Bukefalos 28 år!

Frågor ang när man träffar en ny häst

V

Vida

Hej!

Jag ska till helgen åka och titta på en häst som jag ev ska bli medryttare på. Tidigare när jag träffat nya hästar så har jag nog inte haft någon direkt stategi över mitt eget beteende.
På senare tid har jag dock börjat läsa litegrann om NH och hur man faktiskt ska umgås med hästar på ett bra sätt. Jag tycker det verkar väldigt spännande och intressant och ska försöka hitta mer litteratur om detta.

Min fråga nu är egentligen vad man ska tänka på när man för första gången träffar en ny häst. Jag tänker på det här att man vill ju bli "bästa vänner" men samtidigt göra hästen klar på att det är jag som är ledaren/högre i rang...om ni är med på hur jag tänker.
Vad är rätt att göra när jag te x går fram till hästen och hälsar för första gången, borstar och grejjar med den, rider etc Alltså vid olika situationer.
Vad är det i mitt beteende som gör att hästen förstår att jag är ledaren?

Berätta gärna hur ni själva gör i första mötet/mötena med en ny häst. Ge gärna tips och ideér på bra övningar och hur jag ska lägga upp det hela med ridning och så.

Det här blev kanske lite långt och svamligt med jag vill så gärna att det ska bli rätt från början..:)
 
Sv: Frågor ang när man träffar en ny häst

Hej!

Jag ska till helgen åka och titta på en häst som jag ev ska bli medryttare på. Tidigare när jag träffat nya hästar så har jag nog inte haft någon direkt stategi över mitt eget beteende.
På senare tid har jag dock börjat läsa litegrann om NH och hur man faktiskt ska umgås med hästar på ett bra sätt. Jag tycker det verkar väldigt spännande och intressant och ska försöka hitta mer litteratur om detta.

Min fråga nu är egentligen vad man ska tänka på när man för första gången träffar en ny häst. Jag tänker på det här att man vill ju bli "bästa vänner" men samtidigt göra hästen klar på att det är jag som är ledaren/högre i rang...om ni är med på hur jag tänker.
Vad är rätt att göra när jag te x går fram till hästen och hälsar för första gången, borstar och grejjar med den, rider etc Alltså vid olika situationer.
Vad är det i mitt beteende som gör att hästen förstår att jag är ledaren?

Berätta gärna hur ni själva gör i första mötet/mötena med en ny häst. Ge gärna tips och ideér på bra övningar och hur jag ska lägga upp det hela med ridning och så.

Det här blev kanske lite långt och svamligt med jag vill så gärna att det ska bli rätt från början..:)

Detta är jag oxå nyfiken på! *puttar på tråden*
 
Sv: Frågor ang när man träffar en ny häst

Fråga ägaren hur h*n ser på hantering och hur h*n vill att hästen ska hanteras.

Jag vet inte heller hur man blir chef direkt men kanske kan ge en liknelse som jag precis kom på?

Tänk dig att du jobbar på ett ställe där du varit i flera år; du har bra arbetskamrater som du litar på, en bra chef som du tycker om. Pötsligt ska du ha en alternativ chef någon dag i veckan. Tänk dig första mötet med denna, för att du ska känna dig trygg men ändå att chefen har pondus så att du gör det du ska istället för att ta kafferast sju gånger per dag och att säga att det chefen kräver av dig inte går utan gör det du vill istället.
Hur ska en sådan vara? Troligtvis inte en som står med piskan över ryggarna på dig (var finns förtroendet då?) utan en lugn, tålmodig som utstrålar kunskap och trygghet som gör att du vill följa denna chefen in i döden. Men också att du kan prata med chefen om det är någonting som huvudvärk, om någonting har hänt hemma ect.

Det jag vill göra när jag träffar en ny häst, är att hälsa i hagen. Låta hästen lukta lite, jag brukar lägga grimskaftet runt halsen under tiden. Klappa lätt (smek) på halsen, inte på huvudet det första jag gör (främmande människor som ger jättekramar tycker jag själv inte om!). Ta på grimman lugnt och stilla.
Titta sedan på hästen. Hur är den, är den uppmärksam på dig, tittar den bort, osäker, stöddig? Hur beter den sig när du går till grinden, får du dra med dig/ hålla i hästen? Trycka på den för att du ska kunna svänga? Eller följer den dig utan att du behöver använda grimskaftet och styrka?

När du går ut genom grinden, följer den med, är den orolig när den lämnar kompisarna? Hur är den i stallet, rastlös, uppmärksam på dig, tittar på allt annat? Var inte rädd att säga till om hästen inte ser dig, men ha alltid kommunikation med hästägaren om hur h*n vill du ska göra, hästen kanske har varit med om någonting som gör att den beter sig som den gör?

Innan jag sitter upp på hästen ser jag till att den följer när och vart jag går utan att jag ska behöva dra fram den, rycka i bettet när jag stannar eller knuffa på den för att svänga.

Lycka till!
 
Sv: Frågor ang när man träffar en ny häst

Det första är ju att fråga hur hästens personlighet är och hur den är att hantera.
Jag brukar alltid låta hästen få lukta på mig ordentligt, jag är rätt försynt av mig, och tar det lugnt. Från första början visar jag dock var mina gränser går, att den inte får gå förbi mig, stannar när jag stannar, jag tar inte att den buffar på mig osv. Jag tänker inte att jag ska vara "snäll" först så att hästen tycker om mig, och sedan ställer krav (vilket jag vet att en del gör).
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 697
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp