Bukefalos 28 år!

foglossning vs ischias!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vad är skillnaden, eller jo jag vet vad skillnaden är, men hur känner man skillnad?
Jag har en smärta som just nu går ner i höger skinka (låter som en gris :smirk: ) men den här smärtan har förflyttat sig, det gör den efter varje ledig helg tror jag... det är bättre på helgen och sen blir det värre igen när jag jobbar... :crazy:
MVC sa till mig att ringa en sjukgymnast men så känns det lite löjligt.. visst har jag ont ibland, men inte hela tiden.. tänk om hon bara tycker att jag är löjlig :crazy: , att jag är lite hypokondriker... :smirk:
Har varit rätt ok nu sista veckan (har varit hemma pga att gubben har varit sjuk)(ja jag tog inte hand om honom utan om sonen då gubben var på sjukhus :) ) men igår efter jobbet gjorde jag nått jättedumt... :crazy:
Av någon anledning är bland det värsta jag kan göra longera, vet inte varför, försöker se till att jag går runt och inte vrider mig runt, men så igår då.. jag kan ju inte ens gå på en liten kort promenad annars, men vad gör jag, JO jag tömkör den gamla tanten :smirk: .
Kände att det började göra ont meddans jag gick där men det var så kul att se henne jobba för en gångs skull att jag inte orkade sluta. *suckar*
Smärtan brukar gå över efter vila, men imorse vaknade jag med att det gjorde ont... så idag blir det lugnt kan jag lova med hästandet :crazy: .

Hur "ont" bör man ha för att söka hjälp?
Är det en konstig fråga för den delen? :smirk:
Jag har ju bara ont ibland, i perioder så känns det ju jättebra, men så gör jag nått dumt och så gör det jätteont sen ett tag igen...
Känner mig så fånig om jag ringer och sen när jag kommer dit så har jag inge ont alls...
Bara yrar av mig.. vet inte riktigt vad jag vill säga egentligen.. svårt för er att rådgöra då ni inte sett mig heller... :(
 
Sv: foglossning vs ischias!?

Jag har som du ondare på jobbet än hemma och jag är stel och har ont ex efter mockning och stillasittande??
Du behöver inte ha spec ont för att söka hjälp. Jag har inte gjort det :o men det är nog bara för att jag är som du, typ äh det är väll inte så farligt och sen tror jag ändå bara att jag får ordinerat panodil ändå...men man vet ju aldrig, akupunktur har jag hört sak vara bra. Jag tror det är min ischias som känns.
 
Sv: foglossning vs ischias!?

Tokmaja skrev:
Vad är skillnaden, eller jo jag vet vad skillnaden är, men hur känner man skillnad?

Mitt onda satt också i ena skinkan och jag vet än idag inte om det var foglossningar (man har ju fogar just där) eller ischias. Fast mitt onda strålade inte ner i benet, vilket de ju brukar säga att foglossningar gör. Jag kallade det foglossningar om nån frågade, men jag är inte alls säker.

Frågan är också om de verkligen kan göra något åt det. Jag uppsökte ju sjukgymnast och ville att de skulle "fixa det" men istället fick jag bara information. Och då spelade det ju ingen roll längre om det var fogarna eller ischias.

Jag är bara glad att det gick över så småningom. :)
 
Sv: foglossning vs ischias!?

tänker du på din hållning när du longerar? Det värsta för mig är att stå eller gå under en längre period, det brukar dock hjälpa om jag suger in rumpan under mig och fram med bröstet. Jag har nämligen en tenden till att "hänga" i svanken (om du förstår vad jag menar, med rumpan petandes ut onödigt mycket alltså) och det förvärrar problemet så vitt jag har förstått det.

Ichias tror jag är en nerv som går från skinkan och ner en bra bit i benet så förmodligen är det foglossning?
 
Sv: foglossning vs ischias!?

Jag ska ringa sjukgymnasten idag.
Jag vill bara veta egentligen om det är något som förvärras av att jag fortsätter att jobba och grejja med hästarna, eller om det helt enkelt är som det är, och är det som det är kan jag lika gärna köra på... fast det gör VANSINNIGT *förlåt att jag skriker :smirk: * ont idag.... :crazy: så att bli typ halvtidssjukskriven vore toppen just nu.. och jag som inte ens kunde tänka mig att bli sjukskriven till att börja med.. nu önskar jag bara att jag kunde bli det. Men då måste jag oavsett gå till henne (sjukgymnasten alltså) först enligt min bm så det är väl bara att ringa och försöka få en tid...
 
Sv: foglossning vs ischias!?

Går oftast ganska "rak" även i vanliga fall (ett måste tycker jag när man är lång om man inte vill ha problem med rygg och axlar annars heller...)
Men jag tänkte på det sist när jag longerade att man lutar sig faktiskt lite.. och min super tröga shettis som saknar framåtbjudning får man ju dessutom jaga runt första 20 minuterna innan hon får upp flåset och faktiskt KAN springa själv... så det är väl inte så bra heller misstänker jag.. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 303
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: underensten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 325
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp