Fråga om bilstol

B

Blixtra

Min treåring sitter fortfarande bakvänd då detta rekomenderas tom. 4års ålder. Men han sitter inte bra längre. Trångt för hans ben. Han är en ganska liten kille, två under "normal-kurvan".

Hur har ni gjort?
 
Sv: Fråga om bilstol

Är han fortfarande ganska liten så hade jag försökt få tag i en annan stol, där han har bättre benutrymme.
Jag har haft Britax Eclipse till mina och tack vare att de kommer upp en bit från sätet har benutrymmet inte varit något bekymmer.

Mina små snabbväxande monster har dock vuxit ur sina bakåtvända stolar på längden alldeles för tidigt, så jag har helt enkelt varit tvungen att vända dem framåt. DÅ har de varit 3 år och några månader och en bra bit över metern långa.

Den rekommendation jag har hört är absolut minimum 3 år, 100 cm och 15 kg för att ens tänka tanken att vända dem framåt.

Det stör mig oerhört att stolarna tillverkas med såpass låga ryggstöd att långa barn, som ändå inte på något sätt är extremt långa, att man är tvungen att vända dem om tidigare än vad som rekommenderas.
 
Sv: Fråga om bilstol

Vi har en Britax Eclipse i ena bilen. Där är det dock trångt ändå pga. bilens utformining (gissar jag) Mitchibizi L200 är ganska trång inuti. Jag har Izi BeSAfe i min bil (Volvo kombi), tyvärr har det trångt där också.

Han har måtten: 13,5kg och 95cm lång.
 
Sv: Fråga om bilstol

Den rekommendation jag har hört är absolut minimum 3 år, 100 cm och 15 kg för att ens tänka tanken att vända dem framåt.

Det stör mig oerhört att stolarna tillverkas med såpass låga ryggstöd att långa barn, som ändå inte på något sätt är extremt långa, att man är tvungen att vända dem om tidigare än vad som rekommenderas.

Jag uppfattar också stolarna som knepigt utformade. Att den rekomenderade säkerthetsinfo. vi får är svåra att följa.
 
Sv: Fråga om bilstol

Tycker också att bilbarnstolarna verkar mer anpassade för små ettåringar än för tre- och fyraåringar :crazy:. Å andra sidan ser jag hellre att min son bryter benen än nacken i en krock, så jag klämmer allt ner honom bakåtvänt i några år till. Han är 2,5 år, 96 cm lång och väger drygt 15 kg. Hans får redan nu sitta med böjda ben, men jag har vänner vars barn är över 110 cm långa och fortfarande får plats, så jag har goda förhoppningar om att Viktor kan sitta "rättvänd" åtminstone till 4-årsdagen.
 
Sv: Fråga om bilstol

Har också den uppfattning som Freddie att jag hellre ser brutna ben än en bruten nacke. 3 åringen är metern nu, men sitter rätt bra än så länge och kommer att få sitta bakåt tills den blivit 4.
 
Sv: Fråga om bilstol

Vi har en Britax Eclipse i ena bilen. Där är det dock trångt ändå pga. bilens utformining (gissar jag) Mitchibizi L200 är ganska trång inuti. Jag har Izi BeSAfe i min bil (Volvo kombi), tyvärr har det trångt där också.

Han har måtten: 13,5kg och 95cm lång.
Trånga bilar är ett aber.
Jag har ju alltid haft relativt rymliga bilar, men makens bil är det sämre med plats i, fast ändå tillräckligt för att ge någorlunda utrymme för benen.
Har du eclipse-stolen i baksätet då? (den andra sorten har kommit ut på marknaden senare än när jag köpte våra stolar, så den vet jag inget om)
Har man den fram kan man ju luta bak ryggstödet lite för att ge mer benutrymme, men det går ju inte bak.

Din son är i vilket fall som helst för liten för att åka framåtvänt.
 
Sv: Fråga om bilstol

Bara för att de sitter med böjda ben/trångt så är inte barnstolen urväxt..
 
Sv: Fråga om bilstol

Har också den uppfattning som Freddie att jag hellre ser brutna ben än en bruten nacke. 3 åringen är metern nu, men sitter rätt bra än så länge och kommer att få sitta bakåt tills den blivit 4.

Jag håller med och har min 7 åring bakåtvänd.... samt 5,5 åringen och 2 åringen också så klart. Men mina barn är ju små och korta. Eric som är 7 om någon vecka bara är nog 110 -115 cm lång nu och väger strax under 20 kg. Han sitter bra med böjda ben och jag hör ALDRIG klagomål från honom eller de andra två. Isaac är 105 cm lång och väger ca 20 kg och sitter även han bra med böjda ben. Elin som är 2 sitter med raka ben än så länge, hon är nog 90 cm tror jag.

Jag vet att brutna ben går att laga men en bruten nacke kan betyda slutet. Så i den här familjen har barnen ingen talan, säkerheten kommer först! Och det köper grabbarna här utan några som helst problem. Frågan är bara hur tusan jag gör när de vuxit över stolens kant....
 
Sv: Fråga om bilstol

Enya - dina pojkar är gamla nog för att ha hunnit utveckla mer styrka och stabilitet i nacken, så det finns egentligen ingen större anledning för dem att åka baklänges längre.

Huruvida de kan acceptera att åka baklänges eller inte beror nog delsvis också hur långa sträckor man åker. Jag skulle faktiskt inte tänka tanken att åka 50 mil med barn som tvingas knyckla ihop benen - vi åker den sträckan flera gånger om året, till makens föräldrar och syster m familj.
 
Sv: Fråga om bilstol

Den rekommendation jag har hört är absolut minimum 3 år, 100 cm och 15 kg för att ens tänka tanken att vända dem framåt.

Har dar jag bor finns det EN (!!!!!) affar i hela landet som saljer bakatvanda stolar for barn 1-4 ar :crazy:
Det ar en Britax stol - det finns alltsa inget annat att valja pa. Och den saljs som "special needs" dvs for funktionshindrade barn, men det AR exakt samma stol som ocksa saljs i Sverige. Som tur ar ligger denna affaren inom rimligt avstand fran oss (ca 2-2.5h enkel resa) sa vi kan aka dit och fa ett par sadana stolar installerade.

Men varfor ar det sa? Varfor ar Sverige (Norden?) i princip de enda i Europa som fattar hur viktigt det ar med bakatvanda stolar?

Vagar man importera ett par stolar fran Sverige? Jag menar, gar de sonder i transit sa ar det ju kort... Och skulle de klara resan sa maste man ju anda installera dem sjalv, och jag har hort att en av de vanligaste orsakerna till att en bilbarnstol inte haller mattet som den ska/bor ar for att den ar felinstallerad. Hur svart ar det att installera egentligen, ar det jatteknepigt - typ en Izi-vaddennuheterigen :confused:
 
Sv: Fråga om bilstol

Bara för att de sitter med böjda ben/trångt så är inte barnstolen urväxt..

Nej, stolen är inte "urväxt" det vet jag. Han har en bit till kanten ovanförhuvudet och vikt gränsen är 25kg (han väger dryga 13kg), men han får sitta som en skräddare med benen ihop vikta och det gillas inte. Dock känner han ju inte till några altenetiv så det är inget snack om saken, men bekvämt är det inte.

Jag har ju en liten grabb på 1½år som sitter i framsätet, så tre åringen har inget alternativ än att sitta bak.

Vilken stol är känd för att ge mest benutrymme bakvänd?
 
Sv: Fråga om bilstol

Min dotter (blir 3 i april) är 96cm lång och sitter utan problem bakåtvänd i sin Akta Cosmic XTP (i framsätet), lika gott om plats för benen oavsett vilken av våra bilar vi använder (saab 900 resp 9-5).

Ni kan inte byta plats på barnen? I framsätet kan man ju fixa till benutrymmet lite mera genom att vinkla om ryggstödet på sätet. Vi har stora dottern fram och lilla (snart 9 månader) i en likadan stol bak.
 
Sv: Fråga om bilstol

Ni kan inte byta plats på barnen? I framsätet kan man ju fixa till benutrymmet lite mera genom att vinkla om ryggstödet på sätet. Vi har stora dottern fram och lilla (snart 9 månader) i en likadan stol bak.
Det är en idè!!

Ska testa detta!
 
Sv: Fråga om bilstol

Jag har ju en liten grabb på 1½år som sitter i framsätet, så tre åringen har inget alternativ än att sitta bak.

Det rekommenderas att man sätter det tyngsta barnet fram, för säkerhets skull. Speciellt om man har dem på "rad" efter varandra.
 
Sv: Fråga om bilstol

Enya - dina pojkar är gamla nog för att ha hunnit utveckla mer styrka och stabilitet i nacken, så det finns egentligen ingen större anledning för dem att åka baklänges längre.

Huruvida de kan acceptera att åka baklänges eller inte beror nog delsvis också hur långa sträckor man åker. Jag skulle faktiskt inte tänka tanken att åka 50 mil med barn som tvingas knyckla ihop benen - vi åker den sträckan flera gånger om året, till makens föräldrar och syster m familj.

Nu åker ju jag inga 50 mil ens en gång om året så jag anser att de kan sitta bakåtvänt tills de vuxit ur sina stolar eftersom det oftast blir några km till 1 mil per gång de åker. Jag vet att de är starkare och är mer utvecklade, men jag tror inte alls att det är negativt att ha dem bakåtvända tills de har vuxit ur sina stolar. Jag tror fortfarande att det är säkrare för barnen! Tänk på alla nackskador man kan få, som vuxen tex vid krockar......

Isaac sitter framåtvänd hos dagmamman och Eric när han ska åka med någon annan också, men för den sakens skull kan han väl sitta bakåtvänd i hemmabilen så att säga? Jag förstår inte alls varför din mening om att köra 50 mil några gånger om året är en anledning till att vända sina barn.

Att du har vänt dina barn är väl en sak som du och din man bestämmer, själv ser jag inget negativt med att ha mina bakåtvända så länge de kan sitta så. Kan du se något negativt med det?
 
Sv: Fråga om bilstol

Det rekommenderas att man sätter det tyngsta barnet fram, för säkerhets skull. Speciellt om man har dem på "rad" efter varandra.

De väger nästan lika mycket, skiljer 500gram. Däremot har 1½åringen haft mer "behov" i bilen och har varit mer lättmanöverlig i framsätet.
 
Sv: Fråga om bilstol

Nej Enya, det är inget negativt med att ha dina barn bakåtvända, det jag menade är att när de har vuxit ur stolarna på längden behöver du inte ha ett dugg dåligt samvete för att vända dem framåt. De ÄR redo för det då.

Jag skulle aldrig tänka tanken att låta barn sitta ordentligt obekvämt i 50 mil (enkel resa). I vårt fall har det inte varit benlängden som varit problemet, utan att huvudet stuckit upp för högt ovanför ryggstödskanten. Så vi har inte haft möjlighet att välja ens. Men jo, om jag hade köpt stolar som gjort att barnen suttit betydligt obekvämt så hade jag kunnat vända dem för dessa långresors skull. Åtminstone tillfälligt för dessa resor.
Själv kan jag inte ens köra till affären om jag sitter obekvämt, så att tvinga barnen till det hade inte varit något alternativ för min del. Då hade jag heller köpt andra stolar som passade bättre. Men, som sagt, det har inte varit det som var problemet i vårt fall....
 
Sv: Fråga om bilstol

Men inte ens jag skulle låta barnen sitta obekvämt i 50 mil så jag tycker att det är ett dåligt argument. Att vända barnen för att de vuxit ur stolarna är ett bra argument, tycker jag, så jag förstår inte var du fick 50 mil ifrån? Man måste ju inte vara antingen eller, tycker jag. Det jag reagerar på är att du får det att låta lite som att jag tycker att 50 mil med böjda ben ska barn tåla, och det är ju inte min åsikt alls. Tvärtom, så tycker jag att man på en så lång resa ska sitta bekvämt. Men alla dessa smårunderna vi åker så tycker jag gott att de kan sitta obekvämt, för det är ju inga långa resor precis.

Nu klagar inte mina barn alls, aldrig ett ord om att det är jobbigt eller obekvämt faktiskt. I dag tittade jag och såg att visst sitter de med böjda ben, men inte så att de får slå knut på sig själv.

En annan bisltolsfråga....
Jag har akta duo xtp till mina ( tror det är de stolarna i alla fall) och undrar hur man spänner fast barnet, stolen när man vänder den framåt?
 
Sv: Fråga om bilstol

Be safe (izi sleep och kid) är inte alls krångliga att sätta fast, jag provade två gånger sedan kunde jag det. Mkt enkel instruktionsbok och man förstår direkt hur det är tänkt. Men som du säger så är den största anledningen till att olyckor händer att bilstolen ej suttit rätt.
Bra ide är att testa att ta ut och i stolen ett par gånger så man är helt säker på hur man gör. :idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 560
Senast: hastflicka
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp