Bukefalos 28 år!

R

Raffe

Har behandlat min putte nu över ett år för mugg och rasp.Utanresultat...Men nu har jag fått besketet att han har fotskabb.. :confused:Så på tisdag får Apoteket hem Frontline och switch pour on....Hoppas att detta kommer att hjälpa. Är det någon annan här som har/haft fotskabb på sin häst..Och har lite tips och råd.
 
Hejsan.

Nu vet ju inte jag vad du har för ras på din häst men gå in på http://www.svenskatinker.se/ där kan du klicka på "Artiklar" eller gå in på forumet så har du information om mugg och rasp.
 
Kanske fisklever olja hjälper??? Min ponny fick stora sår på benen av att gå i lera och vid klinikbesök rekomenderade vetrinären att lägga fiskleverolja-omlägg! Sagt och gjort och så försvann dom på några veckor!!! =) =)
 
Vi hade fotskabb på vår fodernordsvensk..och behandlade just med frontline..och det hade omedelbar effekt..nästan magiskt.
Hoppas det kommer att fungera lika bra för Dig..
 
Det är en nordsvensk jag har. Jaa jag hoppas verkligen att det kommer att hjälpa med Frontline..Fick du/ni behandla alla hästarna i stallet (DET ÄR BARA HAN SOM VISSAR SYMTOM) Eller räcker det med engång för dom?
 
nämen stackarn fotskabb det kliar väl förjävligt typ som rävskabb???
 
ALLA hästar skall badas tre gånger. Även om de inte visar symtom så kan de vara smittbärare. Även hästar med minimal hårväxt.
Även boxar och all utrustning och sedan inte användas på minimum tre dagar. Eftersom hästarna troligen står inne så kan ni behöva tvätta boxarna lika många gånger som hästarna.

Det finns ett annat medel än frontline, Sebacil vet. som är mer effektivt och mkt. billigare för det blir satans dyrt med frontline om det är många hästar och mycket utrymme som skall saneras.

MVH/
 
Hade samma problem som dig. Min veterinär sa att det var mugg/rasp och jag provad en massa medel men inget hjälpte. Köpte frontline och allt försvann direkt!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Så skönt att du till sist fått reda på vad som är fel. Det är tydligen ganska vanligt att fotskabb misstas för mugg.

Har en bekant som hade stora problem med sin unghäst, muggen gav sig inte på några villkor vis, hemmavet kollade (flera ggr tror jag), de åkte till klinik, men pålle blev inte bra. De bytte klinik och fick en vet som lyssnade och tog något hudprov, de fick diagnos fotskabb rätt omgående och hästkraken blev av med eländet efter ett år.
 
Skönt har nu behandlat 1gången med frontline och Swith pour on och det har redan blivit mycket bättre :).Märkte resultat redan dan efter... :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Livi
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 340
Senast: aglaonema
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
977
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp