Bukefalos 28 år!

Försäkring av föl?

the_connemara

Trådstartare
Ska man lägga sådana trådar här tro? Annars får moderator gärna flytta!

Jag och min mor funderar på att köpa ett föl till hösten, dvs född iår 06. Vi har bara haft äldre hästar/ponnyer tidigare till fritids/tävling på låg nivå. Men ett föl, hur ska man försäkra d? Till ett lågt belopp i början o den höja allt eftersom det blir äldre och börjar användas osv? Finns det speciella föl/unghäst-försäkringar eller bolag som har försäkringar anpassade till dessa individer? Hur gör ni: bolag, typ av försäkring, belopp, ändringar osv?

Tänker såklart ringa till de vi har till mammas stora nu o kolla runt lite men vill gärna ha lite bakgrund då vi e helt nya på d här :)
 
Sv: Försäkring av föl?

De flesta uppfödare försäkrar fölungen direkt den kommer ut så ni har nog bara att ta över försäkringen eller flytta till erat bolag.
 
Sv: Försäkring av föl?

En seriös uppfödare försäkrar nog fölet från början o då tar ni över den försäkringen, då den även gäller för s.k. dolda fel om uppfödaren gjort ett bra försäkringsval. Byter du bolag blir du utan skydd för dolda fel.
 
Sv: Försäkring av föl?

Kolla innan med försäkringsbolaget om vad som gäller vid övertagandet av försäkring om fölet är försäkrat. Har precis sålt en unghäst med A1+dolda fel sedan födseln, och vid byte av ägare är det normalt 3 veckors karens för sjukdom i det bolaget, ingen karens för olycksfall. Har dock pratat med bolaget så att den nya ägaren helt slipper karensen.

Om fölet inte är försäkrat hade jag bett ägaren att försäkra och köpt och hämtat fölet när ev. karens gått ut.

Angående belopp så försäkrar jag mina föl i 25000:- A1 inkl. dolda fel och utökad veterinärvård med högsta belopp, jag har halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 497
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: TeamLundVer
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 487
Senast: Görel
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 688
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp