Frågor ang. Kanin

Tappsveden

Trådstartare
Ska då skaffa ett par kaniner. Men vet inte rikitigt om jag ska ha två honor eller en hona och hane. helst vill jag slippa kastrera. Hur stor är igenligen risken att ett syskonpar "honor" slåss och man inte kan ha dom tillsammans. och vad ska man göra om detta händer?:confused:


Sen till en annan fråga. vad är bäst att ha i en utsomhusbur. Spån eller torv? självklart ska jag ha halm ovanpå. men vill ha något som tar upp kisset.

är det svårt att lära utomhuskaniner att gå på låda?

tacksam för alla svar!:D
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Tja, har tyvärr ingen erfarenhet av att ha två systrar tillsammans.. dock har jag två honkaniner hemma som är systrar och som fick separeras hos den förra ägaren, då den mer dominanta bet den andra i ljumsken och det blev ett lite otäckt sår.. Så på den punkten kan jag tyvärr inte hjälpa dig.. men min teori är att två honor som är ungefär lika i rang brukar fungera bra ihop.. är det en väldigt dominant och en mer underlägsen kan det bli slagsmål när det dominanta känner att den vill bestämma, och den andra inte vill blir bossad omkring med... men har som sagt ingen egen erfarenhet av detta tyvärr..

Det där angående burmaterial.. jag har spån under halmet, och det funkar jättebra, suger upp kisset bra.. :)
Och att lära utomhuskaniner gå på låda tror jag inte är direkt svårt.. i princip alla kaniner har en speciell hörna där de gör sina behov, även de utomhus.. Så det du kan göra är att hålla koll på vart kaniner gör sina behov, och sedan sätta dit något som fungerar som "toalett".. så är det problemet löst.. :) Ska göra så med mina.. har bara 1 kanin som har låda än så länge.. och det underlättar ju så mycket när man ska städa. :)

Lycka till med kaninerna!
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Jag har inte erfarenhet av två "syskonpar"
Dock har jag Mamma , och hennes "unge" i samma bur.
I början gick det kanonbra, båda var snälla mot varandra .

Men nu , när båda har blivit äldre så hoppar dom på varandra en hel del .
Hittar stora tussar med päls i buren :crazy:
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Om de har tillräckligt stor yta att röra sig på kan de gå tillsammans riktigt länge, kanske hela livet.
Jag har två blivande avelshonor som går tilllsammans nu. Jag har "dubbel-dubbel" utrymme till dem för säkerhets skull. De är väldigt ty:ande till varandra och håller ihop, men det är ju lågsäsong också.

Motfråga: Varför skaffa två kaniner?

Tips:
Om de ryker ihop så kan du ju dela av buren på mitten med ett galler emellan så både ser, hör och de kan lukta på varandra.
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Jag vet ett flertal som har "mamma" och dotter ihop och det har funkat. Två honor har veterligen inte funkat för de jag känner.

När vi delade av buren mellan min hona och hennes unge så blev de aggressiva mot varandra efter åt. I början kunde vi ha dem tillsammans men nu bråkar de bara, fast mest är det nog för att framställa rangordningen.

Nu ska jag testa hona och unge, får hoppas det går. MIn hona är jättesnäll och inte överdrivet hög i rang så det borde funka, annars får jag väl i värsta fall omplacera. För jag har inte plats för en till enorm bur ( den vi har nu är 200x100 cm och en övervåning som är typ 75x100 cm)
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Jag har två kaniner som är i samma bur och det går hur bra som hälls :) .:D
Dom är syskon tror jag . förra ägaren sa det iallfall..
Om du undrar varför man ska ha två kaniner är det för om man inte har så mycket tid med sin kanin så blir det bättre med två för dom håller varandra sällskap .:smirk:
 
Sv: Frågor ang. Kanin

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Tja, har tyvärr ingen erfarenhet av att ha två systrar tillsammans.. dock har jag två honkaniner hemma som är systrar och som fick separeras hos den förra ägaren, då den mer dominanta bet den andra i ljumsken och det blev ett lite otäckt sår.. Så på den punkten kan jag tyvärr inte hjälpa dig.. men min teori är att två honor som är ungefär lika i rang brukar fungera bra ihop.. är det en väldigt dominant och en mer underlägsen kan det bli slagsmål när det dominanta känner att den vill bestämma, och den andra inte vill blir bossad omkring med... men har som sagt ingen egen erfarenhet av detta tyvärr..

Det där angående burmaterial.. jag har spån under halmet, och det funkar jättebra, suger upp kisset bra.. :)
Och att lära utomhuskaniner gå på låda tror jag inte är direkt svårt.. i princip alla kaniner har en speciell hörna där de gör sina behov, även de utomhus.. Så det du kan göra är att hålla koll på vart kaniner gör sina behov, och sedan sätta dit något som fungerar som "toalett".. så är det problemet löst.. :) Ska göra så med mina.. har bara 1 kanin som har låda än så länge.. och det underlättar ju så mycket när man ska städa. :)

Lycka till med kaninerna!

Om du läser om ditt inlägg så ser du att det är tvärtom. En ranghög och en ranglåg behöver inte slåss då de har och accepterar sin plats. Två ranglika kämpar om att ta makten.
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Det brukar gå bra att ha två honor i samma bur, helst ska de vara från samma kull! Annars finns det risk att de bråkar. Det kan också vara lite känsligt när de är könsmogna, eller om en annan hona vart där längre än den andra.

Lycka till med ditt "kaninande" ;)

Mvh buuh
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Tappsveden skrev:
Ska då skaffa ett par kaniner. Men vet inte rikitigt om jag ska ha två honor eller en hona och hane. helst vill jag slippa kastrera. Hur stor är igenligen risken att ett syskonpar "honor" slåss och man inte kan ha dom tillsammans. och vad ska man göra om detta händer?:confused:


Sen till en annan fråga. vad är bäst att ha i en utsomhusbur. Spån eller torv? självklart ska jag ha halm ovanpå. men vill ha något som tar upp kisset.

är det svårt att lära utomhuskaniner att gå på låda?

tacksam för alla svar!:D



Angånende Underlaget : Spån är nog bäst att ha under Hamlen, Du kan även lägga en tidning i botten så dert suger upp mer !
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Stoppard skrev:
Om du läser om ditt inlägg så ser du att det är tvärtom. En ranghög och en ranglåg behöver inte slåss då de har och accepterar sin plats. Två ranglika kämpar om att ta makten.

Oftast ja, men inte i mitt fall... jag har två kaniner, systrar, som bodde ihop innan.. den ena mer dominant och den andra mer underlägsen.. det slutade med att det dominanta hoppade på den underlägsna och bet henne ordentligt.. så det slutade med att den förra ägaren var tvungen å sära på dem. Och efter mina kaniner är sådana att de som är ungefär lika i rang fungerar bra ihop, medans de i olika rang inte tål varandra...
Så visst, oftast fungerar två med olika rang ihop.. men inte i alla fall (som till exempel mitt)..
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Det bästa om ni frågar mig är att ha en kastrerad hane och en hona.
eller en kastrerad hane och en okastrerad hane. eller två kastrerade :p
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Mi kompis hade mamma dotter som var något äldre gick bra med kunnde börja bråka om dne anra vart utanför buren(i sele) och sen fick komma in emn annars var det inga problem
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Jag har haft äldre mor och yngre dotter, funkade bra!

Har nu tre sysokon tjejer i samma bur, dom är runt året. Funkar bra! :)
 
Sv: Frågor ang. Kanin

Har för mig att man helst ska låta kastrera honkaniner också för att undvika problem med livmodern (?) eller något liknande? Rätta mig om jag har fel :p
 
Sv: Frågor ang. Kanin

När jag köpte mina kaniner sa de att det var två hannar. Men när vi typ några månader senare fick små gulliga kaninungar förstod vi ju att någonting var fel :P. Vi var inte så duktiga i början. Men alla sa ju att två hankaniner inte går så bra ihop... Men våra kaniner gjorde aldrig något alls mot varandra. Vi tyckte att det var väldigt konsstigt, tills vi fick ungarna.
Vi kastrerade vår hane.

Våra kaniner har alltid gått helt perfekt med varandra och aldrig gjort något.
Jag tror att det är ganska bra att ha en hona och en hane.
Men på sätt och vis är det ju inte så jättebra, eftersom att man måste kastrera en av dem, dvs om man inte vill ha en massa små gulliga kaninungar. Man kanske vill det, men det blir mog lite jobbigt. :P

:D
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: fejt
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 873
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp