Bukefalos 28 år!

Första utställningen, tips?

vivendi

Trådstartare
Jaha, det är dax. Fröken är nybadad, även om vi nog måste göra om det efter kvällspromenaden i snöslasket, vaccineringintyget är framplockat... :crazy:

Jag känner mig ute på hal is! In i det sista har jag intalat mig att hon kommer att börja löpa, före det var det en begynnande öroninflammation, jag har helt enkelt lyckats intala mig själv att utställningen inte blir av. men nu är det imorgon, inget löp och absolut prima öron!

Jag har aldrig varit på hundutställning i hela mitt liv! Jag vet att jag borde ha åkt och kollat, men det har inte blivit av. Detta är bara en valputställning, men jisses vad handfallen jag känner mig.

Några erfarna här som kan ge mig lite sistaminutentips? Det känns som en lång och pirrig kväll, även om jag ju vet att min skruttvalp är min :love: oberoende av vad domaren säger imorgon...
 
Sv: Första utställningen, tips?

Slappna av och ha roligt är mitt bästa tips. ;)

Finns alltid någon vänlig själ på plats att prata med om man undrar över någonting. :laugh:
 
Sv: Första utställningen, tips?

Jag känner mig ute på hal is! In i det sista har jag intalat mig att hon kommer att börja löpa,

Fast, du får faktiskt ställa ut löptik ;) Så sorry, även om hon skulle börja löpa så skulle det inte vara anledning till att inte kunna ställa ut :p

Tips:
Kom dit i god tid, då hinner du titta på några hundar som bedöms innan och du hinner få hyfsad koll på hur det går till. Känner du dig osäker kan du gå fram och försöka prata lite med någon som ser ut att gå att prata med, det brukar som Zizzy säger alltid finnas någon trevlig där.

Om du springer runt med din hund en bit ifrån ringen, testar att ställa upp och så, då kanske du känner dig lite lugnare. Jag brukar i alla fall göra så för att känna att jag har läget under kontroll. (spring dock inte så nära ringen att du stör hundarna som är inne för bedömning)

Gott om tid, försöka slappna av och bara tänka att ni ska dit för att testa hur det är så går det nog bra. Ta med något att äta också! Jag vet att jag många gånger glömmer sådant och blir helvimsig fram mot eftermiddagen eftersom jag då varken ätit eller druckit.. På en utställning i somras fick jag solsting eller något och frågade direkt efter att jag varit inne i ringen när det var dags att gå in. Jag hade inget som helst minne av att jag redan varit inne. Det var lite otäckt :crazy:
 
Sv: Första utställningen, tips?

JA, jag vet, uppfödaren meddelade mig också om att det var ok med löpet när vi var där för att trimmas... Men jag hade liksom intalat mig själv att det inte vore sportsligt att ställa ut en löpande tik ;)

Bra tips att man kan testa ställa upp utanför ringen. Jag är lite bekymrad över hur trött hon kommer att bli av allt ståhej, hoppas hon kan slappna av bara.
 
Sv: Första utställningen, tips?

Haha :p Jag känner då ingen som låter bli att ställa en tik pga att den löper och jag har själv gjort det den gången det råkade krocka. Det var bara en som blev sur, en som gick runt med hanhund som absolut skulle få hälsa på varenda hund om han ville det "för det var ju så roligt för honom". När jag då sa att jag hade löptik blev hon sur och tyckte inte att jag skulle vara där för det blev ju jobbigt för hennes hund som plötsligt inte fick hälsa hur som helst ;)

Hur gammal är hon och kommer det ta lång tid innan du ska in i ringen?
 
Sv: Första utställningen, tips?

Jag trodde faktist att det var fel att ställa ut löptik innan uppfödaren rättade mig, så där ser man. Har tidigare bara vana med hanhundar och då inte inom utställning... :)

Fröken är 7 månader och det kommer att ta rätt länge, vi måste vara där för vaccinationskollen och stickprov av veterinär (vete sjutton vad som menas?) senast kl 11, och jag tippar på att hon får gå in ca 13.30, hon döms bland dom sista... Bonusen är väl att om hon kommer vidare så är det inte så lång paus emellan? Uppfödaren var hoppfull, men vete sjutton hur hon beter sig på plats...
 
Sv: Första utställningen, tips?

Stickprov menas med att vererinären kommer ta nån hund då och då för kolla den. De kollar oftast bara ögon, öron och om det finns löss :)
 
Sv: Första utställningen, tips?

Stickprov menas med att vererinären kommer ta nån hund då och då för kolla den. De kollar oftast bara ögon, öron och om det finns löss :)

Aha! :idea:
Bra att veta, det blir nog inga problem för oss vid stickprov då.
 
Sv: Första utställningen, tips?

Åhh... spännande!
Jag planerar min första utställnig till våren med en 2 1/2 år gammal hund:confused::D

Är redan nervös!
 
Sv: Första utställningen, tips?

Btw *trådkap*

Jag planerar att ställa min Nuffe i öppen klass, det är väll korrekt?
Han är som sagt vuxen och som jag ser det är det den klassen jag ska ställa i!?
(Dum fråga, men men)
 
Sv: Första utställningen, tips?

Btw *trådkap*

Jag planerar att ställa min Nuffe i öppen klass, det är väll korrekt?
Han är som sagt vuxen och som jag ser det är det den klassen jag ska ställa i!?
(Dum fråga, men men)


Japp, öppenklass om han är 2,5 år och varken champion eller bruksmeriterad :)


Till TS och övriga.
Jag stod faktiskt över en gång med att ställa min tik som löpte, men då bara för att jag kunde byta och ställa min andra hund i hennes ställe. Arrangören sa att det va ok, men att hon inte fattade varför jag helt enkelt inte bara åkte dit och ställde min tik.. Men som TS säger.. jag tycker det är lite osportsligt och vet hur jag själv tyckt om min hanhund va totalt galen i ringen på grund av en löptik. Hade en löpande staffetik innan min hane en gång, han va limmad vi backen och tippade framlänges när jag skulle ställa upp honom, dommaren sa bara "det är OK, staffetiken löpte"..
Men det är inget som stoppar att ställa en löptik så kör hårt ;)
 
Sv: Första utställningen, tips?

Eller så lär man sin hane att inte bli helt galen vid doften av en löptik utan låter den fokusera på jobbet.
Har aldrig upplevt några problem med hanar på utställning trots att det varit en löptik inne i ringen precis innan. Så jag tycker att det är bra att man får ställa ut även löptikar.
 
Sv: Första utställningen, tips?

Eller så lär man sin hane att inte bli helt galen vid doften av en löptik utan låter den fokusera på jobbet.
Har aldrig upplevt några problem med hanar på utställning trots att det varit en löptik inne i ringen precis innan. Så jag tycker att det är bra att man får ställa ut även löptikar.

Håller med.
(och även jag har ställt hanhund på utställningar där det gått löptik i ringen innan)
 
Sv: Första utställningen, tips?

Tack alla! Nu är det i alla fall överstökat och fröken betedde sig över all förväntan. Det drog ut på tiden rejält så buren vi släpade med var guld värd medan vi väntade.

Min valp blev bir-2 (är det den korrekta svenska termen?) och fick ett lila band också vilket väl betydde hedersomnämnande? Bedömningen, fritt översatt, lydde " Lovande valp med korrekta proportioner. Vackert huvud och vackert uttryck. Balanserade vinklar. Lovande bröstkorg. Bra bål och överlinje (topline, vad heter det på svenska?). Rör sig ännu lite slarvigt fram, vackra sidorörelser"

Det var det :D Nog vågar jag mig på en till utställning eller två, det var kul och jag var förvånad över den vänliga stämningen. När domaren skulle fram och kolla tänderna på henne rullade hon runt på rygg och piskade med svansen :o , men domaren tyckte bara att det var roligt med en glad valp och väntade snällt medan hon ställde sig på nytt.
 
Sv: Första utställningen, tips?

Jag ska också in i leken i vår med min då 3åriga hund. Han är ringtränad, men det är verkligen inte jag. Kul att höra att det gick bra för er på premiären och grattis, säger man väl :p :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp