Bukefalos 28 år!

frågor angående betäckning mm.

sommarvind

Trådstartare
Vi funderar på att betäcka vårt shetlandssto för första gången. Hon är 11 år gammal och av en relativt fin stam. Därav önskar naturlitvis en hingst av ungefär samma klass som kan komplettera henne till ett förhoppningsvist bra resultat.

Vad brukar man börja med? Vilka egenskaper hos henne ska jag jämföra med hingsten? Hon är ca 104 i mkh så jag antar att en hingst av det lägre slaget borde vara att rekommendera för att hålla sig inom mankhöjdsgränsen för shetland? Har jag rätt?

Vilken månad är lämpligast att betäcka i? Många vill ju betäcka så att fölet kommer på våren/sommaren så att den får tillgång till sitt första grönbete. Är det lämpligt eller finns det även andra lämpliga månader att få föl på?

Hon går på lösdrift med rymlig ligghall. Tillsammans med ytterligare några hästar.

Antar även att en veterinär bör undersöka henne innan en eventuell betäckning?

Sedan undrar jag vilka kostnader man får räkna med som är vanligt förekommande? betäckning, pass och chip på fölet? Hur ligger kostnaderna där?

Särskild kost under själva dräktighetstiden?

Är det några övriga kostnader? Nu menar jag rutinmässiga och inte akuta veterinärbesök för sådant får man ju alltid räkna med oavsett.

tips på vart man kan hitta hingstar?
 
Sv: frågor angående betäckning mm.

För godkända hingstar kan du kolla Shetlandsförbundets hemsida http://www.shetlandsponny.se/

Vad gäller lämplig tid på året att betäcka så är en aspekt att hingstar inte är tillgängliga året runt. Årets betäckningssäsong håller på att avslutas nu sen brukar den komma igång igen i mars.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 951
Senast: ginnies
·
N
Avel Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp