Bukefalos 28 år!

Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

L

loch

Sååå... Vi stoppade in russet och min 3-åriga Meja (som inte varit från gårn´på c:a 8 månader) i den antika gamla Dinotransporten och drog till klubben på träning!
Jag tyckte det började så himla bra, Meja var jätteglad att få åka transport och stog helt still tillsammans med russet utan att bråka även när vi började med att fika i klubbis! Hon var även lätt och lugn att lasta av och lagom intresserad av omgivningarna.
Eftersom gubben (som kört då det blev lite tungt...) skulle iväg och träna lastade vi ur alla selar, täcken, borstar, draglinor och annat i en "hög" på stallplan. Lite "skräpigt" kanske och något udda... men vi var ju där iallafall! Gott!
Så då skulle vi börja, med Meja. Selen hade trasslat ihop sig lite så det var lite svårt att sela... *pinsamt* men som tur var var ju "alla" med och hjälpte till så det löste sig bra. Till träningsbanan!
Börja med att tömköra, visst! Det är väl inga problem när det går så bra att köra! Men Meja var på sitt absolut roligaste humör och "skojjade" med mig hela tiden. När vi passerade utgångar gick hon ut (ja, eller försökte) när vi gjorde volt snurrade hon blixtsnabbt och ställde sig m mulen mot mitt ansikte, gick vi på rakt spår trängde hon åt än det ena än det andra hållet! Så här tyckte Meja att träningen var; :bump::rofl::bump: och jag; :o:eek::mad::o
Meja lyckades även bita tränaren lite påpassligt under pågående tömkörningsarbete.
När vi slutligen fått till två acceptabla varv valde jag att avsluta. Jag var slut! Dotra skrattade och sa "det gick inte så bra för dig mamma, vad krokigt ni gick" vilket ju kändes väldigt uppmuntrande och kul! :cool:
Jag behöver väl inte säga att russet skötte sig exemplariskt och både han o Lisa fick mycket beröm!
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Mm hästar kan nog känna på sig om de är allvar och busa till det. Hade en unghäst som ja red in, va jättego när man red själv utan sällskap, men så fort man hadde nån med eller nån som såg skulle det bockas och blåsas upp. :) Men hoppas hon är på mindre bushumör nästa gång.
Mvh hanna
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Åhhh......då vet jag vad jag har att vänta mig nu på lördag!! :eek:

Då ska jag o min dotra på tömkörningskurs med Shiloh!
Vi har ju varit 1 gång, men då utan Shiloh. (Fick prova på fina dressyr-hästar som kunde piaff o.dyl.) Så på lördag blir det 1:a gången för Shiloh någonsin, i ridhus!
Kan tänka mig att vi får uppleva något liknande! Shiloh är oxå den där "kuliga" typen....:crazy:!....och dessutom inte han heller "torr bakom öronen"....*suck*....ung & glad! Jag känner mig nu bara gammal & trött!

Nåväl..det går nog bättre för dig nästa gång ska du se!
Vad kul att det gick så bra för Lisa o russet!! :rofl:
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Det kommer säkert gå toppen för er! :) *ser fram mot rapport*
det går nog iallafall inte att åstadkomma ett sämre första intryck än vad jag gjorde :o
bita tränaren :devil: under arbete
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Lovar att återkomma med rapport!!

Shiloh gillar oxå att stoppa grejjor i munnen! Så det lär bli en tränare till som ge efter för ett smak-prov!! :rofl: Om inte annat brukar han smaka lite på utrustningen. Men det ligger nog i generna...hans pappa är ännu värre!

Men jag undrar ibland vad jag gett mig in på..:crazy:. Unghäst... vid min ålder?...och börja med körning, ovan på allt? (Vilket jag ju inte gjort sedan drygt 20 år.)
Jag tror min hjärna slutat fungera!!
(Men det är väl bara att bita ihop?! :smirk:)
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Men ni var ju med ialla fall! :D
Även om lilla damen var lite påhittig,
nästa gång går det bättre.
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Sådan matte sådan häst :angel:?

Du verkar ju lite busig och full i sjutton du också så ni förtjänar säkert varandra :rofl:

(Där fick du för kommentaren om att jag bara letar dåliga ursäkter för att utebli från era träningar... i någon annan tråd här på körning...och förresten OM vi hade varit med hade du fått se en shirekille som också kan busa...)

Allt inom parentes är helt off topic. Eller nej förresten. Hela inlägget är det!
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Sådan matte sådan häst :angel:?

Du verkar ju lite busig och full i sjutton du också så ni förtjänar säkert varandra :rofl:

(Där fick du för kommentaren om att jag bara letar dåliga ursäkter för att utebli från era träningar... i någon annan tråd här på körning...och förresten OM vi hade varit med hade du fått se en shirekille som också kan busa...)

Allt inom parentes är helt off topic. Eller nej förresten. Hela inlägget är det!

:rofl:
Precis så är det, vi är lika illmariga både jag och Meja :devil: men jag bits inte! :p
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

men jag bits inte! :p
Är du säker? :angel:

Hm ja kanske därför Tiger är så knäpp som han är, knäpp matte = knäpp häst. Han bits iof inte men blev lite sur på min pappa som hade hand om fyrbentingarna i helgen, han glömde bort att hälsa på honom en gång (blåsa i näsborrarna) :crazy:
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Ha! Och eftersom jag har världens snällaste häst är jag alltså också världens snällaste :bump: men lite busig ibland och väldigt tarv på mat (stämmer allt för väl) och kelig som få!

Jaaaaa -teorin funkar skitbra!!!

Det enda som inte stämmer är ju att Tom är så vacker att jag kan sitta eller stå och bara titta på honom i evigheter... så vacker har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli. Men det kan jag leva med!
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Hmmm :cool:

Fick du ingen hjälp av tränaren? På din beskrivning låter det som att ni mest jobbade på själva utan hjälp.
Det bästa är ju egentligen att det går så dåligt som möjligt första gången, sen kan det ju inte gå sämre ;)

/M
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Men ni är ju så vansinnigt vackra tillsammans på vinterkortet! "a perfect match!" :)
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Hmmm :cool:

Fick du ingen hjälp av tränaren? På din beskrivning låter det som att ni mest jobbade på själva utan hjälp.
Det bästa är ju egentligen att det går så dåligt som möjligt första gången, sen kan det ju inte gå sämre ;)

/M

Nä, eller hur?!? *hoppas*

Jo, tränaren hjälpte till (hur skulle annars Meja komma åt att bita henne under arbete ;)) Hon tyckte Meja var så ok att hon ville sätta henne för vagnen men jag vägrade eftersom jag tyckte att min häst betedde sig bedrövligt! Ville inte "belöna" henne med att få dra vagnen då, det får bli nästa gång.
Däremot satte tränaren draglinor på Meja och bara den lilla förändringen gjorde att hon började jobba bättre (eller att jag började jobba bättre :angel:)
Nä, tränaren är super!!! :love: problemet är nog jag :o
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Ja men då är det ju bara att träna vidare och återkomma med rapport från nästa träning då det kommer gå så mycket bättre ;)

Du får köra lite "pep-talk" på dig själv till dess. Intala dig hur duktiga ni är tillsammans du och din häst. Säg det tillräckligt många gånger till spegeln varje morgon så ska du se att du snart kommer tro det du säger också. Då går det mycket lättare sen :)

/M
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Ja, nu har vi kommit hem efter vår 1:a tömkörningslektion med Shiloh.....i ridhus!
Gick förvånandsvärt bra!!! Lastningen tog högst 5 min. Lite "skumpigt" första biten vi körde, lugnade sig sen. Urlastning gick kalasbra!
Shiloh tyckte det var många trevliga hästar han vill hälsa på, men.....tyvärr. Gick sedan in lite tveksamt i ridhuset (med ponnyn som oxå skulle vara med på lektionen, framför). Blåste upp sig lite men vi gick några varv runt o undersökte! På med tökörningsgjorden o ut på spåret några varv. Körde en kortsida i spansk skritt!! :cool: Men det var för han lyssnade på hästarna utanför! Sen jobbade vi på stor volt i både skritt o trav!
Tränaren sa direkt att det där är en häst med mycket i huvudet. Shiloh har rätt bestämd uppfattning om hur saker ska gå till....men snäll. (Men detta vet jag ju redan :rofl:!) Han har inte någon större respekt för pisken heller. Skiter i den nästan helt. Har lite attityden: Okej då, får väl springa på....en stund!
På volten fick jag o dotra jobba ihop oss lite. En skötte tömmarna, den andre pisken (för att driva på lite).
Men gud vad nyttigt detta var för oss alla tre!! Och kul!
Lastningen hem gick lika "bra". Lite övertalning att vara koncentrerad på att gå IN och inte kolla på de andra hästarna i hagarna! Tog mindre än ett par minuter, med hjälp av en morot!
Stod som ett ljus hela vägen hem!!

JAG ÄR NÖJD!!!
Inga smakprov togs!!:)
Inte heller några foton, tyvärr! Men nästa gång (29/3) lovar vi att fota!!
 
Sv: Första körträningen (inga bilder, pinsam text)

Vad tråkigt att det gick så på eran första körlektion.. :/ Men jag tycker ändå att du ska fortsätta och gå flera gånger till för jag tror att din ponny kommer att vänja sig tillslut, och tänk inte på vad andra tycker. Det viktigaste är att ni gör ert bästa och verkligen försöker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Såhär ligger det till: 5årig fd galoppör. Gick av banan för 2år sedan. Krubbitare. (Lite lätt stressad) Mkt snäll. Helt plötsligt utan...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: alexandra83
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp