Fråga om Ragdoll!

J

Jangvik

Vi har kollat lite på katter och besökt en kunnig tant på Djurskyddsföreningen här i Göteborg.

Nu har vi bestämmt oss för antingen en Perser, Birma eller Ragdoll.

Vad är era erfarenheter? Fäller de mycket? Vilken är trevligast? Allt :) Tack på förhand!
 
Snart kommer loveponies, då har ni inte mycket att välja på ;)

Ärligt talat, ska jag välja en av dessa tre raser blir det ragdoll. Trevligt temperament, vackra färger, och inte lika mycket pälsvård som perser. (Sedan tycker inte jag att perser är så snygga med det jätteplatta ansiktet, men det är ju en smaksak)
 
Vi vill inte heller ha en perser som ser ut som om den har fått 15kg stekpanna rakt in i nyllet.. Det finns annars finare perser som inte har lika "fult" ansikte om jag får säga så. Inte lika, som hon idag på Djurskydd sa, sönderavlade.

Hur mycket pälsvård snackar vi på en ragdoll? En perser behöver daglig krattning har vi hört och undrar ifall en ragdoll fäller mycket och ifall de behöver mycket vård..
 
De är iofs avlade på precis samma sätt som de platta perserna, men de är av en äldre typ, oftast föds det nån sådan i en kull med övrigt "typade" (som man kallar de lite extrema dragen hos vissa kattraser) ungar.

Vad det gäller pälsvård dyker det nog upp andra som kan svara bättre, jag tycker allt som fäller eller behöver borstas är krävande pälsvård ;)

Annars kan jag tipsa om Svenska Katters sida och framförallt deras bra forum, det finns massa kunniga människor där.
 
Sjäääälvklart ska du ha en ragdoll!

Dom har en annan pälskvalité än birmor och perser så dom hårar inte alls lika mycket (men dom är inte hårlösa ;) )

För delen med ragdolls tycker jag är att det är så himla sociala, dom är inte påträngade eller väsnas, utan dom är helt enkelt nöjda med att vara där du är (har en sovande raggis på fötterna och en annan i knät just nu).

Birmor tenderar att vara mer reserverade. Jag kan tyvärr inte så mycket om persern då det är birman som oftast jämförs med raggisen. Dock tror jag det är lite mer fart i Ragdollen men ändå inte som andra korthåriga raser t ex Ocicat, då ter sig raggisen mer som en soffpotatis!
:D

Fundera lite på vad ni vill ha katten till; en kompis? hur mycket tid vill ni lägga ner på pälsen? vill ni ha en social katt, en lite reserverad eller en som hellre ligger kvar i soffan när ni gör något?

Allra tre är underbara raser så vad ni än väljer tror jag nog ni blir nöjda.. men mest nöjda med en raggis självfallet :angel: :D
 
Håller med Tilly om det mesta. Fast jag skulle nog inte säga att ragdollen är livligare än birman, jag tror det är snarar tvärtom, eller ungefär lika. Och jag skulle inte kalla en birma för reserverad, de är ofta mkt sociala, men mer självständiga.
Jag har ju haft birma tidigare, så det ligger nära till hands att göra en jämförelse.

En ragdoll är, precis som Tilly säger, mycket social utan att vara påträngande. De vill gärna vara med hela tiden, men på ett lite mer försynt vis än en birma.

En birma är mer självständig, kan roa sig på egen hand. Å andra sidan, när en birma väl bestämmer sig för att kela, så kommer man inte undan! Då är de OTROLIGT kelna, och ska helst sitta i ansiktet på en. Så påträngande blir sällan en ragdoll. Och det gillar jag. Jag kände mig nästan lite besvärad när birman blev sådär påträngande, det kändes som att man inte räckte till... :crazy:

När man får främmande hemma så är ragdollen oftast först vid dörren. Birman däremot, kommer bara om han/hon har lust för tillfället. På det viset är birman mer självständig.

Sen har ju ragdollen den underbara egenskapen att de helt slappnar av i kroppen då man lyfter dem, något man man inte ser hos birma så ofta. De brukar krulla ihop sig till en ostbåge när man lyfter dem! :D

Pälsvårdsmässigt så kräver birma och ragdoll ungefär lika mycket. Deras pälsar tovar sig sällan,och det räcker med att man borstar dem någon gång i veckan eller så. De fäller ungefär lika mycket.

En perser har ju en helt annan typ av päls, då de har en massa underull som lätt bildar tovor om man inte håller efter den.
Både birma och ragdoll saknar underull, och det gör deras pälsar betydligt mer lättskötta.

För att återgå till perser, så tycker jag att persern är en väldigt trevlig kattras, men själv föredrar jag att katten har ett mer "normalt" utseende än perserns extrema. Men temperamentsmässigt så är persern ofta väldigt mysig och trevlig.
 
Tack för svaren!
Fundera lite på vad ni vill ha katten till; en kompis? hur mycket tid vill ni lägga ner på pälsen? vill ni ha en social katt, en lite reserverad eller en som hellre ligger kvar i soffan när ni gör något?
Klart att det skall vara en kompis men den skall kunna vara själv också. Vi vill inte behöva kamma den en gång om dagen. Vissa gånger kanske man inte är hemma så perser verkar lite väl.. Vi vill helst ha en katt som är lagom social. Gärna en sådan som inte är på hela tiden utan kan ligga själv i soffan och softa när vi gör nåt annat. En bortskämd, vit liten spoling :) Fast ändå väldigt tillgiven vid andra sammanhang. Kelen men inte för kelen..

Ragdoll verkar ju passa rätt bra på den bestkrivningen :)

En sista sak (tror jag :D). Är de klösiga? Hoppiga? Hänger sig i gardiner? Det blev visst tre frågor. Det finns nog fler var de kom från känner jag :)
 
Ragdollen är absolut inte klösig, hoppig eller "gardinhängig" :D.
De är väldigt "markbundna", mer än vad birman är (som dock inte heller är något direkt "vilddjur").

När jag hade både birma och ragdoll så vågade jag nästan inte ha balkongluckorna öppna (har inglasad balkong) för birman skulle promt upp och sitta på kanten. Men ingen av mina ragdolls har ens kommit på tanken, de sitter så snällt kvar på stolen och tittar ut genom glaset istället. Nu har jag ju inte birman kvar längre, så nu kan jag ha öppet hela tiden!

Min birma var också den enda av mina katter som frestades att klösa på andra ställen än klösmöblerna (klösmöbel måste ni ha, oavsett ras, annars kommer de förr eller senare klösa på era egna möbler).

Men det är faktiskt en egenskap jag verkligen uppskattar hos ragdoll, att de är ytterst "odestruktiva". De har inte ner blomkrukor eller vaser, hoppar inte upp på högsta bokhyllan etc. Jag vet inte om jag skulle klara av att ha en katt som gjorde det... :crazy:

Ragdollen är helt enkelt en väldigt lättsam ras att ha att göra med. :)
 
Ja, det verkar ju som att det blir en Ragdoll nu då! :)
Tack för allt!
 
Ja, jag har som sagt ingen vidare erfarenhet av birmor, vår granne hade två stycken och dom var rätt reserverade och som du säger, mer självständiga, än vad mina raggisar är.

Dom lossade dessutom mycket mer hår, de var vita fläckar där dom brukar sitta och spana, det var de inte där mina katter suttit ;) Men sen beror de ju lite på katten i sig och dens pälskvalité, och om det är en brun/blå cp eller bic.
 
Ja, det är förstås individuella skillnader.
Birmor kan nog verka lite mer reserverade för folk som kommer på besök, för det är ju inte alltid de är på humör för att komma och hälsa...
Ibland såg man inte ens till min birma när man hade besök, och folk blev så förvånade när man sa att man hade tre katter...
Andra gånger kunde hon vara först framme, det berodde helt på hennes egna planer för dagen... :smirk:
 
Om du vill leta uppfödare så rekommenderar jag att du går in på www.ragdollklubben.com, där finns de flesta ragdolluppfödare samlade, och du kan dessutom söka efter uppfödare i din egen region (och det finns gott om uppfödare i Göteborg, så det borde inte bli några problem...)
Lycka till!
 
Ska bara meddela att vi har blivit helt kära i Ragdolls, tack så mycket för alla tipsen! Utan dom hade vi nog inte upptäckt rasen lika fort! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
224
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 260
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp