Bukefalos 28 år!

Försäkring, vad gäller?

Masqueradee

Trådstartare
I slutet av nästa månad kommer jag antagligen att fara till Helsingfors med omnejd tillsammans med en kurs jag läser på universitetet. Under vår vistelse i Helsingfors kommer vi att ta oss till Tammerfors och då kommer vår lärare att boka bilar. Dessa bilar ska då köras av de studenter som har körkort (han har inte ens kollat upp om det finns tillräckligt många med körkort att köra bilarna, men det är en annan historia..) och jag undrar vad som gäller försäkringsmässigt om vi skulle vara med om en olycka?
Alltså jag förstår att på denna utbildningsnivå så gäller ju inte samma regler som exempelvis vid grundskola där inte lärare får skjutsa elever, men jag blir ändå lite nyfiken.
Täcker hyrbilsförsäkringen (som jag antar att han tecknar) personskador, är det någon slags reseförsäkring man bör teckna om detta ej täcks av ens hemförsäkring, har universitet någon försäkring eftersom det sker under en exkursion? Eller räknas detta som "semester" ur försäkringsperspektiv?
 
(Vet att det finns de som kan försäkringar bättre men gör ett försök att svara)

När man hyr bil så brukar det vara den som ska köra som får teckna försäkring, vill man vara flera förare så ska det stå på hyrespappren. Så försäkringen borde inte kunna tecknas av läraren. Denna försäkring gäller skador på bilen.
Personskador måste nog var och en kolla med villkoren i sin hemförsäkring eller teckna en reseförsäkring.

Tänk på att det inte räcker med att man har körkort för att få hyra bil, man ska uppfylla krav vad gäller ålder (20?) också.
 

Liknande trådar

Samhälle Med anledning av Coronaviruset som sprider sig ute i världen so kan man ju faktiskt ofrivilligt bli fast i karantän i minst 14 dagar…...
2
Svar
37
· Visningar
3 643
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag funderar på att byta till annat försäkringsbolag då jag inte alls längre gillar Agria, hört mycket negativt om dem det sista och jag...
Svar
14
· Visningar
4 043
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 687
Senast: Sockertoppen
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 669
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp