Bukefalos 28 år!

Fråga angående nedärvning.

Gabbi

Trådstartare
Jag har en fråga, som egentligen handlar om fisk, men som är lättapplicerad på hundavel. Hos fisk tar båda föräldrarna hos många arter hand om avkomman, hos hund som vi håller dem oftast tiken ensam. I en vargflock blir det ju lite annorlunda.

Iallafall. Hos fisk förekommer det att arter som naturligt har en bra yngelvård plötsligt inte tar hand om sina ägg/yngel alls. Då är många glada i att ta undan ynglena och själva dra upp dem och agera förälder. Jag har länge varit emot detta, då jag ansett att det kan vara ett genetiskt fel hos föräldrarna som gör att de inte vårdar, och att vi hjälper till att sprida det när vi drar upp ungar med odugliga föräldrar. Nu har jag fått mig en tankeställare, tänk om beteendet inte alls har sitt ursprung i generna, utan att det är ett beteendefel, påtvingat av miljö och skötsel? Kanske blir ungarna i sin tur riktigt duktiga föräldrar i en annan miljö?

Hur resonerar ni med tikar? Om en i övrigt lovande tik är en kass mamma så till vida att hon ignorerar men inte skadar valparna, fortsätter ni att avla? Tror ni att hennes egenskaper som förälder nedärvs genetiskt, eller är det bara ett beteende hon har fått för sig? Kan de av människor nappade valparna bli lika duktiga föräldrar i sin tur? Har "linjerna" efter en dålig mor förlorat sin rätt att finnas till enligt naturens sätt att se det?

Naturens försvar mot sådant är ju lika grymt som omedelbart effektivt. Föräldrar som bör vara vårdande men inte är det, förblir inte föräldrar så länge.
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Jag kan bara svara för egen del, men hos mej skulle inte en tik användas i avel som inte hanterade sina valpar på ett bra vis - dvs både "matade", tvättade och fostade dem.
Själva hanterings-/uppfostrings-biten ser jag själv som den absolut viktigaste!
Valpar som inte får en bra grundfostran av tiken missar liksom hela "grunskolan". Det är ju tikens - och eventuella andra hundar i gruppen - hantering som ger valpen alla grundläggande språkfärdigheter som vi sedan som ägare bygger vidare på!

Det finns garanterat upp-nappade valpar som blir utomordentliga mödrar då moders-instinkterna ligger djupt förankrade i generna och inte har med uppväxten att göra.
(Ett exempel på detta är ju när man på försök släppte ut "fabriks-grisar" i storhägn och lät dem "sköta sej själva" - tror det var på Troentorp - och grisarna direkt föll tillbaka till naturliga gris-beteenden vad gällde bobyggande, varmhållning av smågrisar, födosök osv)

Frågan måste ju snarare vara varför valparna nappades-upp i första läget.
En valp efter en "dålig mamma" kan ju fortfarande bli en utomordentlig mamma, men hur utvecklas linjerna på sikt om vi fortsätter att avla på "dåliga mammor"? Dvs tikar som inte är intresserade av att hantera/fostra sina valpar.

Med tanke på hur mycket annat som gått snett inom hundaveln så kommer inte jag att chansa!
Mina hundar skall både kunna para, föda fram och ta hand om sina valpar själva. Annars platsar de inte i min avel!

/Swat
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Studerar man vargflockar iaf så är inte beteendet på något sätt sjuk så länge inte mamman ratar valparna totalt. Det är därför tikar blir skendräktiga också, för att kunna assistera en annan tik med dia, fostra etc.

Har fått för mig att detta sker bland hundar också, är ganska säker. Det vill säga på en kennel då eller där det finns flera tikar.

Kollar man på apor är det vanligt att de inte vill ta hand om sina ungar. Jag tror mer på mognad eller någon miljöstörning än att det är fel på fisken/hunden så länge det inte handlar om att ungarna helt "förkastas".
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Är du verkligen säker på det?!
Jag har aldrig varken sett eller läst något studie där någon annan tik än alfahonan skött valparna - tills de är stora nog att börja interagera med övriga flocken vill säga.

Skendräktigheten är ju snarare till för att OM alfatiken faller ifrån så skall någon annan kunna ta över så att flocken slipper förlora både tik och valpar!

Hos vildhundarna däremot så är valpkullen en mer gemensam sak. Där hjälps syskon från tidigare kullar åt att "passa" valpar och ta med mat hem som de gör upplägg med osv.

/Swat
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Har fått för mig att detta sker bland hundar också, är ganska säker. Det vill säga på en kennel då eller där det finns flera tikar.

När jag fick min förra kull så hade terriertiken juver när havanaisen valpade, de löpte samtidigt. Terriern har tidigare inte varit märkbart skendräktig.
Hon hoppade in i valplådan (obevakat ögonblick) och tog genast hand om valparna, men ALLT vad det innebar.

Havanaisen fick jag stötta en hel del i början i att säga ifrån mot övriga hundar, men ta hand om valparna fixade hon ypperligt!

En tik som tappar mjölken pga medicinska skäl/trauma skulle jag inte ta ur avel, förutsatt att hon sköter om valparna bra för övrigt.
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Moderegenskaper är ju bevisligen ärftligt. Visst påverkas de av miljön men 1) ska man changsa att just det fallet handlar endast om miljön? 2) vill man inte ha djur som har fungerande engenskaper i den miljön man nu håller dem i?

Jag skulle aldrig avla på ett djur som inte kan ta hand om sina avkommor själv, med enstaka undantag om det handlar om starkt hotade arter.
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

med enstaka undantag om det handlar om starkt hotade arter.

Fast då kan man ju ställa sig frågan om allt verkligen behöver finnas kvar?
Som tex med vissa hundraser, ska man avla på det "minst dåliga" som jämfört med "stora och bra" raser är riktigt dåliga, bara för att man ska hålla kvar en hundras? Är det då inte bäst att låta den dåliga rasen försvinna?
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

2) vill man inte ha djur som har fungerande engenskaper i den miljön man nu håller dem i?

.

Intressant fråga som är relativt lätt att besvara om man håller sig till hunden, svårare med djur som nyligen domesticerats, eller de som hålls i fångenskap utan att vara domesticerade. Indirekt stöder vi de individer som anpassar sig snabbast till de nya levnadsmiljöerna, och resultatet blir ett annat djur med andra beteenden än motparten i det vilda.

Finns det källor som stöder det ärftliga i moderskap? Har det hög arvbarhet, låg?
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Nu sa jag dock arter och inte raser, tänker mig undantagsfall om det är någon för ekosystemet mkt viktig art som är hotad.
 
Sv: Fråga angående nedärvning.

Finns det källor som stöder det ärftliga i moderskap? Har det hög arvbarhet, låg?

Det finns iaf för produktionsdjur då vi fick det under kursen i genetik. Har källor någon stans bland mina anteckningar men tentapluggar just nu och har inte tid att leta fram de, kan återkomma om 2v.
Annars borde det gå att finna på internet om man söker runt lite.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp