Bukefalos 28 år!

Förvara gödsel i kärra

söderböna

Trådstartare
Såg någonstans att någon förvarade sitt gösdel i en kärra. Tycker det låter som en superidé.

Men nu undrar jag;

1)hur de ser ut?

2)Och till hur många hästar?

3)Var gör ni av gödslet? tippen/bonde/koloniområde etc

Tack på förhand
/Söderböna
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Jag förvarade skit på en bil-tipp-kärra en vinter. När det på vårkanten var dags att tömma så hade fjädringen satt sig så illa att vi inte kunde köra den från gården. :grin: Lagom kul...

Har sett många som har på traktorkärra- det kanske är bättre lämpat?
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

1)hur de ser ut? En gammal skitkärra som vi har höjd sidorna på

2)Och till hur många hästar? 7 st

3)Var gör ni av gödslet? tippen/bonde/koloniområde etc vi har en bonde som kommer ca 2 gånger i månaden och tömmer den
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Vi har en stor traktor känna med 1½ meter höga kanter. så vi tömmer gödslet i en traktor skopa sen töms de i kärran. när kännar e full ringer vi en bonde som har godkänd platta så kommer han å hämtar kärran å tömmer den.. där e tipp på den så de e super =) den töms 3-4 ggr/året å de e till 6-8 hästar..
funkar super
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Jag hade gödsel på en traktorvagn under en period. Vi hade 5 hästar och fick tömma var fjortonde dag. Det gick bra så länge det inte var halt och isigt .... Då frös kärran fast och det var svårt att dra bort den för att tömma den!
En ordendligt gjuten platta är att föredra!
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Tack för svaret. En gjuten platta är tyvärr inte möjligt i nuläget utan det är mocka i sopsäck eller kärra som är aktuellt.

/Söderböna
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

I det stallet jag står tömmer man skottkärran i en kärra. Det är en stor kärra som är till en traktor, med påbyggda kanter så att man kan lasta relativt högt. Fungerar kanon :). I stallet är det 6 hästar och stallägaren åker och tömmer kärran hos en bonde ungefär var 14:e dag.
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Varför inte en container? Det går att hyra en ordentlig container och få den tömd med jämna mellanrum. Det är nog dyrare än att lägga på en gödselvagn, men om du inte har egen traktor och egen mark att sprida gödseln på så måste du ändå hyra in ngn för att göra detta. Om du mockar i säckar så måste du ju göra av med dessa någonstans. En granne till mig hade dock en ganska finurlig idé. Han använda torvströ - enbart - och mockade ut i plastsäckar ( bökigt och tungt! ) men sedan sparade han säckarna med torv och gödsel och sålde till villaägare till våren!
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Såg någonstans att någon förvarade sitt gösdel i en kärra. Tycker det låter som en superidé.

Men nu undrar jag;

1)hur de ser ut?

2)Och till hur många hästar?

3)Var gör ni av gödslet? tippen/bonde/koloniområde etc

Tack på förhand
/Söderböna

1) En "vanlig" traktorkärra
2) 18
3) Stallägaren kopplar på traktorn och kör iväg till gödselplattan och tömmer där, det gör han ett par gånger per vecka (går jättefort och smidigt)
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

vad säger jordbruksverket och övriga instanser som lägger näsan i blöt för jämran om detta? alltså att ha en kärra som permanentlösning.. de är ju bra kinkiga som det är så att säga.
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Container står högst upp på önskelistan men vi har i nuläget ingen bra plats för den. Förhoppningsvis så kommer vi kunna dela container med ett intilliggande stall och då löser sig våra gödselproblem men i nuläget så är det stallet stängt och containern är bortforslad.

Vi är fullkomligt omringade av koloniområden så vår tanke är att skänka bort gödslet till dem. Borde vara attraktivt då vi enbart använder torv som strö.

/Söderböna
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

Hos oss har det inte varit några problem vid kontroller med att lägga gödsel i en kärra. Det var faktisk kontrollanten som rekommenderade det eftersom vi inte har plats för en platta.
Har i och för sig bara 2 hästar just nu.
 
Sv: Förvara gödsel i kärra

vad säger jordbruksverket och övriga instanser som lägger näsan i blöt för jämran om detta? alltså att ha en kärra som permanentlösning.. de är ju bra kinkiga som det är så att säga.
Det är en godkänd lösning så länge det inte läcker gödselvatten från den ner på marken. Vilket är svårt att undvika om det är en vanlig vagn som står utomhus. Men kan man t ex ha den under tak eller om den är riktigt tätt är det inga problem.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp