Bukefalos 28 år!

Byta försäkring, vad gäller det?

muppia

Trådstartare
Jag funderar på att byta till annat försäkringsbolag då jag inte alls längre gillar Agria, hört mycket negativt om dem det sista och jag skulle gärna se en billigare försäkring på min hund.

Men det finns ju såna regler som säger att man ska försäkra hunden före 4 måns ålder, vad är det för fel som försäkringen inte täcker om man inte har tecknat? Gäller det även om jag byter? Hunden i fråga är snart 15 månader gammal.

Jag har packat ner allt (flyttar i helgen) så jag kan inte titta i mina försäkringspapper men är nyfiken.

Funderar på Sveland eller Folksam för tillfället. När hästen är såld kommer jag även byta försäkringsbolag till den nya hästen, blev lurad av Agria när jag och mamma tecknade försäkring på min häst :grin: (största anledningen till varför jag inte vill fortsätta vara kund hos dem.)

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Om hunden försäkras senare än 4 månaders ålder får du reservation vissa leder. Det kan även vara andra saker, beroende på ras. Denna reservation försvinner om hunden friröntgas.

Vad som gäller när man byter bolag på hund har jag inte så bra koll på, på hästsidan säger man ju att det är big nono..

Själv skulle jag inte vilja riskera att byta. Jobbigt om det strular i efterhand med att man hamnar mellan stolar osv.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

(Irriterar mig på min rubrik, jag har en skitdag och skriver så dålig svenska att det är pinsamt)

OnTopic - Det är dags att röntga honom, än har vi inte gjort det men kan det då vara någon idé att byta försäkringsbolag tror du?
Vet att det är värre problem med hästar och jag skulle själv inte byta såvida jag inte köper en häst, den dagen den sorgen men det är väl annorlunda med hundar på nåt vis?

Collien är ju en förhållandevis frisk ras så det borde ju inte vara så svårt att byta...? *spekulerar*
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Ingen aning. Jag skulle aldrig göra det, vill inte chansa.
Risken är att man hamnar mellan stolarna om det blir problem.

Men jag är sjukt nöjd med Agria så har heller ingen anledning att vilja byta..
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Jag har aldrig upplevt några problem vid byte av bolag, men ring och prata med det bolag du vill byta till och ställ frågorna där. Jag har alltid skickat in ett färskt vet.intyg när jag har bytt, så det kan ju vara ett tips.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Tack! Ska kika runt lite. Vill inte ha häst på Agria igen och det är ju smidigt att ha bägge djuren på samma förs.bolag också tycker jag.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Om hunden någonsinn varit sjuk så undantas den kroppsdelen/funktionen i nya försäkringsbolaget.
Blir hunden sjuk så kan nya bolaget påstå att sjukdomen/skadan fanns före bytet o gammla bolaget frisäger sig allt ansvar, då står du där med en hund som inget av bolagen betalar ut vetförsäkring för, är det värt det?
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Jag funderar på att byta till annat försäkringsbolag då jag inte alls längre gillar Agria, hört mycket negativt om dem det sista och jag skulle gärna se en billigare försäkring på min hund.

Men det finns ju såna regler som säger att man ska försäkra hunden före 4 måns ålder, vad är det för fel som försäkringen inte täcker om man inte har tecknat? Gäller det även om jag byter? Hunden i fråga är snart 15 månader gammal.

Jag har packat ner allt (flyttar i helgen) så jag kan inte titta i mina försäkringspapper men är nyfiken.

Funderar på Sveland eller Folksam för tillfället. När hästen är såld kommer jag även byta försäkringsbolag till den nya hästen, blev lurad av Agria när jag och mamma tecknade försäkring på min häst :grin: (största anledningen till varför jag inte vill fortsätta vara kund hos dem.)

Vad är era erfarenheter?

Är hunden försäkrad före 4 månaders ålder på Agria?
Då spelar det ingen roll om du bytar (4 månaders gränsen gäller även vid bolagsbyte)
Du måste dock lämna bolag + försäkringsnr till nya bolaget.

Är din hund fullt frisk och inte har något som kan återkomma (tex klåda eller något kroniskt) så är det inga problem att bytta bolag.
Det är inte alls lika ”känsligt” att byta bolag på hund/katt som på häst.

Utan normalt kollar man det inte bakåt (som det görs med häst)
om inte det är något som möjligen kan ha behandlats tidigare,
vet du bara att din hund är frisk och inte har något kronisk så är det inga som helst problem

Jag gör detta dagligen och det är ytterst sällan det blir något problem och då är det nästan alltid för att ägaren har ljugit och sagt att hunden var fullt frisk när den i själva verket inte var det.

Kolla med det bolag du vill byta till om du får karens.
Hoss oss är det ingen karens vid bolagsbyte men det kan vara olika på olika bolag
Du kan bara byta vid förfallodatum.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Om hunden någonsinn varit sjuk så undantas den kroppsdelen/funktionen i nya försäkringsbolaget.
Blir hunden sjuk så kan nya bolaget påstå att sjukdomen/skadan fanns före bytet o gammla bolaget frisäger sig allt ansvar, då står du där med en hund som inget av bolagen betalar ut vetförsäkring för, är det värt det?

I och för sig helt rätt, men det gäller mest häst, eftersom det på häst väldigt ofta handlar om ben, gör det inte på samma sätt med hund.

HD/AD osv röntgas och antingen är det UA = inga resv.
Eller också är det inte det och då får man resv. på nya bolaget men detta är ju då något man vet från början när man bytar.
Oröntgad hund har aldrig resv. vid bolagsbyte.

Det som kan ställa till det på hund är tex om hunden har behandlats för magen eller klåda och det bedöms som kroniskt men det brukar man också veta och då bör man inte byta bolag. (kan självklart vara något annat kroniskt detta var bara exempel)
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Jag har aldrig upplevt några problem vid byte av bolag, men ring och prata med det bolag du vill byta till och ställ frågorna där. Jag har alltid skickat in ett färskt vet.intyg när jag har bytt, så det kan ju vara ett tips.

Bra, att ta friskintyg är aldrig fel.
Men det behövs inte vid bolagsbyte (om man inte höjer beloppet förstås)
Av den orsaken att om hunden får något som nya bolaget misstänker är kroniskt så kontakta dom gamla bolaget och frågar om hunden tidigare blivit behandlad för detta.
Mycket enklare att byta bolag på hund än på häst…
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Nu har jag vare sig bytt bolag på häst eller hund, men jag känner till två fall där den nya försäkringen vägrade betala ut för sjukdom efter byte av bolag (hund).
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

När jag skulle byta till Folksam på min krävdes inskickad vet. besiktning ej äldre än 7 dagar gammalt eftersom han äröver 3 år.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

När jag skulle byta till Folksam på min krävdes inskickad vet. besiktning ej äldre än 7 dagar gammalt eftersom han äröver 3 år.

Konstigt, men kan ju vara så på Folksam, vi kräver bara friskintyg på oförsäkrade hundar över 3 år, eller om man vill ha ett högre belopp än vad man haft tidigare.
Annars så lämnar man bolag/försäkringsnr bara.
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

Nu har jag vare sig bytt bolag på häst eller hund, men jag känner till två fall där den nya försäkringen vägrade betala ut för sjukdom efter byte av bolag (hund).

På häst är det väldigt vanligt.
På hund yterst ovanligt om hunden var fullt frisk vid bytet.
Svårt att veta, när man inte vet alla detaljer...
 
Sv: Byta försäkring, vad gäller det?

När jag skulle byta till Folksam på min krävdes inskickad vet. besiktning ej äldre än 7 dagar gammalt eftersom han äröver 3 år.

Så olika det kan vara, när jag tog över min 4,5 åriga borzoitik för 3 års sedan, böt jag till Folksam, och då krävdes inget vet intyg.
Dom fick det gamla bolaget som förra ägarna hade haft och sedan så var det klart, inga förbehåll eller undantag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
9 546
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
787
Senast: lilstar
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp