Fråga om ormar...

stjarnhimmel

Trådstartare
På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar bland annat när deras dotter umgås med ormarna.

Jag lägger in en länk till en av filmerna. Varning för er som är rädda för ormar;


Jag såg att de blev stora diskussioner på facebook kring detta men jag vill höra mer er som kan ormar om vad ni tycker om detta?
Kommentarerna på facebook handlade om att detta var livsfarligt och att ormarna kan attackera. Ett uttryck nämndes flera gånger " size her up" som jag tolkade som att ormarna la sig bredvid sitt byte och väntar på att attackera?

Det var dock också kommentarer från folk som menade att detta inte är farligare än att ha en hund som husdjur och att de tyckte det var fint att se flickan interagera med ormarna. I filmerna sägs att flickan aldrig är själv med ormarna och hon får inte heller mata dem.
 
Jag kan absolut ingenting om ormar mer än att de inte har ben, så jag är bara här för att killgissa.

På Wikipedia står det så här om hur de gör för att ha ihjäl sina byten:
Pythons use their sharp, backward-curving teeth, four rows in the upper jaw, two in the lower, to grasp prey which is then killed by constriction; after an animal has been grasped to restrain it, the python quickly wraps a number of coils around it. Death occurs primarily by cardiac arrest.[6][7]

Larger specimens usually eat animals about the size of a domestic cat, but larger food items are known; some large Asian species have been known to take down adult deer, and the Central African rock python, Python sebae, has been known to eat antelope. In 2017, there was a recorded case of a human devoured by a python in Sulawesi, Indonesia.[8] All prey is swallowed whole, and may take several days or even weeks to fully digest.

Even the larger species, such as the reticulated python, Malayopython reticulatus, do not crush their prey to death; in fact, prey is not even noticeably deformed before it is swallowed.[citation needed] The speed with which the coils are applied is impressive and the force they exert may be significant, but death is caused by cardiac arrest.[citation needed]

Med det i baktanken känns det som att flickan inte nödvändigtvis är för stor för att bli uppäten. Jag vet dock inte vad det är för typ av pythonorm de har - den har ju inte den täckningen som pythons normalt har? Kanske har den några special traits? I videon säger han ju att det är en av de lugnaste ormarna han haft.

Med det sagt, så tycker jag att det låter som att pappan i videon har bra koll på både orm och barn. Jag tycker att hans sätt att prata om hur annorlunda en orm beter sig när den inte är stressad och inburad, och respekten för vem som får mata ormen, gör att jag får förtroende för honom. Jag vet också hur det är att leva med ett djurslag som många människor uppfattar att den ska vara på ett visst sätt, men där man själv ser något helt annat. De har ju nu levt i typ en fem(?) år med ormen, så givet det och det som syns i videon så tror jag nog att de har bäst koll själva på hur ormens personlighet är.

Å tredje sidan då, så känns det ju också som ett enormt onödigt risktagande att leva med en så stor orm. När de väl slingrar ihop sig för att kväva sitt byte så går det ju väldigt snabbt, och det går inte att bända loss en sån orm med råstyrka. Det gäller nog då att man har en kniv nära till hands alltid...
 
Har för länge sedan haft en liten majssnok i familjen, han bet två gånger när han blev stressad. En gång när det var väldigt rörigt och stimmigt med mycket barn runt och en gång när den som höll honom blev rädd och typ tryckte för hårt på honom. Båda gångerna bet han i handen på den som höll i honom. Jag kan ingenting om så stora ormar som det där men antar att så länge den är mätt så försöker den inte äta upp något mer än maten den får? Fast känns väldigt onödigt att umgås med en orm så, samtidigt kan det också bero på min okunskap, att jag tycker det känns farligt. Men en så stor orm borde kunna ställa till med stor skada snabbt?

Sen tänker jag att hästar och ponnyer kan ju också vara väldigt farliga och dom umgås hela vår familj med med jämna mellanrum. Då känner jag mig iof hyfsat trygg pga kunskap om hästar.

Sen har jag också hört/läst det här med stora ormar och sizing upp their prey. Intressant om någon kan svara på mer om det.
 
Sizing up prey är en myt. Hur skulle det fungera i det vilda? "Jamen jag lägger mig här bredvid dig, kära antilop, så ska vi se om du passar i magen. Spring inte bort bara." :angel:

Jag skulle däremot se till att det alltid fanns minst två vuxna i närheten om jag hade barn runt en sådan stor orm. Vuxna borde inte heller vara ensamma med det djuret egentligen, bara OM någonting skulle hända.
Annars är det jättefint tycker jag. :heart
 
Sizing up prey är en myt. Hur skulle det fungera i det vilda? "Jamen jag lägger mig här bredvid dig, kära antilop, så ska vi se om du passar i magen. Spring inte bort bara." :angel:

Jag skulle däremot se till att det alltid fanns minst två vuxna i närheten om jag hade barn runt en sådan stor orm. Vuxna borde inte heller vara ensamma med det djuret egentligen, bara OM någonting skulle hända.
Annars är det jättefint tycker jag. :heart
Det jag gillade är att jag tyckte hon var försiktig med ormarna och behandlade dem fint. Är inte så förtjust i ormar men jag reagerade ändå positivt första gången när jag såg filmerna. Det kändes lugnt och fint dem emellan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Sel
Något jag funderat på är om ormar känner igen folk? Alltså tex ägare/familj?

Sen funderar jag på hur en orm beter sig om den blir stressad/rädd? Tex Den i familjen. Kan en stressad orm bitas/kramas?
 
Sizing up prey är en myt. Hur skulle det fungera i det vilda? "Jamen jag lägger mig här bredvid dig, kära antilop, så ska vi se om du passar i magen. Spring inte bort bara." :angel:

Jag skulle däremot se till att det alltid fanns minst två vuxna i närheten om jag hade barn runt en sådan stor orm. Vuxna borde inte heller vara ensamma med det djuret egentligen, bara OM någonting skulle hända.
Annars är det jättefint tycker jag. :heart
Haha, ja känns väldigt ologiskt, har funderat på det några gånger, 😅 för ormar är väl inte asätare?
 
@Sel
Något jag funderat på är om ormar känner igen folk? Alltså tex ägare/familj?

Sen funderar jag på hur en orm beter sig om den blir stressad/rädd? Tex Den i familjen. Kan en stressad orm bitas/kramas?
Det gör de absolut, men framför allt reagerar de på rutiner och handlag upplever jag. Mina ormar är lugnast och bekvämast med mig, men ibland är det svårt att avgöra om det är för att jag är van vid att hålla dem eller för att vet att jag är matte - och jag hanterar ändå inte mina särskilt ofta.

Den kan absolut bitas om den känner sig trängd och rädd, men jag skulle tro att det ska ganska mycket till innan en sådan stor orm biter i försvar. De har inte särskilt många naturliga fiender och den här ormen verkar ju extremt välhanterad och chill.. :) Kramar gissar jag att de enbart gör vid matdags.
 
De är opportunister och kan äta as även i det vilda (man matar ju husormar med död föda. ), men jag tror fortfarande inte att de tänker i såpass många steg att de mäter måltiden innan. :D
Det visste jag ju egentligen,🤦 när vi hade orm hemma hade vi "spännande" saker i frysen ^^ nä, känns tveksamt,, men ger en rolig bild i huvudet av en gigantisk orm som försöker lura en antilop att stå stilla för uppsizing 😄
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det ska väldigt mycket till för den typen av orm att attackera, och nog för att ormen är stor men den är inte i närheten av stor nog för att äta upp ungen och det vet ormen med om (utan att försöka "size up") ormar kramar sina byten för att äta dom, inte som ett försvar.

Jag tycker det är rätt onödigt att ha ute och leka med reptiler och man ska vara medveten om att ormen inte är kompis med barnet det är känslor vi lägger in. Men just att ormen skulle försöka äta henne skulle jag se som obefintlig.
 
Den ormen vi hade (majsorm som blev över 20 år gammal) visste mycket väl skillnad på matte, husse och andra människor. Om vi stod utanför när vi terrariet öppnades kom han utringlande och gled upp på axeln. När han var liten låg han ofta i ärmen när husse satt vid datorn. Om det var någon annan som var närmast utanför stack han ut huvudet och luktade, men kom inte ut självmant. Det var dock inga problem för andra människor att hantera honom om vi tagit ut honom.

Två gånger i livet bet han folk, och det var i samband med stressiga situationer och vårdslös hantering. (En person blev rädd och släppte honom på det hala parkettgolvet, där han blev ännu mer stressad av att inte kunna ta sig fram. Då bet han den handen som plockade upp honom.) Sen är ju majsormar bland de mest "avlade som sällskapsdjur" så de har ofta ett enkelt temperament.

De populära husdjursarterna är i regel rätt chill och i ett sånthär fall skulle jag bedöma risken som man gör med en hund eller häst; du lämnar inte barn och djur för att saker kan hända fort. Sen finns det ju folk som prompt ska ha "farliga" arter eller har individer som inte är hanteringstama.:meh:
 
Med det i baktanken känns det som att flickan inte nödvändigtvis är för stor för att bli uppäten. Jag vet dock inte vad det är för typ av pythonorm de har - den har ju inte den täckningen som pythons normalt har? Kanske har den några special traits? I videon säger han ju att det är en av de lugnaste ormarna han haft.

Det är en nätpyton. Vad jag förstått är många av dem mer reaktiva än tigerpyton (som ju är den andra bamsepytonarten man vanligtvis har som husdjur). Finns i en enorm mängd färger och mönster! Den här verkar vara betydligt lugnare och tryggare i hantering än andra jag sett.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ormar är inte de smartaste djuren precis.
Blir den sugen på ett snacks eller skrämd så är flickan ihjälklämd innan föräldrarna hinner hjälpa henne. Finns stora ormar i naturen som tagit för stort byte som dom inte kan svälja. När dom märker det är bytesdjuret redan ihjälklämt.
 
Ormar är inte de smartaste djuren precis.
Blir den sugen på ett snacks eller skrämd så är flickan ihjälklämd innan föräldrarna hinner hjälpa henne. Finns stora ormar i naturen som tagit för stort byte som dom inte kan svälja. När dom märker det är bytesdjuret redan ihjälklämt.
Mja, nu är ju föräldrarna (föräldern?) närvarande hela tiden och det går ganska bra att läsa av ormar också ifall den skulle ändra sinnesstämning. Riktigt så fort går det inte.
Däremot kan hon ju trampa eller ramla på ormen och bli biten, och OM den av någon anledning skulle få för sig att linda sig runt ungen behöver man minst två personer för att förhindra en olycka skulle jag säga. Det finns en anledning till att seriösa "experter" på zoo och liknande inte hanterar stora ormar ensamma ens som vuxna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
425
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 042
Senast: jerseyko
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp