Bukefalos 28 år!

Första starten!

Pontevecchio

Trådstartare
Ska antagligen starta en prova på ritt CR 20 km nu i april.

Har nu lite frågor runt detta.

Hur pass stressat brukar det vara i starten?
alla startar samtidigt eller? Är det så att alla typ bara släpper sina hästar då och galopperar förbi varandra osv?

Hur brukar det gå till på banan? visar folk respekt eller är det fullt ös förbi varandra som gäller?

Ska antagligen vara med på bergaritten, på proppen stod det
"obs!kan vara skjutövningar i närheten". Nån som vet hur pass högt man brukar höra detta?

Tycker det skulle vara jätteskoj att prova på men vill inte hamna i en situation där min häst (fd galoppör) istället blir stressad.

Är det som en jakt eller går det lugnare till?
 
Hej!
Jag red min första distans förra året på Berga ritten. Eftersom min häst brukar vara lite skott rädd var jag lite nervös. Men det gick bra. Man rider förbi skjutbanan och när man var där så slutade dem att skjuta. Man hör ju lite skott när man red mot men min häst höll sig lugn så det var ingen fara.

Starten tyckte jag var lugn men strax efter så höjdes tempot men då fick jag sällskap men en annan som tog det lungt.

Jag tyckte Bergaritten var bra och skall rida den igen på min 21-årig fjordhäst. I CR så rider man samma rund två gånger och då är det lätt att planera hur man ligger till i tiden.

Hoppas vi syns på Berga
/Linda
 
På cler rounder brukar det sällan vara stressigt i starten tycker jag, dom flesta brukar skritta. Mer på längre sträckor/högre klasser det kan vara stressigt då endel startar i trav/galopp.

Ibland kan det vara masstart(alla tillsammans), ibland uppdelat i mindre grupper o ibland att man får starta inom en viss tid. Vad står det i proppen?

Jag har osså en pålla som har lätt för att stressa upp sig i starten, i början innan jag lärde mig brände hon all energi första kilometrarna. :crazy: :crazy:
Nu har hon fått mer rutin på det hela o är därav lugnare i starten osså, men känner jag innan att hon är stressig väntar jag helt enkelt att starta till alla gett sig iväg. Finns ingen anledning att låta henne stressa upp sig.
På en CR där tiden inte har betydelse kan man gott vänta i starten om man har en stressad häst.

Utmed banan har jag alltid upplevt att man visar varann respekt. Hojtar till om man kommer bakom o vill rida om. Alltid bra o fråga osså om det är ok att rida om. :)
 
Klart du ska prova. :)
Innan jag började tävla distans var jag med min kompis som hinknisse i några år. Tyckte det verkade roligt och var avundsjuk att inte jag hade nån häst att tävla med. att tävla med min pålla var uteslutet, tyckte jag då.
Men så av någon anledning provade vi o nu är vi fast. ;)
Första starten gick dock ej som plannerat, hon var som jag anade innan sjövild hela morgonen, svetten rann innan vi ens kommit in för vet.besikning. :crazy:
Efter 5 km på banan bröt jag då hon tagit ut sig så mkt att hon ej kändes ok. :crazy:
Men skam den som ger sig.. ;) Vi gjorde nästa start nån månad efter, då gick det bättre. Sedan har hon bara blivit lugnare o lugnare för var tävling. :)
 
Vad hade din dam i puls, när hon var så stressad? Jag är också orolig för att min dam kommer att stressa upp sig och ha 150 i puls eller något.... :crazy:
 

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 738
Senast: Shaggy
·
Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 649
Senast: mackan
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 497
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp