Fradgade frallamonster på uteservering

Carina_m_fralla

Trådstartare
Hej hej! Zigge, en fransk bulldog (eller kanske "fransk bulldog", vi bor i Kina och det man köper kan mkt väl vara fejk :D) är första hunden och jag lär mig vartefter nya spännande problem dyker upp.

På promenader spänner sig vovven så smått men inga stora problem. Men nu i sommar när han varit med på uteserveringar: big, huge problems! Tänk er in i en fridfullt vilande tiokilos hund som så fort han anar en annan hund förvandlas till en tokskällande, gnällande, skrikande 75-kilos fullständigt okontaktbar vildhund :devil: som verkar ha som mål att strypa sig själv så fort som möjligt...

Bord som välter, koppar som flyger, mammor som springer därifrån för att rädda sina bebisar från Cujo är en ren bonus. Plus den djupröda, generade ägaren som mumlar "förlåt, ursäkta, ojoj" och låtsas att lite is innanför kragen bara svalkade skönt...

Ett jädra kaos har kort sagt utbrutit några gånger i sommar just när min hund legat stilla när jag ätit/fikat och en annan hund kommit inom synhåll. Why?!?!? :confused:
 
Aktiveras hunden mentalt något? Tränar ni något tillsammans? Har du försökt göra något för att hindra hunden från att göra utfall innan han flyger upp?
 
Jag tycker personligen om träningsmetoder som bygger på att man ändrar känslan och där med samtidigt hundens agerande. Skvallerträning, motbetigning och lära hunden att den själv har valet att kunna gå undan gillar jag.

Sök på BAT - Behavior Adjustment Training och skvallerträning på google så lär du hitta massor med tips!


BAT går kort sagt ut på att man arbetar med hunden på ett avstånd där den känner sig trygg. När den ignorerar alt. undviker den andra hunden så ger man hunden belöning, vilket är det hunden i denna situation mest av allt vill ha - avstånd. Man går/springer alltså därifrån. Kan också förstärkas med lek/godis samtidigt som man tar sig därifrån. Har inte läst supermycket om det, så om jag säger fel någonstans får någon gärna rätta mig :)

I skvallerträning är det meningen att hunden ska tala om för dig att den ser den andra hunden genom att komma tillbaka till dig. Man kan säga att när din hund ser den andra hunden blir det en signal till hunden att det blir gotte/händer ngt kul hos matte/husse!

I båda metoderna arbetar man på ett avstånd där hunden INTE reagerar särskilt och känner sig trygg, och sen minskar man avståndet allt efter att hunden blir tryggare och tryggare.
 
Kanske han känner att du inte är uppmärksam när du fikar, och att han tror han behöver vakta då?
De ser skillnad på oss om vi har koll på omvärlden eller ej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp