Bukefalos 28 år!

Förslag på bett :)

_0_1_2_3_

Trådstartare
hej :)
är lite desperat, jag behöver hjälp med bett.
(när det gäller hoppningen)

rider min d-ponny på tredelat bett nu, red innan på jaktkandar men det blev alldeles för "vasst" (han gick ryckigt och gick inte fram ordentligt, tvärnitade när man tog i tyglarna)
problemet är att på både tredelat, tvådelat och rakt tränsbett kan jag inte ta förhållningar, han bara går emot och springer, vilket gör att vi river.

han är riden på ponnyhack också i ett år, för att mina händer inte var tillräckligt stilla. han går egentligen jättedåligt på det.

hästen är väldigt känslig i munnen, utom på en hoppbana.

jag behöver ett bett som är lite skarpare än vanliga tränsbett men inte lika skarpt som jaktkandar och pelhalm.
två/tredelat spelar ingen roll, rakt med port funkar men är inte perfekt.
och det är en Ponny, dvs. man får ju inte ha vad som helst :crazy:

hjälp :cry::confused:
 
Sv: Förslag på bett :)

du verkar ha provat det mesta, men är det bettet som rider hästen eller du? vill inte kritisera jag har själv bytt bett flera gånger, men det är BARA när jag har blivit bättre som ryttare som hästen faktiskt gått bättre. idag rider jag western inspirerat och rider mina hästar med vikthjälperna nästan bara.

Detta gav ju inget direkt svar på din fråga, men kanske någon mer erfaren ryttar kan ge dig tips på sättet du rider? det är ju faktiskt så vi alla lär oss, vi ser mer erfarna ryttare som ger oss alla tips, det finns böcker och även filmer på internet m.m.
 
Sv: Förslag på bett :)

jag bad om hjälp med BETT inte ridningen.
tränar både dressyr och hoppning för tränare, kan rida min häst utan träns alls, UTOM i hoppningen.
och jag vet vad jag gör, för ett år sen vägrade min ponny hoppa allt vad hinder hette för att jag hade ridit honom på fel sätt, så jag vet mycket väl hur jag ska rida numera för att han ska hoppa, gör jag minsta fel så drar han i en tvärnit.

bara för att man ber om hjälp att hitta ett lite skarpare bett betyder det inte att man är en värdelös ryttare som inte vet vad vikthjälper är för nåt.




BETT hjälp tack? :)
 
Sv: Förslag på bett :)

Då är det väl lämpligare att din tränare som ser både dig och hästen "in action" hjälper dig att hitta ett bett som passar er båda?
 
Sv: Förslag på bett :)

men det är BARA när jag har blivit bättre som ryttare som hästen faktiskt gått bättre. idag rider jag western inspirerat och rider mina hästar med vikthjälperna nästan bara.

.

Mitt sto går bättre på vissa bett.
Med en del bett blir hon fruktansvärt orolig i hela kroppen och dessutom hård/stum i mun, sen om jag byter så kommer hon till ro igen.
Vanliga tredelade bett t.ex, fungerar icke.
 
Sv: Förslag på bett :)

Jag hade satsat på ett bett med d-ringar. Men jobbat på att rida på vanligt bett. Börja med D-Ring & sen när han börjat ta dina förhållningar så börja träna med vanligt igen. :) lycka till
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 912
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp