fönstervadd?

Mist

Trådstartare
Ber det allsmäktige buke om hjälp! Ni som bor i gamla hus med gamla fönster, sådana med enkelglas och med lösa innerfönster, vad är det för slags vadd som man lägger mellan fönstren? Min farmor hade vitmossa men jag har ingen lust att riva upp så mkt mossa. Bomull är väl knappast att rekommendera om det blir fuktigt.
 
Det finns vadd på rulle som är avsedd för innanfönster, brukar gå att hitta på lite bättre sorterade affärer. Någon gång när det "krisade" så har jag faktiskt klippt upp en billig kudde och använt som vadd :p
 
Ja, var lite fundersam igår kväll då jag startade tråden, i morse då jag sovit på saken provade jag att googla :) Fast då hade jag redan fått bra svar här. Jag hade nämligen för mig att det skulle vara fetvadd och var inne på apoteket igår och tänkte köpa men det såldes bara i pyttesmå förpackningar.
 
Ja, var lite fundersam igår kväll då jag startade tråden, i morse då jag sovit på saken provade jag att googla :) Fast då hade jag redan fått bra svar här. Jag hade nämligen för mig att det skulle vara fetvadd och var inne på apoteket igår och tänkte köpa men det såldes bara i pyttesmå förpackningar.
Dessutom behöver du fönsterremsor. Dvs pappersremsor med klister som du blöter och klistrar på skarvarna, mot draget
http://www.icahemma.se/fonsterremsor-vita-25-meter-p-19893-c-2089.aspx
:)
 
Som tanten skriver så finns det på Ica, vi köper både fönstervadd och fönstertejp där. Jag brukar rulla ihop en tidning och lägga vadden runt den, så tar det upp kondens bättre har jag märkt.
 
Jag fick tag på det på Colorama. Hur menar du med att rulla ihop tidning? Huset som det ska användas i är en stuga vi hyr ut, när vi inte har den uthyrd brukar vi inte ha så varmt därinne men nu ska vi ha gäster över nyår och jag vill inte att de ska frysa.
 
Ber det allsmäktige buke om hjälp! Ni som bor i gamla hus med gamla fönster, sådana med enkelglas och med lösa innerfönster, vad är det för slags vadd som man lägger mellan fönstren? Min farmor hade vitmossa men jag har ingen lust att riva upp så mkt mossa. Bomull är väl knappast att rekommendera om det blir fuktigt.

På den gamla tiden, då jag jag var ung för 40+ år sedan, använde vi oftast bomull (den som blir närmare två meter lång när man drar den ur påsen i ett stycke) mellan fönstren, det var billigt och sög åt sig fukten väldigt bra.
 
Det finns linfiber på remsa att köpa just för renovering av gamla fönster (eller för den som vill bygga ekologiskt). Riktigt bra isolervärde, suger fukten bra och tål ffa en del fukt :)

Vi renoverar just med linfiber eftersom jag själv vägrar stoppa in giftiga material i vårt hus :)
 
Fast i det här fallet handlar det ju inte om att täta utan att lägga vadd mellan fönstren. Jag har iaf aldrig sett lindrev användas på det sättet. Jag har använt både fönstervadd och bomull och tycker nog att bomullen är mer lätthanterlig. En liten skål med grovsalt mellan fönstren är ett annat bra knep. (kombinerat med bomull).
 
Jag fick tag på det på Colorama. Hur menar du med att rulla ihop tidning? Huset som det ska användas i är en stuga vi hyr ut, när vi inte har den uthyrd brukar vi inte ha så varmt därinne men nu ska vi ha gäster över nyår och jag vill inte att de ska frysa.
Jag tar en tidning och rullar ihop till ett rör och lindar ett varv fönstervadd runt, sen lägger jag det i utrymmet mellan fönstren innan jag sätter in innerfönstren.
 
Men om man använder bomull så borde det vara risk att få fuktskador i träet nederst på fönstret om bomullen drar åt sig fukten och ligger sen och är blött.
 
Men om man använder bomull så borde det vara risk att få fuktskador i träet nederst på fönstret om bomullen drar åt sig fukten och ligger sen och är blött.
Varför skulle det bli så blött att träet ruttnar??
Det är ju dessutom inte kompakt bomull utan bomull och papper. Har du sett fönstervadd?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 357
Senast: Stereo
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 110
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 421
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp