.

Sen övergav jag hoppningen så snart jag visste jag var gravid men det var mest för att jag är så usel på att hoppa.
 
Senast ändrad:
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Vad jag har förstått så har man som ryttare, givet att man rider mycket, starka muskler att kämpa emot med vid förlossningen. Spänner man emot så blir det jobbigare. Det AW menar med att föda utan smärta är väl att man genom att träna sig på att slappna av och ta i med rätt muskler vid framfödandet inte spänner sig och kämpar emot så att det blir "värre".
Själv födde jag med kejsarsnitt och var mer än nöjd med det. Ingen smärta alls! Annars ska väl epiduralblockad vara bra bedövning har jag hört från de som fött utan och med.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Min barnmorska sade att det var upp till mig att rida eller inte. Då jag ridit i 25 år och har egen häst som jag vet hur den fungerar så ansåg hon att jag kunde avgöra saken själv. Men är man ingen "van" ryttare och känner någon form av smärta så ska man nog låta bli. Själv red jag bara i paddocken efter sjättemånaden och galopperade på lina sedan 4e/5e månaden.

När bebisen kom ut så skämdes jag för att jag riskerat att den kunde skadats genom ridningen. Får se om jag rider vid nästa, om det blir någon, graviditet.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Jag tror inte att hon menar så, utan när jag läste i går så skrev hon om att föda helt utan smärta. Jag håller med om att man kan förbereda sig så att det går lättare och jag måste försöka börja träna lite sådant nu. Jag tycker nog inte att smärtan var det värsta, utan sömn- och matbristen gjorde att jag var helt slut och att det tog ganska lång tid innan jag blev i hyfsat skick efteråt. Jag ska träna mer avslappning. Förra gången sov jag inte på två dygn, och det sätter stora spår i hur mycket man orkar, tycker jag. Men jag undviker gärna epidural om det går (observera att detta är INTE något slags påhopp gentemot de som tar den, man gör precis som man vill!) då jag är en sådan som gärna gör allt naturligt, om ni fattar.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

min kompis och jag diskuterade detta innan min förlossning (hon har också barn) och hon tyckte (vilket jag håller med om nu när jag fött barn själv) att det nog snarare är en fördel att ha ridmuskler i bäckenbotten för ridtjejer har ju således lättare att medvetet kontrollera dessa muskler spänna och slappna av så att säga för vi brukar använda dem och styra ridningen med hjälp av dem och därför har vi fördel av att kunna påverka med dessa även vid förlossning. Hoppas att det inte blev alltför oklart vad jag menade utan att det gick att första ;) ;)

Sammanfattat: det är mer fördel än nackdel ha ridmuskler i underlivet vid en förlossning enligt mej och min kompis i alla fall!!!
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Vad dumt det blir när man svarar på första inlägget utan att läsa hela tråden :angel: Dessutom ser jag att det ser ut som jag svarat på daydreams inlägg ovanför mitt det var inte meningen heller :angel: :angel:
Angående att spricka... Jag födde min lilla ängel med "bara" lustgas hade bestämt mig för att börja med det och ta annat vid behov och då det barnmorskan rådde men det behövdes inte för smärtan var hanterbar! DOCK efter nästan tre timmars krystvärkar fick jag värkstimulerande (det gick fort och lätt fram till krystvärkarna skulle börja, då stannade allt av liksom...) och då frågade bm om hon skulle ge lite lokalbedövning precis i slidmynningen... ja tycker du det så gör set sa jag så det fick jag, nu efteråt vet jag att jag sprack REJÄLT ocj blev sydd men jag kände INGENTING av detta (vare sig att jag sprack eller när dom sydde) tack vare lite typ "tandläkarbedövning" Stygnen blev bra och jag kände knappt av dom under läkningen och nu är det som det aldrig hänt nåt i de nedre regionerna ;) ;)
Kanske hade jag tur, jag vet inte jag vet bara att för mig är förlossningen bara ett positivt minne. Med smärta javisst men det hör ju liksom till...
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Tacksam för att hitta en sådan här tråd just nu! :)
Är i 24 veckan och rider för fullt. Ser ingen som helst anledning att sluta så länge det inte gör ont någonstans eller känns tungt. Barnmorskan hade samma åsikt!

Har iofs enormt stabil häst (trots full kondition och energi)som är rädd om matte, skulle han vara riktigt på tårna av ngn anledning skulle jag kanske tänka en gång extra innan jag brände iväg i galopp.
Väljer att galoppträna på travbanan för att undvika möten eller oväntade saker som kan skrämma hästen.
Då jag blir för klumpig o tung drar vi nog ner på galopperna och ägnar oss enbart åt skolor och samlad trav på hemmaplan!

Kände igår vid lastning av tvååringen att jag fått en annan omsorg om magen, jag hade ett tydligt fokus på att inte stå illa till eller pressa hästen så han skulle gå i motvärn och kanske slå ut med ngt bakben.
Sambon har inte riktigt samma känsla än då jag inte är så enormt tjock och inte klagat över någon krämpa. Han var otålig men fick förstå varför jag tog det lite lugnare med lastningen o annat.

Har förstått att dagens psykoprofylax är en lightversion av den ursprungliga och att den därför mest lindrar, inte tar bort all smärta som det var tänkt.
Skulle gärna ge det en rejäl chans men vet inte vart jag ska vända mig!
Har erfarenhet av mental träning och hur mycket den påverkar, likaså sett exempel på hur stress och maktlöshet kan göra en eg ofarlig situtaion outhärdlig.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

JackFairy skrev:
Oh herregud. Jag vågar inte ens tänka mig den smärtan. :crazy:

Sprickandet kändes ingenting. Däremot var det lite obehagligt när de sydde efteråt.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Cillavan skrev:
Sedan: kan man föda utan smärta och utan att spricka med hjälp av psykoprofylax? Jag har precis läst lite i Anna Wahlgrens bok, och hon verkar mena att hon fött nio stycken eller vad det nu är utan smärta. Hon hävdar att man krystar på fel sätt om man gör som vissa barnmorskor säger, dvs "bajsar" ut barnet.

Jag har fått för mej att den träningen mest består av mental träning.. smärthantering går mycket lättare om man inte stressar och pressar utan koncentrerar sej på andning och att bebin lugnt och fint ska ut (hur lätt det nu är ..).
Jag har inte fött några barn så jag har tyvärr inte kunnat testa hur det funkar :cool: Men den mentala träning jag fått har gjort att det är fullt möjligt att borra stora hål i tänder utan bedövning exempelvis -igår var ett bra exempel på hur det inte ska gå till då en skränig radio stod på i bakgrunden och ett gråtande barn levde om i rummet brevid, jag kunde inte fokusera och det gjorde skitont (jag vill helst inte ha bedövning då sprutan gör ont och man kan inte äta på hela dagen sen).

När jag gjorde lite efterforskningar inför ett arbete jag skrev om de sista tre månaderna av graviditeten (utveckning etc.) så kom jag att prata med en kvinna som fött fyra barn med hjälp av akupunktur enbart, väldigt intressant -hon beskrev att nålarna utlöste ett lugn (endorfiner.. heter det så?) som spred sej i hennes kropp och hon kunde blockera bort smärta och stress och den mentala trötthet och uppgivenhet man får av att ha ont vilket gör att man inte kan göra det man ska.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Jag ser att min gamla tråd kommit upp igen. Jag kan säga så här efter förlossningen att jag är övertygad om att allt mitt mockande osv bidrog till en mycket snabb förlossning. Kvällen innan mockade och ryktade jag trots att det var jättejobbigt, så jag hade god fysisk form. Sedan kan jag också säga att det här med att ryttare skulle ha svårare förlossning pga för kraftiga bäckenbottensmuskler också är båg. Min förlossning gick oerhört smidigt och jag sprack inte ett dugg trots det snabba förloppet. Vi åkte in vid åtta halv nio på morgonen och han föddes 11.39. Jag hann inte med att få någon smärtlindring (barnmorskan fattade ju ingenting!) och det gick faktiskt också bra att föda utan! Det jobbigaste var den intensiva smärtan i bäckenet och ned mot benen, som måste berott på att det gick så snabbt. Den var så intensiv att jag knappt kunde sära på benen sedan när det var dags för ungen att komma ut, eftersom jag hade spänt benen så mycket pga smärtan. Men jag koncentrerade mig på att andas bra hela tiden och fick hjälp med det också av min man och barnmorskan för det är ju lätt att glömma bort det när det kör igång.

Till Nitus: Lycka till med förlossningen, och jag tror det kommer att gå fint särskilt som du håller igång. Själv tycker jag att det är betydligt farligare att hantera och leda hästarna än att rida, så när jag varit höggravid har jag undvikit: leda de knäppaste hästarna till och från hage, betäcka och lasta.
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Min barnmorska hade inga restriktioner över huvud taget. "Rid på tills att kroppen säger ifrån! Du kan ju däremot försöka att inte trilla av!!!"
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

ja, jag jobbade fulltid med hästar till jag födde, och ja, jag sade till mig själv aldrig mer efter förlossningen, det tog minst 5 år innan jag ens kunde tänka tanken.

Om det beror på sätesmuskulaturen samt magmusklerna, det vet jag inte. Men det tog mindre än 2 timmar, och de klippte mig så jag fick sys med 18 stygn efter åt...

Han hade inte kommit ut annars och jag hade ingen bedövning i underlivet så det gjorde ont, samt var väldigt traumatiskt.

Men jag har hört, av de som fött både snabbt och långsamt, att snabba förlossningar gör ondare, eftersom kroppen inte hinner med, så det kanske berodde på det? även om barnmorskan hävdade att det berodde på muskulaturen....
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Tråkigt att höra. Var det första barnet? Första förlossningen brukar ju vara svårare än de nästkommande. Det kan ju tänkas att det skulle gått ännu sämre om du inte haft bra kondis? Jag kan nog hålla med om att en snabb förlossning gör ondare eftersom kroppen inte hinner med att producera tillräckligt mycket endorfiner (heter det väl?).
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

första och enda än så länge :D men jag är övertygad om att det skiljer sig mellan alla människor!

Nu är man ju förstföderska igen, efter 11 år :o men det hindrar mig inte längre, så som jag kände då *S*
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Min moster och min pappas sambo jobbar som barnmorskor.
De säger att har man fått ett barn så är man ingen förstföderska igen. Att ha fött ett barn den naturliga vägen hänger i.

Det finns inget som säger att det är lättare att föda bara för att barnen kommer tätt eller att man väntar 10 år.

Det håller jag fast vid då sonen är 5 år och jag skall inte ha fler, nu i alla fall :D

/Åsa
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

ha ha, ska jag oxå tro på då *S* annars brukar man säga 7 år, vissa säger 10, men jag tror hellre på ditt alternativ ;) :D
 
Sv: Förlossning för ryttare utan smärta?

Känns knappt (konstigt nog). Jag var så fokuserad på att bebisen skulle UT så själva sprickandet var en fis i rymden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 476
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 675
Gravid - 1år Kollade på uppdrag granskning för några dar sen och blev himla orolig vad man fick veta av detta program om brister i...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 338
Senast: No1
·
Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp