Bukefalos 28 år!

Försäkringskassan

Ajda

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen? Ska man gå dit och anmäla sig på något sätt?

Vi har fått inbjudan till föräldrainformation några olika datum. Tyvärr är det på min arbetstid och jag vill inte be chefen om mer ledigt. Måste ta ledigt 15 timmar pga föräldragruppen.

Ang havandeskapspenning så har jag skrivit ut papper om det på internet som en på arbetsplatsen skulle hjälpa mig att fylla i.

Jag provade nyss att ringa försäkringskassan för att fråga dem istället, men jag blev placerad som nr 287 i deras kö. :eek: :crazy:
 
Sv: Försäkringskassan

Jag gick inte på deras informationsträffar, tycker jag fick all info här på buke eller familjeliv om jag inte kunde hitta det själv på deras hemsida.

HP är lätt att fylla i men se till att din chef skriver rätt, min chef visste inte alls hur man skulle fylla i så jag fick tillbaka ansökan så han fick komplettera (jag säga vad han skulle skriva)

Ett tips är att läsa arbetsmiljöverkets föreskrifter för gravida och ammande arbetstagare.

Det gjorde att jag kunde gå på HP redan i v.26!
 
Sv: Försäkringskassan

Jag är i v. 26 nu. Ska man gå dit och ta med sig moderskapsintyget och liksom "Hej, jag ska ha barn 20:e augusti. Se till så jag får föräldrapenning då."

Man måste väl fylla i något såd e vet ens inkomst och så?
 
Sv: Försäkringskassan

du skickar in moderskapsintyget tillsammans med HP ansökan, då får du hem ett papper där du fyller i din inkomst.

FP kan du sköta via internet om du har e-leg, lika för pappan när han ska ta ut sina 10 dagar.
 
Sv: Försäkringskassan

Okej, så jag behöve rinte ta någon kopia på moderskapsintyget då?
 
Sv: Försäkringskassan

Jag gjorde inte det, beror väl på hur orolig man är att de försvinner på vägen.

Sen när du ska ha FP loggar du in på försäkrinkskassan och fyller i vilka dagar. De bryter den 20e och senast den 15e ska man ha fyllt i om man ska ha det utbetalat samma månad. Första året behöver du inte ta ut några dagar alls men från att barnet är 1 år måste du ha sysselsättning 40 timmar/veckan för att behålla din SGI, t.ex jobba 75% och FP 25%.
Är du arbetslös eller pluggar heltid så är din SGI skyddad.
 
Sv: Försäkringskassan

Skulle jättegärna vilja läsa arbetsmiljöverkets föreskrift men jag hamnade på en namninsamling för viking park??!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp